/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
analyse
Fra : 7777
Vist : 1360 gange
50 point
Dato : 03-05-08 17:33

hej er der en der kan hjælpe mig?
jeg er ved at lave en analyse af bogen der hedder hungerbarnet.
jeg skal fortælle hvad
Landarbejdermiljøet er
Det jævne bondemiljø er
Gårdmandsmiljøet/overklassen er
har aldrig hørt om det før, jeg går kun i 7. klasse

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 03-05-08 18:26

Jeg kender ikke bogen, men jeg kan forestille mig, at du "møder" alle tre miljøer i bogen.

Tag et stykke papir og del det i fire stykker på langs med streger.

Første række kalder du " Beskrivelse" anden række "Landarbejdermiljøet" tredje "Det jævne bondemiljø" fjerde "Gårdmandsmiljøet/overklassen"

I første række skriver du nedad ting, du gerne vil undersøge: f.ex. hvordan ser hjemmene ud, hvad spiser de, hvordan lever de i det hele taget, hvad er vigtigt ....

Så læser du bogen og fylder "skemaet" ud, mens du læser.

Tilsidst kan du sammenligne de tre miljo.

Hvordan er de forskellige?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-08 20:04

Cecild Bødkers velkendte bog "hungerbarnet" foregår omkring århundredskiftet 1800. den første ca en fjerdedel, beskriver en daglejerfamilie, og deeres ældste dreng Lauritz hvis jeg husker navnet rigtigt,. Hvordan han kommer ud at tjene vist 20 km fra sit hjem. med hårdt arbejde osv. den del af bogen giver god lejlighed til at tænke over og analysere landarbejderens forhold.
Habs madmors ogusbonds forhold, bliver også ingående besskrevet (Bondefolk)
Gennem pigen Thinke beskrives Herremandens forhold.

jeg har ikke set filmen. Jeg mener den hedde Ulvepigen Thinke. Der er også lavet en amerikans fil over bogen.

Bogen udkom i nittenhalvfemserne og er siden blevet b rugt af de fleste litaraturinteresserede danslærere-

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-05-08 20:15

Landarbejdermiljøet: Landarbejdere var de, som ikke havde råd til at købe en gård, men måtte arbejde for andre. De lå gerne længere nede i hierakiet, end de andre der havde flere penge. Man så lidt ned på dem.

Det jævne bondemiljø: Det er de, som måske ejer et husmandssted, som bestod af et lille stuehus og måske en lille staldbygning, hvor der var plads til et par dyr.

Gårdmænd/overklassen: Var de, som ejede deres store bondegårde, ofte havde deres familier boet her i generationer.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-05-08 23:25

fornem vejledning frieda

H-J

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 11-05-08 15:29

du kan få lidt baggrundsviden om de forskellige miljøer ved at låne historiebøger for de mindre klasser,der plejer at være endel af den slags. Eller der er forfattere, der skriver om deres barndom

Det ville være en god ide at slå forfatteren op og læse, hvad vedkommende har oplevet, det er også vigtigt, hvornår bogen er skrevet, det kan være en form for indlæg i en politisk debat, men skrevet så man får en handling.

hvis du har tid så benyt dig af opslagsbøger, hvor der står noget om afgrøder. Måske har du ikke brug for det nu, men senere kommer det. Eller hvornår der kom forskellige maskiner

held og lykke med det. Godt du skrev hvilken klasse du går i

Godkendelse af svar
Fra : 7777

Dato : 11-05-08 17:56

Tak for svaret frieda.