/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
pletter i mit ansigt
Fra : Nanna-e
Vist : 581 gange
50 point
Dato : 04-05-08 15:16

hej alle.
nu har jeg efterhånden været ude de sidste par dage, og er blevet rigtig flot brun! men jeg får nogle pletter i mit ansigt som jeg ikke kan få sol på - så 'halvdelen' er brun og pletterne er så lyse. det ser ikke pænt ud, og det gør at jeg ikke kan gå uden for en dør uden sminke - hvertfald ikke uden at føle mig grim.
ved i hvad det er og kan i hjælpe mig?
- nanna.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 04-05-08 15:21

Det lyder som pigmenterings pletter.

Jeg ved ikke lige hvad man gør ved dem, men søgte på ordet på google og der var der nogen muligheder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-08 15:39

undlader at solbade overdrevent - og husker det .

kig lige lidt her ( ikke tage dig af reklamerne)

http://www.dermalogica.dk/din_hud/skin_care_reporter/scr_pigmentering.asp

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201186.htm

uanset om man tror det eller ej - solen skader ved for meget solbadning og manglende beskyttelse så vær varsom.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 15:59

Spørg lægen- hudlægen- hvis det ikke er skygge fra en hat eller et stort hår.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-08 16:00

Selv vores dronning har haft det problem siden hun var ung.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-05-08 16:57

Det er pigmentforandringer, som typisk kommer af for megen solbadning.
Jeg fik selv disse pletter for 10-15 år siden, og det var kolossalt irriterende, for jeg blev meget flot brun pletvis i ansigtet, mens andre steder ikke blev så brune. Det eneste der hjalp på mig, var at bruge solblokker (faktor 40-80 på stift) på de pletter i ansigtet, som blev meget hurtigt brune. Ved at skærme dem mod solen med en solblokker, blev jeg mere jævnt brun i ansigtet og pletterne blev ikke så skæmmende.
Med årene er det forsvundet, så jeg har slet ikke de pletter mere, og det er jeg rigtig glad for

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 17:10

Citat
Selv vores dronning har haft det problem siden hun var ung.

Ja ok, er det på grund af hatten?

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 04-05-08 19:43

mange tak for svarene. havde nu håbet på det ikke var det - og spurgte sådan set også en nede i matas om pigmentfejl, og hun sagde det var hvor man fik nogle brune plette omkring i ansigtet - hvilket mine jo ikke er . de er lyse.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 20:46

Hvis det er sammenhængende lyse pletter. Så tænk på mit forslag med skygge fra hår eller hat/tøj
Nu kan jeg jo ikke se det; men du kan sagtens selv afgøre om det er en mulighed.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-05-08 17:54

Så må du nok opsøge en hudlæge for at få nøjagtigt svar

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 05-05-08 17:58

det kan ikke være fra en hat. jeg har altid hestehale og mit hår helt tilbage.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-05-08 19:11

gå så til hudlæge - om ikke andet så for at blive oplyst ordenligt - og hvis der er fare på færde er det nu du skal være forsigtig !

jeg har netop gennem nogen år oplevet at måtte gennem en ikke særlig behagelig metode - nemlig hudlægens kniv og skraber pga hudkræft PÅ GRUND AT FOR MEGET SOLDYRKNING gennem stort set hele mit liv.

Take care