|
| FZ50 optræk og hastighed Fra : jes-a | Vist : 1493 gange 100 point Dato : 03-05-08 16:03 |
|
Min nye brugte FZ50'er er ikke så god som jeg havde forventet.
Tophastigheden på lige vej er 30 km. Det kan jeg leve med. Så er den da ikke ulovlig. Men op ad bakke på 30-40 graders stigning, går den helt ned på 15 km. Jeg vejer altså kun 70 kg.
Optrækket er nu heller ikke imponerende. Der går 5-10 sekunder inden den er oppe. Jeg skal næsten hjælpe den igang i starten.
Den skal også have chokeren på de første minutter, for ikke at gå død.
Den lugter af benzin, når den har stået i et lukket rum. Men der er ingen dryp eller fugtige slanger.
Jeg har ikke forstand på alt muligt med at skille den vildt meget ad. Så det vil jeg helst holde mig fra.
Jeg har tjekket tændrøret og luftfilteret. Det er fint.
Er der andet jeg kan undersøge eller justerer uden at skulle splitte den for meget ad?
Eller er det ejeren der forlanger for meget af sådan en lille knallert?
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 03-05-08 18:23 |
|
Der skal ikke være optræk i sådan en .
optræksmotorer er mest noget til gammeldags legetøj og ure.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 03-05-08 19:02 |
|
Forestil Dig lige en stigning på 35-40 grader, næsten halvdelen af 90 grader som er lodret, der er vist ingen steder herhjemme der nærmer sig de 25, ihvertfald ikke offentlig vej.
For mange år siden skulle min to-gears Puch nu også ned i 1. halvejs oppe af en sej bakke
Mon ikke en motorjustering kan klare lugten også ? kunne tyde på at der er benzin i udstødningen selv om dyret altid vil lugte lidt af olie.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 03-05-08 20:07 |
|
Ok, kan godt være jeg har overdrevet lidt med graderne. 25-30 grader skal nok nærmere passe. Selvom det er bakket her på sydfyn.
Grunden til jeg ikke vil skille noget videre ad, er at jeg sikkert ikke kan samle det så det virker igen. Har dog tænkt på at pille topstykke og udstødning af for at se om der var noget sod og slagger.
Men at rode med kaburator, kobling og tænding, det går sikkert ikke godt.
Hvad indebære en motorjustering?
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 03-05-08 20:42 |
|
Hæ, jeg kan godt føle at det er 35 år siden jeg sidst rodede med en knallert.....
Hvis Du ikke har haft et topstykke af før så lad være til en kyndig kammerat eller en fagmand, den helt rigtige tilspænding er meget vigtig da man hverken vil have den utæt eller stå med en overdrejet gevind eller en knækket bolt.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 03-05-08 21:21 |
|
Der står i håndbogen at topbolte skal have et tilspændingsmoment på 8,0-1,2 kg.m
Men så er det lige hvor meget det er. Det står der ikke noget om. Samtidig står der et håndbogen er lavet så ejere nemt kan bruge bogen, yeah right!
Det eneste der står i håndbogen, som jeg tør prøve, er at afkokse den, rense benzinfilter(som jeg ikke kan finde), og så dreje på en luftskrue.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 04-05-08 20:51 |
|
Har nu været inde og kigge ved karburatorer og undrede mig over to små stumper slanger. Den ene stikker ud fra bunden af karburatoren og den anden fra toppen af karburatoren. enderne ser ud som om de har været samlet. Men samler jeg dem, så vil den ikke starte.
Skal de bare sidde der og stritte og hvad er deres funktion?
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 05-05-08 18:01 |
|
De skal bare sidde og stritte, den nederste er til overløb i karburatoren, kan ikke huske hvad den anden er til, men samle dem må man ikke!
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 05-05-08 18:20 |
|
Godt, tak så ved jeg det ikke er det der gør at den virker lidt sløv i optrækket og skal have meget choker i starten for ikke at gå istå i tomgangen.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 05-05-08 20:53 |
|
Kan være du skal have nogle nye stempelringe, stempel eller ny cylinder inkl. stempel. En tunudst kan også give et pift.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|