/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Windows XP - Mandriva
Fra : o.v.n.
Vist : 693 gange
100 point
Dato : 02-05-08 03:47

Nu har jeg brug for hjælp igen, jeg har lige installeret den nyeste Mandriva, jeg har tidligere brugt Ubuntu men det blev Mandriva denne gang, jeg havde i forvejen reserveret en partion på harddisken og alt gik godt under installationen, alting virker,tilsyneladende og Mandriva er nem at komme i gang med, endnu nemmere end Ubuntu, jeg har uden problemer adgang til mapperne i Windows partionen og på den ekstra indbyggede harddisk, og Mandriva kan spille mp3 uden at jeg skal installere noget, det er der, det jeg har brug for.
Der er så to spørgsmål her
1. Windows XP er ikke i Grub loader, der er kun Mandriva og Safe boot, hvordan får jeg Windows med i menuen, så jeg stadig kan starte den engang imellem ?
2. Hvordan laver jeg en genvej til de tre partioner på min ekstra harddisk ? Det er lidt besværlig at starte i min hjemme mappe og så browse mig frem, Ubuntu lavede en genvej på skrivebordet første gang jeg åbnedede tre drev
Jeg er nybegynder så venligst giv et nogenlunde udførlig svar, jeg håber at i har et svar som jeg kan læse i morgen, sandsynligvis kommer jeg først herind om eftermiddagen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-08 04:46

Har fået Windows i Grub loaderen, men kan ikke finde en nem måde at få adgang til mapperne på den anden harddisk, og nu er det under dynen

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-08 18:56

Hej O.v.n..

Nu er jeg ikke lige stærkt i mandriva men ville nu ikke mene det er så meget til forskel.
Efter hvad jeg kunne forstå - har du fået fikset grub.
Til Andre: Filen /boot/grub/menu.list er filen der indeholder disse konfigurationer.

Det du skal lave er en genvej på skrivebordet til dine mountpunkter. Normalt
bruger jeg enten fluxbox eller Gnome til skrivebord og gider ikke lige tjekke hvad mandriva bruger - Men det burde nu kunne lade sig gøre ved at højreklikke og derefter opret genvej. Derefter skal du så definere din sti til harddisken - altså /dev/sdaX eller hdX

Det burdee nu altså kunne klare dette

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-05-08 20:40

Hej det prøver jeg, og vender tilbage, min midlertidige løsning er at jeg har drevene i Bookmarks i Konqueror. Grub blev ændret i Configure your computer , ligner lidt Kontrol panel i en Windows, alt i Mandriva er mere grafisk end i for eksempel Ubuntu som stadig kræver en del brug af Terminal, har du et bud på hvordan jeg får Root rettigheder, eventuel logger på Root og ændrer ejerskab af ovennævnte drev ? Eller kræver det et nyt spørgsmål
Jeg kan kun se billeder og høre musikken, ikke lægge nyt ind eller ændre på det der er der

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-05-08 21:53

Naeh - det kræver vel ikke et nyt spørgsmål - vi skal vel for h****** ikke til at være paragrafryttere ud over det speciele.

Jeg kan så regne med du bruger KDE (hehehe) når nu du beskriver konquer.
Jeg mener fra mine tidligere dage, at man kunne lave en genvej via skrivebordet direkte - men har så heller ikke tjekket KDE4 ud.

Omkring din musik.
Hvilket filsystem ligger der på de diske ????
Hvem ejer mappen?
Det er lidt kringlet alt efter hvad det konkrete problem er:
Hvis det er roots mappe - kan du via en konsol:
# sudo chmod -R 777 /sti/til/drev
Så burde den tillade ALT men det er kun hvis det er et linux filsystem - altså ext3 - reiserfs eller lign.
HVis det er windows filsystem. hmmm NTSF er ikke understøttet særlig godt i Linux - der kan læses men ikke skrives på det. Dog findes der programmer mm der kan dette - men har aldrig testet dette - og der er da nogle klager i diverse forums.
Det bedste bud ville være at formatere dem om til FAT32 som er understøttet fra linux også med skriverettigheder modsat NTSF.

Hvis intet af dette virker - så jump ind i en konsol og smid outputtet af:
# ls -lah /sti/til/drev

Håber det funger

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-05-08 23:21

Jeg har været optaget, men har nu forsøgt at lave en genvej, det har jeg ikke tilladelse til da drev er ejet af Root og jeg kan som bruger ikke ændre dette ejerskab, dengang jeg installerede Mandriva formaterede installationen selv hele den partion som jeg har reserveret til Linux til ext3, Windows XP og Mandriva er på en harddisk, der ud over har jeg en harddisk mere indbygget, en gemme disk, den er formateret i FAT32 af hensyn til at den skal kunne bruges af både Windows og Linux, den har tre partioner, det er disse tre partioner som jeg ikke har ejerskab over, og kan ikke gemme nye billeder på Billed drevet eller gemme ændringer på allerede eksisterende filer, da jeg brugte Ubuntu havde jeg også problemer, drevene skulle mountes først: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=267 skal jeg det samme igennem her, tror du ? Måske skulle jeg have holdt mig til Ubuntu som jeg var nogenlunde fortrolig med, kunne bare ikke installere den seneste, den tog hele disken og jeg er ikke helt parat til at smide Windows på porten for altid
Dengang jeg installerede, blev jeg spugt om og oprettede to kodeord, et til Root og et til mig selv, men er alt for ny til at kunne komme ind i Root eller hvad det hedder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-05-08 23:24

