/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Format af Vista
Fra : mailname
Vist : 599 gange
500 point
Dato : 01-05-08 02:03

Jeg har søgt højt og lavt ude på nettet for selv at finde en løsning på hvordan jeg slipper af med den Vista der ligger forudinstillet på min næsten ny inkøbte bærbar Medion 96290. Jeg har talt med supporten og skrevet med den tyske og engelske support for hjælp . desværre har de bare sendt nogle drivere til ´mig som var ældre en dem jeg selv havde fundet .... så jeg er ikke kommet videre.

Mine forsøg ender ud med at enten kan maskinen ikke genkende harddisken i computeren eller også får jeg lov til at formatere, men selv med en XP cd i drevet installerer Vista bare sig selv igen.

Jeg vil meget gerne have Vista fjernet komplet fra maskinen således jeg kan bruge XP'en.

Håber meget på noget hjælp, og er også villig til at betale, hvis problemet bliver løst. Jeg er ikke selv særlig god til dette her, så jeg håber også at du / I er villige til at lave "manualer" til mig, altså pensel tingene ud og fortæl hvor de forskellige dele findes.

God Jagt ...... og kom så ud af busken ............................ Jeg bliver så glad

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-08 03:13

Du vil måske få problemer med bundkort drivere til XP, der har været flere spørgsmål her på Kandu hvor spørgere har fjernet Vista og lagt XP ind, så er det enten netforbindelsen eller lyden som mangler, eller andet på bundkortet som ikke virker med XP, men hvis du er villig til at løbe risikoen så kan Vista nemt fjernes, gå først ind på http://www.medion.dk/ klik på Service og support, indtast nummeret 96290 i linjen MT/LT for bærbare og klik på Søg, hent alle drivere som hedder noget med Win XP og eller Mediacenter XP, ned på en usb hukommelse eller andet eksternt.
Hent så GParted live cd: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ og brænd den som en ISO eller Image fil, ikke pakke ud eller andet bare brænd den som den er, sæt så computeren til at starte fra CD drevet, du kan måske også vælge at starte fra CD drev under opstarten, når du genstarter med GParted i drevet, det vises under starten, noget i retning af Select Boot menu press F12 eller en af de andre F taster, med piltaster går du ned til CD og trykker på Enter, nu starter GParted op, du kan se nogle billeder på hjemmesiden om hvordan den ser ud, den finder din harddisk som vises på øverste billede: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/screenshots.php du vælger så den partion som Vista ligger på og sletter den (Delete) husk at klikke på Apply oppe på værktøjs linjen, gør det hver gang du gør noget med GPParted, så slettes partionen først, derefter opretter du en ny partion på det slettede område og formaterer den som NTFS, du skal stort set gøre som billederne viser og klikke på Apply for hver ny funktion, der går lidt tid inden du kender og kan bruge GParted og du vil sikkert få sved på panden, men hvis der ikke er noget som skal bevares på harddisken, så skal det nok lykkes for dig og Vista er garanteret væk efter den omgang, så lukker du GParted korrekt og genstarter igen med XP CDen i, vælg det nyformaterede drev til at lægge XP på, den vil sikkert gerne selv udføre en hurtig formatering, lad den bare gøre det, når så XP er installeret så skal du installere de drivere fra Medion support som du hentede før du begyndte
God arbejds lyst, GParted er afprøvet på min computer da en Linux installation havde gjort harddisken utilgængelig for en XP, så jeg ved at det kan gøres
Hvis der er flere partioner på harddisken, så kan de få samme omgang nu du er i gang, jeg vil anbefale at du flytter C drevet (boot) ud til højre i billedet, og lader den/de andre partioner ligge til venstre, når du er færdig er alle spor efter Vista væk og du kan ikke fortryde

Kommentar
Fra : smik

Dato : 01-05-08 07:58

Du kan jo prøve følge Helge's link http://www.helgec.dk/killdisk.html
Mvh smik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-08 13:27

Først skal du sikre dig alle drivere til din medion:
Bundkort
skærmkort
lydkort
netkort
evt. trådløst netkort

Og så gøre som O.V.N. vil gøre.

Din comp ser sikkert sådan ud nu.
[ harddisk ]
(partition )
(aktiv partition ) betyder at computeren starter op /booter på den partition

[ (backup) (..............aktiv vista..............................................) (lager) ]

Og den skal ændres så den ser sådan ud.

[ (backup) (.........ny aktiv partition til XP........) (.....hidden vista.....)( lager)

Det kan gøres med gparted (med lidt forsigtighed)

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 02-05-08 07:22

Du kan også slette Vista med Paragon harddisk manager:

http://www.ghacks.net/2008/02/28/free-paragon-hard-disk-manager-8/

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 02-05-08 14:14

Foreløbig tak til alle deltagere, lige nu skal jeg vist finde modet til at gå i gang

o.v.n.

Citat
Du vil måske få problemer med bundkort drivere til XP, der har været flere spørgsmål her på Kandu hvor spørgere har fjernet Vista og lagt XP ind, så er det enten netforbindelsen eller lyden som mangler, eller andet på bundkortet som ikke virker med XP

...... men hvis jeg har eller får fat i alle drivere, kan det så alligevel give problemer ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-08 14:24

Altså hvis du som vist lidt højere oppe kan det lade sig gøre.

Citat
Hent så GParted live cd: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ og brænd den som en ISO eller Image fil, ikke pakke ud eller andet bare brænd den som den er, sæt så computeren til at starte fra CD drevet

Så kan du kigge på din harddisk og sammenligne med min plan.

Og så længe du bare kigger - sker der ingenting.

Intet spørgsmål er for dumt...................bare spørg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-08 15:01

Jeg kan ikke give nogen garanti, men du er godt dækket ind hvis du henter de nævnte drivere, mange computer producenter har ikke XP bundkort drivere til deres Vista modeller, der skal man selv finde ud af hvilken bundkort der er i, og så ind til bundkort producenten og lede efter drivere, men ikke hos Medion der kan du hente drivere til XP, gør som jeg skriver i mit første indlæg, og hent driverne og gem dem på et eksternt drev, og kom så herind igen, hvis du skal have hjælp til GParted, jeg har efterhånden øvet mig så meget at jeg ved hvad den kan og hvordan

Kommentar
Fra : voo

Dato : 02-05-08 21:03

Hvad med driveren til sata hardisken når XP skal installeres igen den mangle jeg en sen nattetime.
Voo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-08 09:48

Godt du sagde det VOO -
Hvis der en SATA harddisk og bios ikke selv kan håndtere den, så kan der blive problemer med driveren som skal ind i starten.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-08 15:32

Hej er du gået helt i koma over udsigten til at harddisken måske ikke kan fungere ? Har du en Sata harddisk på maskinen ?