/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
IBM _ probl med forboindel
Fra : redyl
Vist : 741 gange
80 point
Dato : 26-04-08 09:13

Jeg har investeret i en ny IBM computer med Vista Ultimate installeret.

Jeg er løbet ind i problemer med det trådløse netværk, som jeg ikke selv kan løse.

Mon der er en, der har erfaring med dette og kan hjælpe mig?

Min trådløs router er fra ZyXel – type 2602 H-D1A. ZyXel har tlf oplyst, at der ikke skulle være problemer med denn router i forhold til Vista, men at det er Cybercity, der selv installerer dere firmware på routeren, og at ZyXel derfor ikke kan supportere denne.

Jeg har fin kontakt til routeren – forbindelsen er således ok, men det er hastigheden på transmission af data, der er problemet.

Jeg har forsøgt med den connection, som IBM anbefaler via deres ThinkVantage: ”Acces Connection”.

Jeg har forsøgt at afinstallere ”Acces Connection”, og herefter anvende Windows connection til mit trådløse netværk, men problemet er det samme uanset, hvilket system jeg vælger- Overførslen af data til og fra internettet er utrolig langsom.

Krypteringen har jeg selvfølgelig også forsøgt at fjerne, men det ænder ikke noget.

Kablet til routeren er der ingen problemer – her kører systemet upåklageligt.

En gammel stationær computer, som har et trådløst netkort kører upåklagelig via samme router. På denne kører jeg XP.

Jeg har fået god support fra både IBM og Cybercity, der har forsøgt med alt, hvad de kan. Jeg har fået tilsendt en ny router fra Cybercity, der har installeret deres sidste nye firmware på denne. Jeg har fået et nyt netkort installeret i min IBM-computer, men lige lidt hjælper det.

Oplysninger om opsætning ved opkobling på det rådløse net er følgende:
Wi-fi-indstillinger:
Godkendelse af adgangspunkt: WPA-PSK
Foruddelt nøgle: opsat som - 8-63 alfanumeriske tegn
Forbindelsestype: Infrastruktur.

Spørgsmålet er om:

Er det et Vista-problem?

Er det et problem mellem min router og min IBM – at de ikke taler så godt sammen. Skulle jeg prøve at investere i et ACCES-point, for at se o dette løser problemet.

Jeg er simpelt hen bare gået i stå, og håber der er en, der kan hjælpe mig videre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 09:43

Citat
En gammel stationær computer, som har et trådløst netkort kører upåklagelig via samme router

Citat
Jeg har fået god support fra både IBM og Cybercity, der har forsøgt med alt, hvad de kan. Jeg har fået tilsendt en ny router fra Cybercity, der har installeret deres sidste nye firmware på denne. Jeg har fået et nyt netkort installeret i min IBM-computer, men lige lidt hjælper det.

Tja - kan de ikke hjælpe bliver det nok ikke let

Hvem hulen køber også IBM

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 10:53

Jeg har lige testet med en USB trådløs adapter på min stationære i Vista miljø.
Forbindelsen er på ca. 60-70 % og der er rimelig fart på forbindelsen i forhold til kabel.
TDC
Download hastighed: 2725 kbit/sek
Upload hastighed: 176 kbit/sek

Med kabel:
Download hastighed: 2799 kbit/sek
Upload hastighed: 191 kbit/sek

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 26-04-08 10:55

Jeg ville forsøge med en opdatering af bios og installation af servicepack 1.

I den virksomhed, hvor jeg arbejder som IT'er, har vi kun Lenovo, som det jo hedder i dag. De bærbare er model R61, og der er ikke konstateret problemer af den type, som du oplever. Men typenummeret skifter jo næsten hele tiden, så der kan jo være en forskel på maskinerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 11:04

Hvis du lægger servicepack på din Vista..............så hent den og brænd den på en CD først. Fra CD tager det ca. en times tid ( 3 Ghz 2GB ram) med en del aut. genstarter.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-04-08 11:31

