/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Kogepunkt
Fra : fætter
Vist : 1337 gange
40 point
Dato : 02-05-08 00:05

Finder der en vædske med et kogepunkt omkring 12 grader?? Hvilket?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 02-05-08 01:16

det tætteste jeg umiddelbart kan finde på, er trichlorflourmethan (CFC11), med 23,8. Af mere 'normale' væsker, er der pentan som koger v. 36 grader. Den anden vej, koger kommerciel butan v. 0 grader. Ellers skal du reducere trykket, så falder kogepunktet.

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 02-05-08 01:20

trichlorflourmethan Hvad er det?? Æter der er vi også lige over de 30 Grader

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-08 03:04

trichlorflourmethan er ozonnedbrydende og forbudt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-08 03:10

Alt hvad du kan finde eller blande med kogepunkt - ved atmosfæretryk- i det område er enten giftigt, miljøfarligt eller eksplosionsfarligt.

Hvis det er til en lavtemperaturdampmaskine, kan du bare bruge vand i et vacuumsystem.
Det følger af 2. hovedsætning at virkningsgraden er uafhængig af hvilket arbejdsstof man bruger.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-05-08 12:06

Citat
Hvis det er til en lavtemperaturdampmaskine, kan du bare bruge vand i et vacuumsystem.
Det følger af 2. hovedsætning at virkningsgraden er uafhængig af hvilket arbejdsstof man bruger.

Gør det?
Hvad med damptrykket?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-05-08 15:16

Ifølge : http://www.rakkebyskole.dk/omgrundstoffer.htm
Er der ikke noget grundstof der er et kogepunkt på 12 grader.
Kogepunktet kommer også an på trykket men hvis det skal være ved almindelig stuetemperatur osv så må det være en sammensætning af grundstoffer måske. men jeg kunne ikke finde det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-05-08 15:49

nej men hvis det er til en "Lavtemperaturdampmaskine", Så er det tydeligt at der opstår andre problemer end at finde en væske der koger ved 12 grader.

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 08-05-08 20:50

Det er ikke en lavtryksdampmaskine jeg arbejder på. Jeg havde selv tænkt lidt på butangas under tryk. Men er der nogen der ved hvad trykket skal være for at kogepunktet for denne bliver ca 12 grader?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 22:43
Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 13-05-08 07:48

Det nærmeste jeg kan komme er Æthylklorid, som har et kogepunkt på 12,2 grader derudover findes
Methylbromid kp=4,0 grader
Diklortetrafluorætan kp=3,5 grader
Dimethylamin kp=7,0 grader
Æthylamin kp=16,5 grader