/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
matematik, brug for hjælp!
Fra : beababy
Vist : 762 gange
49 point
Dato : 03-05-08 13:26

hej jeg har nogle opgaver som jeg bare ikke kan finde ud af det. jeg kan skrive dem ned så godt jeg kan og så håber jeg at der er nogle der kan svare mig på det, så hurtigt som muligt.
ps. jeg vil også gerne have udregningerne.
her kommer de:

KØB AF BÅD.

Nu: 357.000kr båden stiger med 10.000 pr. mrd.
- hvad vil prisen være om 5 mrd?

Else, helle og marie køber båden straks.
- hvor stort et beløb skal de hver betale, hvis de deler udgiften?

Helle mangler 50.000kr for at kunne betale udgiften. hun låner penge i en bank, som beregner 8% p.a. i rente.
Banken beregner den samlede gæld (lån + rente) over 5 år som vist i skemaet

| Gæld | Rente i % | Rente i kr | Samlet gæld
1. år | 50 000,00 | 8% | 4000,00 | 54 000,00 |
2. |54 000,00 | 8% | 4320,00 |58 320,00 |
3. år |58 320,00 | 8% | | |
4. år | | | | |
5. år | | | | |

- tegn et skema som det viste og udfyld det.
- Tegn et diagram som viser gældens vækst i løbet af de 5 år
( ikke nødvendigt her)

Banken opkræver den samlede gæld efter 5 år med lige store beløb pr. måned i de 5 år
- hvor meget betaler helle r. måned?

Jeg har brugt meget tid på det her, så jeg forventer seriøse svar.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 03-05-08 13:49

1: Formlen er y = a + b*x
a = prisen nu (i måned 0)
b = stigning pr. måned
x = antal måneder
y = fremtidig pris
=> 357.000 + 10.000 x 5 = svaret

2: Formlen er a / b
a = prisen nu
b = antal personer der køber sammen
=> 357.000 / 3 = svaret

3: Den må du regne selv, men den er ikke så svær.
Du skal tage gælden primo året, gange med 1,08 hvorefter du har gælden ultimo året.
Gælden primo næste år er lig med ultimogælden året før.

4: 5 år a 12 måneder = 60 måneder.
Formlen bliver: a / b
a = gælden ultimo år 5
b = antal måneder med afdrag
=> dit svar i spm. 3 / 60 = svaret

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-05-08 16:08

Undskyl min umiddelbare tænkning

Citat
Nu: 357.000kr båden stiger med 10.000 pr. mrd.
- hvad vil prisen være om 5 mrd?

Hvis du har brugt meget tid på opgaven, så er der da ikke på løsningen...

Skoleopgaver handler ikke om løsninger men om læring, så man selv kan løse opgaverne.

Hvis du ikke forstår opgaven, må du bede om forklaringen.

Syntes det er godt at Paulus1ikke løste opgaven for dig.

vh ben

Kommentar
Fra : beababy

Dato : 04-05-08 21:24

jeg forstår slet ikke 3'ern :s hvad er ddet for noget primo og ultimo????
ja, jeg er en dør til matmatik

Kommentar
Fra : beababy

Dato : 04-05-08 21:38

jeg fårstor ikke de opgaver du har skrevet fra 3eren af. kan du forklare det lidt bedre? du behøver ikke lave den for mig, men jeg forstår det faktisk sleet ikke:s

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 06-05-08 00:01

År | Gæld start af år | Rente i % | Rente i kr. | Gæld slutning af år
1 | Lånesum | Rentesats | Lånesum x rentesats (kolonne 1 x 2 | Lånesum + Lånesum x rentesats (kolonne 1 + 3)
2 | Gæld slutning af år 1 | Rentesats | Gæld slutning af år 1 x rentesats | Gæld slutning af år 1 + Gæld slutning år 1 x rentesats
3 | Gæld slutning af år 2...
osv.