/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Else Sandberg -St. St. Blicher
Fra : Bluenotes
Vist : 3012 gange
27 point
Dato : 28-04-08 15:41

Jeg er igang med at læse novellen Else Sandberg af Steen Steensen Blicher. Jeg forstår hele teksten, med undtagelse af et enkelt sted, som jeg simpelthen ikke kan gennemskue.

"Tillykke varede det ikke længe, inden han forlod Gaarden, med samt sin fugtige Sauvegarde, efter først at have ret alvorlig tiltalt Frøken Elses Kasse"

- hvad i alverden betyder det?? Jeg ved, at en Sauvegarde er en sikkerhedsvagt. Men hvorfor 'sin fugtige Sauvegarde'? Og hvad er 'Frøken Elses Kasse?'

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-04-08 15:54

Sauvegarde blev en anstandsdame/herre også kaldt!
se evt.: http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=Sauvegarde&submit=S%F8g
og det var jo almindeligt ikke at være på tomandshånd med ugifte.
er mit bud
Mvh,
Moders Vilje

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 16:15

Jeg troede eller, at jeg havde læst alt af St. St: Blicher! Den her novelle kan jeg ikke huske.
Hvad foregår det forud for de linier. Er det nogle krigskarle der drikker vel rigeligt?
Citat
"Tillykke varede det ikke længe, inden han forlod Gaarden, med samt sin fugtige Sauvegarde, efter først at have ret alvorlig tiltalt Frøken Elses Kasse"

tillykke varede det ikke længe=Til alt held varede det ikke længe
Jeg ved ikke lige hvad ordet Sauvegarde betyder - sikkerhedsvagt? Fugyig ja de har nok drukket vel rigeligt - da det nu var til lykke at de forlod gården.
Frøken Elses kasse, hvad kan det være? hvis man havde novellen foran sig kunne man sikkert slutte ud af det foregående. Jeg tør ikke gætte.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 16:28

Her er mere om Else sandber af ssb.
jeg har ikke læst det i gennem men der er sikkkert noget
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=st.+st.+blicher+Else+sandberg

Kommentar
Fra : Bluenotes

Dato : 28-04-08 16:38

Tak til jer alle.

Valde: her er linket til hele novellen: http://www.zenos.dk/cms/mod/dkt/data/000066.htm

Det passer godt med, at fugtigt kan være grundet al den alkohol, de har drukket (det kommenteres der nemlig på), men Kasse er jeg stadig i tvivl om..

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 27 point
Dato : 28-04-08 16:57

Jeg har læst lidt og nu er jeg ikke i tvivl. Fugtig er her fordrukken. og Frøkken Elses kasse var åbenbart hendes pengekasse dom de "talte" hårdt til.
I saa vil skjenke vel; lad os først besee Viinkjelderen!" Som sagt saa gjort: han besøgte Viintønderne saa vel, baade den først og alle de andre Dage, at efter en Maaneds Forløb tømte han med sine Rytteres Hjelp den sidste. Og hermed var ogsaa hans Høflighed og gode Lune forbi. Sauvegarden maatte betales hver Dag med rede Penge. Tillykke varede det ikke længe, inden han forlod Gaarden, med samt sin fugtige Sauvegarde, efter først at have ret alvorlig tiltalt Frøken Elses Kasse. Neppe var han ude før en Ryttereskadron drog ind, anført af en ung, smuk og beleven Adelsmand. Jomfuen gik ham som den Forrige imøde, og fremførte samme Bøn. "Behøves neppe, min deilige Dame! sagde han: jeg seer jo, at Gaarden allerede har en himmelsk Sauvegarde." Hun

herfra:
http://home13.inet.tele.dk/grambye/contents/eks.blicsand/blicsand.htm

Godkendelse af svar
Fra : Bluenotes

Dato : 28-04-08 17:06

1000 tak for svaret valde!

Det var en meget stor hjælp.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 18:33

Selv tak