/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
tynd kat
Fra : bublebee
Vist : 960 gange
100 point
Dato : 04-05-08 11:11

Vores lille hunkat på ca et år er meget tynd.
Hun har været i løbetid 5 gange indenfor de sidste 3 mdr, men det er meget normalt iflg dyrlægen. Vi har bestilt tid til, at få hende sterrilliseret om knap 14 dage.
Men såe r der det, at hun er temmelig tynd. Hun spiser ikke så meget og tager ikke rigtig på.
Er der noget man kan fodre hende med for, at få det bedre ?

Må hun få ris osv ?

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-08 11:21

Når hun har været ved dyrlægen så ved i vel at det ikke er orm af en slags, f. eks bændelorm.
De spiser ikke meget i løbetiden- jeg tror det hjælper når hun bliver sterilliseret.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-05-08 11:27

det er ikke orm for hun har næsten lige fået en orme kur

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 11:43

Det tænkte jeg egentlig nok. Men jeg synes ikke i skal ændre på kosten, følg dyrlægens anvisning.
jeg tror ikke hun er syg. Det hjælper sikkert når hun bliver sterilliseret. En kat i løbetiden er alt for urolig til at spise nok og uroen giver for meget motion.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-05-08 11:48

ja det kan selvfølgelig godt være det der er galt - for hun var ikke så tynd før.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-08 12:28

Ris bør man ikke gi' katte for meget af, og hvis de skal ha' ris, skal de være kogt så meget, at det nærmest er isengrød, og så kun små mængder blandet med andet.

men hvad får hun at spise nu og hvilket fodermærke.......og drikker hun nok vand.....en voksen kat har behov for ca 1/4 liter væske i døgnet, enten i form af væskeindhold i foder og/eller vand.

Mange katte der kun fodres med tørfoder, er tynde, fordi de faktisk er dehydrerede.

Og har dyrlægen tjekket hende for evt. tand/tandkødsproblemer (det er ofte årsag til, at katte spiser for lidt)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-05-08 12:59

Hej 'bublebee'!
En hunkat, der vedvarende gange kommer i løbetid, uden at få mulighed for parring, bliver meget frustreret, mister appetitten og kommer naturligt nok i konfligt med sig selv og de hormonelle faktorer der vitterlig styrer hendes cyklus. Ydermere kan hun risikere at få en infektion i underlivet og dermed blive steril. Sidstnævnte er nok ikke den store katastrofe i dit tilfælde, hvis du ikke ønsker at avle på din hunkat, skønt dette dog kan have koncekvenser for din kats helbred.
At du nu har bestilt tid ved din dyrlæge for neutralisering, er en god ting, og det eneste rigtige!
Vent bare til hun er kommet over sit indgreb, så kommer appetitten tilbage og du vil få en dejlig og rolig kat.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-05-08 15:22

Nej dyrlægen har ikke undersøgt for tandproblemer, da hun jo ikke har været ved dyrlægen endnu.
Men hun drikker rimeligt med vand, gerne af et glas jeg har stående inde ved min seng ;)

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 04-05-08 15:23

når min kat havde født killinger, begyndte hun også at blive tynd, så vi prøvede at putte smør på lidt af hendes mad (helst ikke for meget)og give hende noget fløde en gang imellem, ret hurtigt blev hun sund og rask igen:)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-05-08 15:39

det er da værd at prøve ;)

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 04-05-08 16:42

appetitten øges efter sterilisering, men katte spiser ikke meget når det er varmt....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-05-08 12:07

Så er lille Pelle blevet sterriliseret, øremærket, vaccineret osv.
Det gik rigtig fint og nu sover hun bare en del - selvom det var i Fredags.

Nu skal jeg bare have lidt sul på hende igen, da hun næsten intet har spist det sidste stykke tid. Hun kom i løbetid konstant, og har derfor ikke spist ret meget.

Hvordan får jeg givet hende noget godt og nærende mad - noget bestemt der er godt.

Altså ved at sådan noget som kogt kylling osv er godt, men hvad ellers. Hun er meget tynd sys jeg, men dyrlægen siger at hun ikke er syg så hun skal bare have noget godt at spise.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-08 12:48

jeg tror helt bestemt, at det kommer af sig selv, den kan hurtigt blive for fed. men hvis du vil gøre noget særligt for den i en periode, så kan du give den en smule torskerogn, gerne varmt så det lugter godt. eventuelt kogt/stegt lever- leverpostej. Måske røre lidt fløde i, men den skal nok komme sig, når den ikke fejler noget. pas på ikke at være for god ved den, så den bliver tynd i mawsen. Det varer ikke ret længe inden den er på ret køl igen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-05-08 13:53

det håber jeg også, for det ser da uhyggeligt ud at hun er så tynd, hun er i forvejen en spinkel kat nemlig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-08 14:23

Så skal du passe lidt på, jeg mener når hun er spinkel, så må du tage lidt af de gode tikg fra den efterhånden ,så den ikke bliver for fed. De kan blive så fede og dovne i løbet af et par år, så de ikke gider røre sig nå men ikke tage sorgerne på forskud.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-05-08 16:03

hehe hun skal heler ikke være fed, bare tage lidt på igen....

Nu kommer kattene snart udenfor igen, så skal hun jo helst have lidt modstandskraft

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-05-08 16:57

Hej 'bublebee'
Din kat skal kun have god og nærende kost. At hun en overgang blev for tynd, skyldes hun kom i løbetid konstant. Kyllingekød og tun i vand, bliver hun ikke "fed" af, skønt det er dejlig spisen. Giv hende i stedet råt oksekød i strimler, som er godt for tænderne samt indeholder en masse protein. En rå æggeblomme, rigeligt med kaffefløde (12%) (husk bare; mindst 2 timer mellem råt kød og mælkeprodukter) , - samt killingefoder, enten i dåseform eller som tørfoder. Er din hunkat helt ekstremt tynd, så giv hende modermælks erstatning til nyfødte killinger, som mellemmåltid. Det bedste produkt er KMR liquid (færdigblandet), dyrt men fantastisk godt og nærende. Produktet kan købes ved din dyrlæge.
Held og lykke med din kat.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Dyreelsker

Dato : 05-07-08 00:58

Tag en snak med dyrelægen. De ved bedst. Få katten undersøgt og så er du sikker på at det bliver gjort på den rigtige måde...

Knuzz Dyreelsker

P. S. Håber din kat får det bedre...

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 21-07-08 15:38

Tak for svaret valde.. Det hjalp meget, nu er hun rigtig fin igen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-07-08 16:25

Selv tak - godt at høre.