/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
kongehyldning, hvad er det????
Fra : johanma
Vist : 1201 gange
80 point
Dato : 03-05-08 23:53

"Ved kongens hyldning optrådte det færøske lagting uafhængigt af Norge. Det samme skete ved de senere kongehyldninger."

Hvad betyder hyldning i denne sammenhæng?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-08 00:06

At man hylder en konge

Det er f.eks ved Kongens fødselsdag, hvor folket mødes foran slottet og venter på Kongen kommer frem på balkonen, og vinker til folket

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-08 00:07

Det kan åbenbart også være når en kronprins bliver indsat som konge

http://www.jepskald.dk/default.asp?page=132

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-05-08 00:08

Men hvordan kan det forklares i sammenhængen ovenfor???? er ikke så kvik

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-08 01:25

Det betyder i den sammenhæng at de har anerkendt den danske konge og byder ham velkommen.

De har nu prøvet at løsrive sig nogle gange.
Det må de gerne for mig, hvis de har råd til at bygge motorveje og underjordiske tunneller ud til øer med kun tre biler får de for meget statsstøtte.....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-05-08 09:55

Citat
Kongehyldning er en gammel germansk skikk som går tilbake til småkongetiden i norsk historie. Da var kongedømme et arvelig valgkongedømme, og alle kongssønnene var odelsbårne arvinger til riket. Når de ulike kongsemnene var vurdert, ble den utvalgte ifølge sagaen, gitt kongsnavn av en bondehøvding, mens bøndene samtidig slo på sine skjold for å hylde den nyvalgte kongen.

Læs meget mere her http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1362137.ece

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 10:44

Kongehyldning VAR de forskelligr dele af rigets bekræftelse af deres troskab overfor den regerende konge,NU er det vores vinken og huraråb ved højtidelige lejligheder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-08 11:14

Næh, engang brugte man ikke lange forberedelser eller dyre kroninger da regenter som regel ikke holdt ret længe.

At hylde ?
Jeg ser en sammenhæng med ordet hil (Cæsar) eller heil (den østrigske korporal med overskægget)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 11:32
Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 80 point
Dato : 04-05-08 16:05

Når jeg skal søge oplysning om ældre sprogbrug, har jeg stor gavn af "Dansk Ordbog for Folket", også kaldet "Folkets Ordbog", som jeg har stående i min reol. Den er fra 1907.

Den har også svar på det spørgsmål, der stilles af Johanma. Svaret kommer her (lidt forkortet):
"hylde, Udsagnsord, (svensk: hylla, mellemnedertysk: hulden, oldnordisk: hylla.), gøre velsindet, i slægt med huld. Betydninger: 1) tilsige Lydighed, Huldskab, Treiskab, kaare, foreløbig vælge (f. eks. hyldes eller lade sig hylde til Konge). Betydning 2: vise udvortes Agtelse mod, fejre, fetere en (f. eks. hylde en overordnet, hylde en Sanger) Betydning 3: slutte sig til, nære (hylde) en Anskuelse. HYldest, - en, (sv. hyllest)), Huldskab, Troskab, Velvillie, Yndest, Ærbødighedsbevisning m. v."

Når man hylder en konge, kan det altså betyde, at man kårer ham. Du kan måske huske, at Danmark i oldtiden var i Kongenød, som det hed; vi manglede en konge. Men et drengebarn kom sejlende på en flåde, ham hyldede man som Kong Skjold, og han blev Danernes konge. Det er nok meningen i de citater, du har i dit spørgsmål, - der er tale om, at man kårede, dvs. udpegede ham som konge. Men ordet kan altså også bruges som en æresbevisning, - på slotspladsen hyldede de talrige fremmødte dronningen på hendes 65 års fødselsdag. Og endelig kan man altså hylde en bestemt anskuelse, dvs, en mening. Nogen vil måske påstå om en mandschauvinist: "Han hyldede nu den anskuelse, at kvinder skulle passe hus og hjem", her i betydningen, at han havde den mening.

