/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Ændring af ansættelseskontrakt
Fra : JesperM30
Vist : 1928 gange
20 point
Dato : 02-05-08 10:25

Hejsa

Et spørgsmål angående ændring af ansættelseskontrakt!

Jeg har tillæg til min kontrakt, hvori der står jeg er berettiget til firmabil på hvide plader. Det har jeg naturligvis taget imod, da det var den primære grund til, at jeg valgte et job som krævede 1 times kørsel til og fra arbejde.
Nu står vi så overfor en kontraktændring som gør, at vores firmabiler bliver taget fra os, og der vil i stedet blive stillet puljebiler til rådighed.

Kan firmaet bare sådan uden videre gøre dette?

Lidt baggrund. Vi er ansat i et firma som er gået sammen med et andet firma i en joint venture. Alle medarbejdere har i øjeblikket kontrakt enten fra det ene firma eller det andet firma. Jeg er én ud af 3 som allerede er ansat på den nye kontrakt. Vil dette give nogen indvirkning?

Med venlig hilsen
Jesper

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 10:31

Ja de gør som de vil.
En forhandling er din mulighed.
Med eller uden din fagforening.

Kommentar
Fra : JesperM30

Dato : 02-05-08 10:35

Hmm det lyder ikke for godt.

Vi har ikke nogen overenskomst.

Men så vidt jeg har forstået, kan de ikke bare lave væsentlige ændringer?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 10:36

Kommer an på hvad der står i den oprindelige kontrakt,
opsigelses periode o.l.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 10:38

Citat
Vi har ikke nogen overenskomst.

Uden overenskomst er i slaver, helt til rotterne.

Farvel til den slags virksomheder, er mit råd.

Jeg vil kalde dem for svindlere, og sige tak til en fyrresedel.

Kommentar
Fra : JesperM30

Dato : 02-05-08 10:43

Ja det kan jeg jo ikke lige huske på stående fod, sidder på jobbet i øjeblikket.

Men det tegner åbenbart ikke for godt :(

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 10:46

Få det bedste ud af situationen, tænk tænk på hvilke muligheder
du har fremover.
Er de forhandlingsvillige eller er den nye kontrakt en "ordre"

Kommentar
Fra : JesperM30

Dato : 02-05-08 10:51

Der er ingen tvivl om, at det er en ordre, det er jeg næsten sikker på.

Problemet er, at det ikke er en mindre virksomhed, hvor man lige kunne tage en hurtig snak med chefen. Efter joint venture er vi verdens største IT virksomhed og sjovt nok har vi ikke nogle chefer i Danmark, de er alle placeret i udlandet.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-05-08 10:59

Hej Jesper
Det kan man ikke svare 100% korrekt på dit spørgsmål.
Nprmalt når et firma bliver solgt eller overdraget til et anden firma følger diverse aftaler, kontrakter, serviceaftaler med kunder med. Der findes nogle love der omhandler firmaovergragelser m.m.
Når I nu er 2 firmaer der bliver til 1 firma skal der forhandles løn, ansættelsesvilkår, fri bil m.m.
Det bliver en forhandling mellemde ansatte og firmaet eller en fagforening.
I sådan et tilfælde gælder det om at få mest mulig ud af forhandlingerne ellers kan man jo søge sin afsked, hvor opsigelsesfristen står i ansættelseskontrakten.
Man kan ikke bare fjerne noget i en ansættelseskontrakt. Den går ikke.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : JesperM30

Dato : 02-05-08 11:11

Nej, det må jo ikke blive "værre" end der hvor man var ansat før.

Men det lyder ikke til, at vi skal forhandle nye kontrakter, da vi ikke har nogen overenskomst. Tror bare de har sat sig sammen med en flok jurister og forsøger, at gøre det så slemt som loven tillader.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-08 11:25

Ved firmaoverdragelse må man ikke gå ned i løn (bilen er en del af lønnen)
Det gælder når der er overenskomt ............... men uden overenskomstaftale ???
Men de kan fyre jer og antage jer igen til en lavere løn.

Kommentar
Fra : JesperM30

Dato : 02-05-08 11:29

Hvad siger loven om firmaoverdragelse?

Kan du/I evt. henvise til links?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 12:20

Citat
Problemet er, at det ikke er en mindre virksomhed, hvor man lige kunne tage en hurtig snak med chefen. Efter joint venture er vi verdens største IT virksomhed og sjovt nok har vi ikke nogle chefer i Danmark, de er alle placeret i udlandet.

De kan, som er set før, vælge den hårde linie. Blæse på den danske lov og model på arbejdsmarkedet. På den måde forsvinder et antal ansatte, det kan være målet.
At retsligt få en kontrakt på plads tager sikkert så lang tid at de fleste opgir.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-05-08 12:29

Det er da ikke afgørende om firmaet har overenskomst. Hvis du er i en fagforening, så kan du forlange at de deltager i forhandlingerne. Snak det igennem med din fagforening.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-08 12:53

Også store danske virksomheder prøver at snige sig udenom kontrakter når de æder de mindre, for dem er det kun bundlinien der tæller.

Står der noget i ansættelseskontrakten om ophør af bilordningen udover at Du selvfølgelig mister den ved jobskifte til helt anden side ??

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-05-08 13:41
Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 02-05-08 18:04

Var det så ikke en god ide´ at få lavet en overenskomst, hvor svært kan det være.

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 04-06-08 18:57

Overenskomst eller ej, virksomheder skal følge de samme retningslinjer alligevel.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-06-08 19:01

Det gør de bare ikke.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-06-08 19:08

Uden overenskomst har du som udgangspunkt kun pligt til at betale den aftalte løn+12,5% feriepenge.
Pension samt diverse tillæg får man ikke automatisk. Er man omfattet af funktionærloven er det den der gælder.