Den galme pc der kører upåklageligt på routeren står den så samme sted som den nye. Det kunne jo være dårligt forbindelse. For problemet er nødt til at ligge i den nye IBM. Dog mystisk alligevel, for hvis både netkortet og routeren er skiftet. ?? Hvad med driveren til netkortet, er det den rigtige. Den kan jo også opdateres.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 11:53

Kast din mistanke på det trådløse kort i computeren, du kan skifte alle de forbindelser og routere du har råd til uden at løse problemet når det ligger på computeren, en access point vil heller ikke løse problemet, men det vil et nyt trådløs netkort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 12:42

Hvis du vil benytte ekstern trådløs adapter så husk at det helst skal være Vista ready.
USB adapter er ikke så tosset fordi der kan benyttes USB forlængerledning, så det bliver optimalt.

Kommentar
Fra : redyl

Dato : 26-04-08 14:16

Tak for de gode råd.

Jeg prøver med SP1 til Vista. Eyvind:Er der speciel grund til, at jeg skal brænde en CD. Kan jeg ikke bare køre installationen direkte fra computeren?

Ja mine computere står samme sted. Driveren til det nye netkort er opdateret.

Hvis det ikke virker efter installation af SP1, så må jeg hellere prøve med et nyt andet netkort. Jeg kan efter IBM´s oplysninger ikke skifte de interne ud med en anden type, så jeg må lige have lidt gode råd til, hvordan jeg så gør det. Er det noget med et indsikkskort. Havd koster sådan et, og er det specielle mærker der kan anbefales.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 19:23

Det med at hente sp1 ned på en CD er nok bare mig som går med livrem og seler.

Testen er lavet med hawking trådløs adapter

Jeg har lige prøvet med en SMC adapter også i Vista-miljø

Download hastighed: 2803 kbit/sek
Upload hastighed: 221 kbit/sek

Min PCMCIA (Zyxel) trådløst indstikskort kan jeg ikke prøve på min stationære men den kører fint på min bærbare med XP

Kommentar
Fra : redyl

Dato : 26-04-08 21:27

Endnu en gang tak for de gode råd.
Jeg har endnu ikke installeret SP1, da jeg lige kom i tanke om, at jeg kunne prøve med et trådløst gammel Belkin-Stick, som jeg har liggende, og sørme om det ikke lige kører rent igennnem med super hastighed.

Utrolig at min IBM/Lenovo computer ikke selv kan klare dette. Jeg skriver nu til til IBM-support, og hører om de herefter ikke kan/vil løse problemet for mig, da der jo så må været et eller andet galt med det kort der er leveret sammen med conmputeren -og sener udskiftet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 21:56

Nemlig - så du er nok tæt på fejlen med den indbyggede trådløse adapter eller den ikke er indstillet / forkert driver. Men det er udenfor min viden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-04-08 17:50

Er driveren til det indbyggede netkort egentlig installeret.? Det går man vel ud fra når du har været i for bindelse med support. Tjek det lige i enhedshåndtering

Kommentar
Fra : redyl

Dato : 27-04-08 18:24

Jeeps - driverne har været installeret hele tiden. Jeg har faktisk lige nu prøvet helt at fjerne netkortet i enhedshåndteringen, hvorefter jeg har genstartet computeren.

Men tak fordi du gjorde mig opmærksom på muligheden.

I forbindelse med at computeren nu ved genstart finder netkortet, har jeg undladt at indsætte driver-cd fra IBM, og hentet dataene direkte fra Intels hjemmeside, og lige lidt hjælper det.

Det er rigtig irriterende, at bruge så meget tid på dette problem, og jeg håber meget snart, at få det indbyggede netkort til at fungere, for det tyder på at den type kort der sidder i maskine simpelt hen bare ikke taler samme sport som min omverden kan forstå.

Det undrer mig egentligt, at IBM/Lenovo maskinen er så utrolig besværlig på dette felt - jeg har aldrig oplevet lignende problemer med andre computere, der har brugt mit trådløse net.

Jeg håber at få svar fra IBM-supprt i morgen.

Jeg havde overhovedet ingen erfaring i alt dette før problemerne med den nye computer startede, men det herlærer men da noget af - "at edb-problemer kan være uhyggeligt tidskrævende".