Jo, sproget er varieret, og det er godt at slå efter i ældre ordbøger, også fordi det skrevne sprog er meget mere varieret end talesproget, Hvis du spørger et ungt menneske om hans ferie, hans job eller en fest, får du måske at vide, at det altsammen er "fedt". I skriftsproget, og især i ældre tid, ville man bruge mere afvekslende ord, og måske formulere det sådan, at ferien var interessant, unik, begivenhedsrig, spændende, usædvanlig, fabelagtig, fængslende, lærerig, underholdende; om festen ville man måske sige, at den var vellykket, velarrangeret, hyggelig, rar, storslået, ypperlig, mægtig, herlig, sjov, festlig, underholdende, og jobbet kunne du beskrive som: interessant, vellønnet, ansvarsfuldt, krævende, attraktivt etc. Men mange unge mennesker i dag kalder det altsammen "fedt", og på den måde bliver sproget fattigt. Dette var kun et lille hjertesuk: Håber at du Jonhanma og andre af kandu.dk's brugere vil anstrenge sig for at bevare et godt dansk sprog.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-08 16:17

Det er anderkendelse - og meget vigtigt..............at være berettiget til at kunne anderkende.
Så når det er uafhængigt af Norge - så er det en særstatus de har fået.
Mener jeg.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-05-08 18:09

eyvind:
altså en særstilling kongen har "givet" Færøerne?
eller blot en anerkendelse af at det var som det var?
Citat
Ved kongens hyldning optrådte det færøske lagting uafhængigt af Norge

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-08 18:54

Før enevælden blev kongerne i princippet valgt på tinge.

Det skulle ske på tingene i de forskellige landsdele. Jylland , skåne , Øerne osv.
da sagen ofte var afgjort på forhånd blev valget til en hyldning.
Egentlig er det synonymt med valg.

Efter enevælden fik vi med grundloven en arvefølgelov. Så kongen vælges ikke mere, men lidt af seremonien har man beholdt med udråbningen af den ny konge.
Det er mere en tradition end noget af virkelig betydning .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-08 18:59

Og når Færørerne i din tekst optrådte selvstændigt betyder det at den norske konge også skulle vælges på Færørerne.
Det viser at Færørerne , nok var en del af Norge, men en selvstændig landsdel med delvis selvstyre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-08 19:03

Citat
I Norge sad Kong Sverre og godtede sig over den lille ø-gruppe, som han regerede over. Men så kom danskerne og nappede Norge, og dermed også Færøerne.

http://www.ask-alex.dk/8371_Faeroeerne.html

Så til dit spørgsmål

"Ved kongens hyldning optrådte det færøske lagting uafhængigt af Norge "

Nu var det Danmark, der "regerede" og sådan har det været lige siden. Norge kunne intet gøre , Da Danmark havde overtaget Færøerne.

Giver det mening ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-05-08 19:35

Hej johanna, har du ikke fået svar nok????????????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-08 20:44

johanma > jeg skulle lige google se om du måske er fra Færøerne.
Det er nogle flotte biller du har Lavet.............hvis det er dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-08 22:30

biller > billeder

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-05-08 23:28

Mangler et svar fra Eyvind.. men han gider vist ikke rigtig....
Det er ikke mig med billederne... Jeg er bare ved at skrive en rapport i forfatningsret, kigger derfor på problemerne ved hjemmestyreloven og dertil skal der jo lidt historie....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-08 23:39

Nu skriver du jo ikke hvilket år, det drejer sig om.

Men Norge havde tidligere "styringen" over Færøerne. Da Danmark overtog styringen, så kunne

Citat
optrådte det færøske lagting uafhængigt af Norge

Norge jo kun se til. Færøerne var nu uafhængigt af Norge, men i stedet blev det en "del" af Danmark.

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 05-05-08 14:05

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-08 19:18

Gider ikke svare ....................jeg har arbejdet hele dagen - sort.