/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
højt kosterol+konceration
Fra : biksemad
Vist : 1347 gange
200 point
Dato : 03-05-08 00:46

jeg har været ved lægen og har fået kostateret for højt kosterol,er der nogle fødevarer, ting der nedsætter den dårlige kosterol i kroppen, kosterolen var på 6,5,hvad kan man gøre.

lige et andet spørgsmål kan man påvirke koncetrationen igennem kosten eller ligefrem gøre en klogere,hvis man evt studere .

mvh biks

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-05-08 02:49

Hej biks

Normalt henviser jeg ikke til Google, men hvis du slår op på - kolesterol fødevarer - får du 14.000 hits, og der står alt hvad hjertet kan begære om kolesterol.

Accepteret svar
Fra : johanma

Modtaget 200 point
Dato : 03-05-08 02:55

Jeg har hørt at motion skulle være rigtig godt idet det hjælper med at afskaffe det onde fedt og at man så vidt muligt skal holde sig fra mejeriprodukter... men efterfølgene link ved hvad der bør gøres

http://www.bionordic.dk/indhold/sygdom/andre/kolesterol.html

http://www.netpatient.dk/hyperlipidaemi.htm#behandle%20fedtstoffer

Æbler skulle gøre gøre en klogere....
http://www.okotidende.dk/Default.aspx?tabid=27&newsType=ArticleView&articleId=187

bliv klogere på 7 dage:
http://ing.dk/artikel/69281

Kommentar
Fra : netper

Dato : 03-05-08 07:19

Fødevarestyrelsen har en fødevaretabel hvor du bla. kan se colosterolindholdet i fødevarene, frugt og grønt er ikke med på listen da der ikke er colosterol i disse.

Se listen her:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0223

Og så mener jeg du kan få colosterolnedsættende medicin, men det kan godt være du skal have højere tal før det bliver aktuelt

under 5,2 optimalt
5,2-6,4 nogenlunde
over 6,5 for høj

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-05-08 09:13

Hej

Her er en lille indkøbs guide du kan printe ud:
http://www.hjerteforeningen.dk/graphics/Hjerteforeningen-dk/OmHjerteforeningen/Indk%F8bsguide_190208.pdf

Det kan også blive for lavt kolesteroltallet, mit kom ned på 3.2, det syn's doktor var for lavt, så lidt mindre medicin.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-05-08 13:25

Børn med koncentrationsproblemer har glæde af fiskeolie og kæmpenatlysolie, om det kan hjælpe dig også, kan selvfølgelig ikke vides med sikkerhed. Ellers kan du få råd og vejledning i en helsekostbutik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-08 18:10

Du skal først og fremmest undgå alt det mættede fedt.
Da mættet fedt ikke harsker så hurtigt er færdigvareproducenterne mest tilbøjelige til at bruge det.

I deklarationen skriver de så "vegetabilsk fedt" eventuelt "vegetabilsk olie" for at udnytte troskyldige menneskers tro på at alt vegetabilsk må være sundt og godt.

Der er en sammenhæng mellem fedtets smeltepunkt og den kemiske struktur.
Det er derfor en hovedregel af fedt fra varmblodede dyr og fra tropiske planter er mættet, medens fedt fra fisk og planter fra tempererede egne er mindre mættet.

Hold dig fra færdigkøbt mad. Brug sojaolie og hold dig fra fede dele af pattedyr.

Godkendelse af svar
Fra : biksemad

Dato : 04-05-08 13:44

Tak for svaret johanma.
det var super tak tak

Kommentar
Fra : MiLLaSkaT

Dato : 07-07-08 19:54

Hej :)

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er ked af at høre om den kolesterol du har i kroppen. For meget kolesterol medfører åreforkalkning, hvilket man har meget længe, men det bliver værre med tiden, når åren er nok forkalket (med fedt) så begynder blodet at løbe hurtigere, da det stadig skal i gennem åren, men hvor hullet er blevet mindre pga. fedtophobningen. Dvs. den begynder at lave sår på indersiden af åren, kroppen begynder at aktivere sårhelingsmekanismen, som går ind og ordner de her sår, men da sårskorpen er hård falder den af på et tidspunkt og det er dér det føre til en blodprop. Det er værst i hjertet eller i hjernen.

Dette var en lille forklaring på, hvad kolesterol gør.

Kolesterol kommer af det mættet fedt (LDL), dvs. det lede fedt, det kommer fra chokolade, chips, men faktisk også fra svinekød. Når du får for meget LDL (mættet fedt), så begynder dit system at stoppe sin egen LDL-koncentration, da du får meget af det igennem kosten.

- Det som der modvirker LDL er HDL - det herlige fedt, dette fåes igennem motion og fisk bl.a. Ved at du dyrker motion, der forhøjer du din HDL koncentration. Fisk indeholder n-3 - fedtsyrer er det gode fedt.

Grunden til du skal have HDL - altså det gode fedt indenbords, det er at det OPSAMLER LDL - altså det dårlige fedt. Det går simpelthen ind og modvirker åreforkalkning m.m.

Hvis du ryger så nedsætter det også din HDL-koncentration, dvs. det dårlige fedt flyder rundt i kroppen og sætter sig på indersiden af dine blodårer.

Jeg håber det er til at forstå og ikke bliver for indviklet med HDL og LDL :)

Men kort sagt: Dyrk motion, spis masser af fisk - gerne fiskeolietabeletter - undgå rygning.
Skær ned på det dårlige fedt, slik m.m. :)

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 20:14

MiLLaSkaT

Det var da en fin forklaring

Kommentar
Fra : MiLLaSkaT

Dato : 07-07-08 20:48

Det var godt :)