Er der en der evt. kan fortælle mig, om det evt. bare ville være lige så smart, at opgive det installerede netkort og så sætte et ind i siden i stedet for. Hvad koster sådan et? - og hviket skal man vælge?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-08 19:42

Eks. www.computercity.dk
nætværk
trådløs
DLink / SMc / Linksys ................. et par hundrede kr.
Til den nye længere rækkende "N" standard ca. 500 kr.

Men i Vista utimate.
1. har du 2 comp nede ved uret
2. h-klik på de 2 comp > opret forbindelse > afbryd forbindelse til netværk
2. h-klik på de 2 comp > opret forbindelse > opret forbindelse til netværk
3. kan du se din routers navn
4. er routeren sat til at vise sit navn

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-04-08 19:57

Min personlige mening er at når nu du engang har købt en ny pc, så skal det isenkram der er monteret deri saftsuseme også virke. Dette er IBM´s problem at få det til og hvis ikke de vil det, skal de lære det
At du så sagtens kan købe et nyt netkort og smide i den er jo en hel anden sag. Det dejlige ville jo være at være fri for et der stikker ud af pcen. Jeg ville kontakte dem igen og forklare dem hvad du har testet med andre netkort og at den så fungerer med det. Det må da få dem til at indse at der er noget galt.

Ellers er Eyvinds forslag til netkort udmærkede

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-04-08 00:02

Hvis jeg må komme med mit forslag, så synes jeg du skal bruge IBM's Access Connection, den er meget bedre end windows' indbygget og specielt når vi snakker vista. Det eneste tidespunkt man kunne overveje og bruge WIN's er når man har et certificat som skal godkendes for at man kan bruge et trådløst netværk.

Nu ved jeg ikke hvor meget forstand på computere du har, men uanset hvor du er i forhold til kliden af dit wifi, så skal du altid regne med at du "taber" lidt båndbredde når du køre over wifi, det er klart at jo længere væk fra kilden du er jo dårligere er forbindelsen, men selv om du er lige ved siden af så får du ikke 100% ud af forbindelsen som du gør ved at bruge kabel.

Nu kender jeg ikke lige den router du bruger, men har du prøvet og se hvilken teknologi routeren køre på og hvilken teknologi dit netkort er kompatibelt med. Nu vi snakker Lenovo så vil jeg mene du kan bruge N, men når det er en ældre router skal du nok ned i G og er den SÅ gammel at den kun kan køre B ja så synes jeg du skal overveje og købe en ny router.

Mit forslag, håber det kan bruges, om ikke andet til at åbne øjne for andre muligheder.

Kommentar
Fra : redyl

Dato : 29-04-08 09:41

Tak for rådene Webnoob.
Ja jeg VIL også have Acces Connection til at fungere, da det jo netop er noget af det jeg har betalt ekstra for ved at købe Lenovo. For at afprøve alle muligheder, så har jeg først tilsluttet via Acces Connection - dette kører slet ikke. Jeg har forsøgt helt at afinstallere Acces Connection og køre via Windows, og lige lidt hjælper det. Først når jeg sætter min lille USB connector i computeren kører det fint. Ved du forresten, om Windows automatisk slukkes og ikke forstyrrer, når man kører Acces Connection. Både hos IBM og hos Cybercity snakker man om, at de ved, hvor man slukker for Windows i XP, men ingen kan finde u d af det i Vista.

I går fik jeg følgende svar fra IMB-support:

Hej

Det lyder desværre som om at det WIFI kort der sider i din maskine har et kompatibilitets problem med den router du bruger.
Jeg har ikke en løsning på dette problem, men du kan checke om der er en firmware update fra producenten af routeren, eller fra intel .

Jeg kan oplyse, at firmvare selvfølgelig er opdateret til den sidste nye version på både router og netkort.

