/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strøm i jord?
Fra : hkwg
Vist : 1869 gange
20 point
Dato : 04-05-08 20:37

Jeg har lige fået lavet et lampeudtag i et sænket loft af en aut. elektriker.
Inst. er en "fortsættelse" af inst. lavet under byfornyelse, hvor selve udtaget sad i det oprindelige loft. For at få det til at virke måtte man bore et hul i det sænkede loft og føre ledningen igennem for så at tilslutte lampen oppe over det sænkede loft. Jeg bad om at få udtaget flyttet til det sænkede loft, så man ikke skal hvae det ned, for at skifte lampe. MEN nu kan jeg ikke få lys i pæren.
Når jeg prøver at sætte en lampe til sker følgende:
N og M1: intet
N og M2/L: intet
N og (jordsymbol): HPFI-relæ slår fra
Jeg ringer selvfølgelig i morgen og får den til at rette det, men hvad er det som er tilsluttet forkert?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 04-05-08 20:45

Tjek om pæren er sprunget, ellers bliver det dyrt at få elektrikeren ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-08 20:57

N : L = bør være 230V hvis fasen er med oppe i udtaget
N : Jord = bør slå HPFI (HFI) relæ fra da "noget af strømmen går udenom"
N : M1 ell. M2 = bør være 230V

Er der lavet korrespondance i rummet så der kan tændes/slukken 2 steder.

Det lyder underligt at der er en samling som er utilgængelig. (oprindelig loftdåse)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-08 21:00

Det burde virke mellem N og m1 eller M2.
Men hvis der er pillet andre steder af en idion, er det ikke sikkert at lederne sider rigtigt i den anden ende.

Når lampen kan udløse hfi , når den sættes til beskyttelseslederen er je mest tilbøjelig til at tro at N leleren er afbrudt et sted.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 04-05-08 21:07

Jeg kan kun give Eyvind ret.

Ang. pæren så erden ikke sprunget for så vil HPFI'en ikke slå fra ved N og Jord.
Også er det ulovligt at lave skjulte samlinger, så det håber jeg ikke din elektrikker har gjort.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-08 21:10

Har du tændt kontakten?
Den skal lyse på n og m1.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 04-05-08 21:11

HPFI'en slår fra når Nullen for forbindelse til Jord. Så det er godt nok...

Kommentar
Fra : hkwg

Dato : 04-05-08 21:37

OK
Mange gode svar ind til videre... Men den virker altså ikke.
Pæren virker. Jeg har tændt kontakten. HA.
Loftet er sænket med moduler, så man kan godt komme derop, det er bare lidt besværligt... Med det sagt, at jeg ikke mener han har gjort noget ulovligt.
Da jeg havde slukket for afbryderen samt den gruppe (jeg tror) udtaget hører til og rørte ved (jordsymbol) fik jeg stød. Lyder det også rigtigt?

Kommentar
Fra : hkwg

Dato : 04-05-08 21:39

PS der er følgende 'kontakter' i udtaget:
- N
- M1
- M2/L altså en kobi af en slags?
- (Jordsymbol)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-08 21:42

..................................................................

Man rør sku da ikke noget hvor man "tror" der er slukket.
Det gør selv en garvet elektriker normalt ikke..............de andre får stød.

Et HPFI / HFI relæ sikrer dig IKKE mod at røre...........men kun mod overgang til Jord.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-08 21:45

Jeg hopper fra her..................det begynder at lyde farligt.

Kommentar
Fra : hkwg

Dato : 04-05-08 21:47

Hold da op. Jeg må lyde som et fæ - tak for indspark allesammen - jeg venter med at få endeligt svar til elektrikeren kommer. Er det OK at vente med at lukke tråden, til han har været her? Så kan jeg lige skrive, hvad problemet var.
Der må jo være et problem, når hverken N-M1 eller N-M2 virker...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-05-08 22:09

Der er da et større problem i at elektrikeren ikke har afprøvet instalationen...
Men kan ikke efter lave ændringer uden at prøve dem af...

Giv ham lige en tur med øv hornet...

vh ben

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-08 23:08

Den "elektriker" er ikke meget bevendt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-05-08 11:08

de kan tyde på at han er kommet til at montere den forkert dvs. fasen er sat forkert samt nullen man kan løsne lampe udtaget ved at skrue skruerne næsten ud i begge sider og se hvor ledningerne sider (sluk dit hpfi relæ)