Jeg prøver dine konsol forslag i morgen, lige nu er jeg på med den bærbare, som kun har Windows XP

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-05-08 23:40

alt efter hvordan mandrive er sat op er dette forskelligt.

hvis kde ikke tillader login som root - tryk da ved login skærm
ctrl+alt+f1 - dermed åbner du ren konsol login - der burde du kunne logge ind som root.

sudo er en kommando som du nok kender fra ubuntu
hvis ikke den virker - skal du logge ind den anden vej - eller i en konsol skrive
su
og indtaste root's password. dermed bliver du nu root på pc'en og har de rettigheder.
havde du samme brugernavn på ubuntu som du nu har på mandriva - for det kunne sagtens være det - men smid outputtet af ls -lah som tidligere beskrevet.
der burde man så kunne se hvilke filer der ejes af dig eller hvem.
hvis root er ejeren af mappen - kan du ikke ændre disse - mm. du selv er root

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-08 00:01

Tak jeg prøver i morgen, det er for sent til at ekserimentere nu, jeg har ikke samme kodeord som jeg havde i Ubuntu, for lige at være nysgerrig, hvilken Linux er du?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 04-05-08 07:23

uha. jeg har mange.
Privat:
Har jeg ArchLinux på min bærbare og hele mit MythTV-center i huset, Debian på min firewall, og busybox på min parabolmodtager

På arbejde:
Ubuntu 8.04 på min laptop og nogle enkelte testservere.
FedoraCore og Debian på produktionsservere.

Hvis ikke du har samme brugernavn so tidligere - vil du rende ind i følgende problem. Hvis du kaldte dig selv AA på Ubuntu tidligere - står disse filer gerne som 755 i ejerskab - hvilket vil sige:
Ejer gruppe andre
read/write/execute read/execute read/execute
Det vil sige at du kan læse filerne men ikke har rettigheder til at skrive i mappen, da du med brugernavnet nu BB enten tilhører gruppen eller alle andre.
Derfor er det at man ændrer sine skriverettigheder på følgende måde. Hvis du vil ændre tilladelser:
# sudo chmod -R 777 /sti/til/mappe ( vigtigt du rammer selve mappen uden den sidste / ) - tallene beskriver egentlig det binære system, en det er en længere forklaring - men her ændrer du til read/write/execute for alle.
Hvis du vil skifte selve ejerskabet - skal du:
# sudo chown -R BB /sti/til/mappe (hvor BB er dit nye brugernavn i (Mandriva) og igen ikke den sidste /

Sudo er en komando som giver dig root rettigheder et øjeblik for at kunne udføre nogle enkelte ting. Dog har alle OS ikke denne installation. Derfor virker dette ikke - skal du over i en konsol, skrive su - og skrive root's ppassword - når du bliver spurgt. Derefter er du nu konstant root. Derefter behøver du ikke sudo foran kommandoerne.

Håber det kan bruges

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-08 15:30

Tak for svaret peque. Tak for indsatsen, jeg kan ikke helt gennemskue måden at gøre det på og har erkendt at jeg hellere må lære Ubuntu ordentlig, før jeg springer over i en anden distrubition, så vil jeg også være bedre klædt på når jeg er ordendtlig inde i funktionen på Ubuntu, partionen er nu formateret og jeg forsøger igen at installere nyeste Ubuntu, når den er hentet hjem om et par timer

Kommentar
Fra : peque

Dato : 04-05-08 15:33

Indtil da - har du stadig mandriva på - eller er det den der er formateret ???

HVis du bruger jabber - peque@jabber.dk - så kan vi tage den derover - og tak for points

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-08 23:22

Jeg bruger ikke Jabber, har faktisk aldrig hørt om navnet før nu, forklar lidt mere det er Mandriva drevet som står over for en formatering, jeg fik gæster så Mandrive lever endnu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 04-05-08 23:33

hehhehe Jabber er en klient ala MSN - Bare OpenSource + man ikke skal acceptere deres licenser mm - som giver dem rettighed til at have en kopi af dine filer mm liggende.

Hvis du stadig har mandriva - Så er der en chatklient - Pidgin eller kopete eller lign.
Derinde har du mulighed for at tilføje en jabberkonto på samme måde som med MSN - bare istedet for her http://www.jabber.org/quickstart

Alt andet fungerer på samme måde som med MSN - idet du logger ind 1gang - kreeres kontoen og du kan derefter tilføje den i din chatklient.
Det var mere e noget nemmere end vi begge skal herind hver gang.
Men jeg er dog på vej omkuld endnu. jeg er da slet ikke i tvivl om din Mandriva nok skal kunne klare at mounte de drev mm - Men på den anden side Ubuntu 8.04 er nu ret lækkert og ikke mindst LTS Long Time Supported!

Det var såmænd bare et tilbud - der ville gøre det nemmere end at skulle herind hvergang samtidigt med at skulle tjekke mails osv!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-08 01:12

Tak for tilbudet, nu truer en ny arbejds uge og jeg får sikkert ikke tid før weekenden, måske senere endnu, foråret er en travl tid for en hobby bonde mand, måske opretter jeg mig og tilføjer jeg dig, vi får se.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-08 15:39

Jeg ved godt at tråden er gammel.

Men det er lykkedes mig at lægge en mandriva live ind på en 2 GB pendrive.
Den er lagt i i persistent tilstand og de vil sige at den live udgave er til at rette på.

Og så vil jeg lige vise en side af ubuntu som jeg fandt ved et tilfælde.
http://peecee.dk/upload/view/128535