/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
pillebrænde-fyr (afstand væg ?
Fra : keldoglisbeth
Vist : 3523 gange
20 point
Dato : 28-04-08 15:57

Skal have udskiftet brændeovn med pillefyr.
En skorstensfejer siger sikkerhedsafstand til væg (mursten) er 30 cm. en anden siger 50 cm.
I teknisk forvaltning har jeg ikke kunne få et svar.
Er der nogen der ved hvad der er korrekt ?
På forhånd tak
Lisbeth

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 28-04-08 16:32

Murstensvæg 30cm.
Teknisk forvirring aner ikke en skid om sådant,
det er skorstensfejeren der ved noget og ham skal i spørge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 16:34

Kommunens brandinspektør er øverstepræst i den slags sager.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 16:42

Her er reglerne for opsætning af brændeovne, men hvis jeg var dig, ville jeg spørge der hvor du har købt dit pillefyr, for er er jo også forskel på reglerne om det er alm. brændeovn eller konventionsovn.. Konventionsovne, må stå tættere på brændbart materiale i forhold til alm. brændeovn

8.5 Afstande til brændbart materiale

8.5.1 Den udvendige side af ildsteder skal mindst holdes i en afstand af 500 mm fra brændbart materiale i væg og loft, røgrør dog 300 mm. Ved murede pejse og masseovne måles afstanden fra ildstedets indvendige side. Pejse og brændeovne, der er udført i overensstemmelse med DS/EN 13240 Brændeovne eller DS 887, Brændeovne, kan dog opstilles i de mindsteafstande fra brændbart materiale, der fremgår af kontrolmærket. For DS- og EN-godkendte ovne kan afstanden fra fritstående lodrette røgrør og til brændbart materiale reduceres til 225 mm.

Ovennævnte afstande gælder ikke til fodpaneler.

(8.5.1) Ildsteder og røgrør skal overholde forskellige afstande til brændbart materiale. Ildstedets afstand til brændbart materiale er afhængig af dets karakter og udformning. Afstandskravene fremgår af afsnit 8.5.1 til 8.5.5.

8.5.2 Gulvet under ildsteder til fast brændsel, herunder brændeovne og pejse skal udføres mindst som gulvbelægning klasse A2 fl-s1 [ubrændbar gulvbelægning] eller skal være fast beklædt med mindst materiale klasse A2-s1,d0 [ubrændbart materiale].
Gulvbelægningen / materialet skal gå mindst 300 mm frem foran lukkede ildsteder og mindst 500 mm frem foran åbne ildsteder. Gulvbelægningen / materialet skal desuden gå mindst 150 mm ud til hver side for ildstedets åbning.

( 8.5.2 ) Materialerne kan fx. være teglklinker, plader af fibercement, beton, natursten, glas, stål og kobber.

8.5.3 Brændbart materiale skal mindst holdes i følgende afstande fra små skorstene og fra de tilhørende røgrør og renselemme:

- ikke CE-mærkede stålskorstene og murede skorstene 100 mm.

-renselemme 200 mm.

Afstande måles til den udvendige side.

8.5.4 Bjælker, spær og trappevanger kan dog anbringes direkte op ad murede skorstensvanger, når vangerne er mindst 228 mm tykke, eller skorstenen er udført i tilsvarende isoleret konstruktion.

(8.5.4) Eksempler på tilsvarende konstruktioner:

-elementskorsten med mindst 108 mm skalmuring.

-muret skorsten med 108 mm vanger og skorstensforing og isoleret fra træværket med mindst 20 mm mineraluld.

8.5.5 Kanten af brændbare beklædninger, der er højst 30 mm tykke, kan anbringes umiddelbart op til murede skorstene. Afstanden til MK-godkendte stålskorstene skal være mindst 50 mm.

8.6 Stråtag eller anden tagdækning, som ikke er brandmæssigt egnet klasse T tagdækning, supplerende bestemmelser:

8.6.1 I forbindelse med stråtag eller anden tagdækning, som ikke

http://www.skorstensfejerlauget.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 16:45

Men men er murstensvægen tapetseret
med noget som skorstensfejeren vurderer
som brandfarligt er det 50 cm.
I brandteknisk vejledning for pillefyr står bl.a.
at, - skorstensfejeren kan følge vejledningen men
han skal ikke.
Altså hans personlige vurdering på stedet er det i skal rette
jer efter.
Og det er skorstensfejermester der skal give grønt lys.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 16:46

Nordsted1 det er pillefyr ikke brændeovn.
For pillefyr findes særlige regler og krav.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 16:51

Brandteknisk vejledning nr. 32
Handler om pillefyr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 16:53

Pillefyr anses for mere brandfarlig end brændeovn
p.g.a. mængden støv i træpiller. Derfor skal støvmængden
også deklareres ved træpiller.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 17:20

Teil, hold da helt op, jeg troede de var mindre brændfarlige noget a la konventionsovne

Her er en lang smører, vedr pillefyr

http://www.jemogfix.dk/jemfix/web/Usermanuals.nsf/va_files/9021564_brugervejledning.pdf/$file/9021564_brugervejledning.pdf

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 17:33

Nogle skorstensfejere går helt op i limningen
når de ser et pillefyr.
Jeg ved det af erfaring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 17:42

Så kunne det være sådan en fejer, skulle finde sig et nyt job, de pillefyr er da vist ret populærer ik?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 17:45

Jo nogle forhandlere af piller tager ikke nye kunder p.g.a.
mangel på varen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 17:47

Risikoen er at alle skove ryddes og laves til træpiller.
Hesteejere klager over mangel på savsmuld, siden
pillefyr kom på markedet.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 28-04-08 19:08

Njaa, de klager over DYRT savsmuld, da savsmuld hedder flist og kan brændes i nogle pillefyr

Du skal tale med den skorstensfejer, der skal godkende dit fyr. Hvis han siger 50 cm for at godkende, så er det 50 cm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 19:30

Citat
Du skal tale med den skorstensfejer, der skal godkende dit fyr. Hvis han siger 50 cm for at godkende, så er det 50 cm.

Nej det behøver man ikke rette sig efter.
I den sidste ende har skorstensfejeren ikke nogle sanktionsmuligheder.
Jeg har studeret § bette ven.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 19:35

Reglerne siger tydeligt at man må installere pillefyr og bruge det.
Dog skal skorstensfejeren underrettes ved næste besøg.
Altså ingen godkendelse før brug.
Fordi det er en udskiftning, ikke en nyinstallation.
Sådan.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-08 19:36

Og skorstensfejeren kommer fortsat to gange om året.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-08 20:20

Skorstensfejeren er ikke myndighed og skal ikke godkende et fyr. Det er gammel uudryddelig overtro.

Afstandskravene i bygningsreglementet er til brændbart materiale.
Da en murstensvæg og puds ikke er brændbar, er der ingen afstandskrav.

Det er almindeligt accepteret at et enkelt lag tyndt tapet ikke betyder noget.

Men hessian , pap eller glasfilt med masser af maling er en anden sag.

Godkendelse af svar
Fra : keldoglisbeth

Dato : 30-04-08 07:05

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-04-08 08:34

Velbekomme
Håber i bliver glade for pillefyret.