/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Fiskeri i Mälaren, Sverige
Fra : Maddog_dk
Vist : 1837 gange
200 point
Dato : 04-05-08 11:29

Hej

I år skal vi en uge til Sverige, det hus vi skal bo ligger ca. 25 m fra søkanten af Mälaren som er Sveriges 3. største sø.
Er der nogle som har erfaring der fra, eller gode råd om hvad man bør/kan fiske med i denne sø.
Det er ved at være nogle år siden jeg sidst har fiske en del, så derfor er alle råd velkommen.
Jeg har fluestang og og nogle spinnerstænger som jeg tager med, men hvilken flue, spinner agn er bedst at bruge?

Med venlig hilsen
Maddog

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 04-05-08 15:45

Hej Maddog-dk

Jeg boede furud ved søbredden af Mælaren. Jeg har fisket der, men det er dog kun småfisk du kan få på krogen. Abborre og måske en stor Gedde. Alle fluger har jeg prøvet, mest en som vi benævnte Guldflugen, den var mest hjemme bundet, og ikke særlig køn, så jeg vil sige, alt er brugeligt.
Lykke til på fisketuren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-08 00:25

Hvis du har dybt vand tæt på, er der chance for stor gedde, stor ørred og stor laks. Man bruger stor agn til stor fisk, lille agn til lille fisk.
Men husk, der går måske titusind små fisk på én "personlig rekord"-fisk!
mvh
pbp

Bortset fra det med gedder og aborrer og andre ferskvandsfisk er det som et hav at fiske i. Søen er altså temmelig stor. Og jeg glemte sandarten.

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 10-05-08 12:27

Hej pbp

hvis det er dybt vand nær ved bredden, hvor dybt vil du fiske, helt på bunden med bundline eller med en dybde gående wobler/spinner

mvh Maddog

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 17:20

Jeg ville prøve det hele! Aborre bruger hele vandvolumen til at jage i, men hvis lufttrykket lige er blevet højt, går de som regel højt oppe i vandet; hvis det lige er blevet lavere, går de dybt. Det er fordi de ikke kan skifte luftindholdet særlig hurtigt i svømmeblæren. Ellers er reglen at fiske dybt ved højlys dag og højt når det er mørkt. Men ser du småfisk springe for livet, er der jagende rovfisk lige under dem - gedde eller aborre. Men lad dig inspirere af situationen og eksperimenter! For den dovne er der også muligheden at mede, enten med bundsnøre med krogtavserne siddende et stykke oppe ad hovedlinen eller med flåd. Så kan du eksperimenter med flåddybder fra 40 til 400 cm og se hvad der sker. På krogen kan du sætte regnorm eller f. eks skalrejer med eller uden kogning. På rejer har du mulighed for ørred, gedde, aborre, sandart, måske ål, hvis dine fingre ikke lugter af tobak eller maskinolie (de er frygtelig kræsne, hvad den slags angår!). Ellersn prøv og spørg hos den lokale grejhandler eller andre fiskere i nabolaget.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 17:24

Hvis du ser ringende fisk, så prøv med tørflue. Ellers - hvis du vil motionere fluestangen - prøv med en streamer i retning af Europa 12. Chance for ørred. gedde, aborre. Og træk den ind, så fjerdragten arbejder, prøv din indtrækningsteknik tæt på, så du ser hvordan den går i vandet.