Jeg kan supplerende oplyse, at jeg har haft kontakt med et firma, der arbejder med erhvervscomputere. De har været ude for tilsvarende problem med IBM tidligere. Det endte med, at man satte et ekstra kort i siden på computeren - Det lyder altså rigtig dumt i mine ører. Jeg giver ikke op endnu. Håber på flere gode råd. Jeg kontakter IBM-support i dag, og håber at komme lidt videre, men indrømmer nu gerne, at havde jeg vidt dette var så besværligt, så havde jeg nok valgt et andet mærke end IBM.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-04-08 10:18

Det sjove i denne sammenhæng kunne være at finde nogle venner med trådløst net - og en anden router, kun for at teste deres ide.
Jeg kan ikke rigtig forestille mig at det lige præcis er det der er løsningen, men så har du fået deres support til at tænke lidt mere over deres ting.
Så hvis du har nogle venner i nærheden med trådløst - så spørg lige dem om det er muligt at tilslutte og teste dette af.
Jeg har nu et par gange oplevet dette show tidligere - men generelt burde Vista være noget mere gennemtestet inden det sender dette afsted ud på markedet - men Bill Gates opdagede vel at han nu kun var nummer 4 over de rigeste mænd og derfor måtte gøre et eller andet ?????

# 2
Hvem der køber Lenovo/IBM ???
De fleste indenfor Linux verdenen vil nok helst køre med Lenovo, da deres hardware understøttes af alt. Samtidigt med erhvervslivet i de fleste tilfælde invisterer deres penge i Lenovo af den grund kvaliteten på den bærbare (både hardware og kabinet mæssig henseende er kvalitet. Men absolut også i andre hensigter - som f.eks ved JAVA-programmering har den en extreem ydeevne i forhold til andre maskiner. og min egen X61 har da leveret at kunne kompilere sin egen kerne på 1time og 15min i 4tråde - så det er absolut også at tage med på vejen!

Jeg har flere gange grint af forretninger der har købt ACER eller lign til deres ansatte hvorefter de efter et halvt år må ud og erstatte og købe nyt hardware til dem endnu en gang. Selv Expert ( UHA ) anbefaler ACER - men kan det være fordi et sted imellem 4+-50 % af de solgte maskiner skal til rep. indenfor det første ½år - så er man da garanteret at kunden kommer tilbage i butikken.

jeg har personligt selv (også privat) brugt Lenovo de seneste 6år og vil nok ikke gå væk fra deres hardware mere

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-04-08 11:09

Hvis du er interesseret redyl så har jeg er værktøj til overtagelse af computere jeg yder support til, med det kan jeg da lige kigge på din opsætning og evt. slå windows wifi fra, hvilket jeg dog mener sker automatisk når man vælger at bruge det der følger med fra producenten.

Skriv en PM til mig hvis du er interesseret, så kan vi lige udveksle msn.

Kommentar
Fra : redyl

Dato : 29-04-08 20:42

AFSLUTNING

UHA – Hvor har det været en meget lang og besværlig sag for en ikke edb-kyndig.

Et godt råd: ”Tænk Jer om, før I vælger Cybercity trådløs sammen med Lenovo (IBM)”

Jeg har i dag været i kontakt med IMB-support, Lenovo og Cybercity.

IBM og Lenovo er af den opfattelse, at jeg har noget af det bedste udstyr, jeg kan købe, også det trådløse "Intel netkort", og Cybercity er stadig meget uforstående over for, at deres router ikke taler sammen med mit netkort – de har i dag forsøgt et ændre lidt på båndanvendelsen, men dette her ikke ændret noget påproblemet.

Jeg har herefter i dag forsøgt at låne mig ind på to andre trådløse routere (ikke Cybercitys) – her fungerer kommunikationen uden problemer.

Herefter har jeg lånt et accespoint hos et edb-firma. Dette fungerer også fint, så min afslutning på hele forløbet bliver nu enten, at jeg køber et accespoint og sætter bag i Cybercitys router, eller også vælger jeg en anden internetudbyder, der levere et produkt, der kan kommunikere med min maskine. Jeg skal lige undersøge lidt om andre udbyder før endelig beslutning træffes.

Er der eventuelt nogle, der har gode erfaringer med andre udbydere?

Tak for alle de gode råd – det var første gang jeg brugte sådan et forum, men det bliver helt sikkert ikke sidste.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 80 point
Dato : 29-04-08 21:10

Det er et lidt tricky spørgsmål for du kan jo nok løse problemet ved at du bede cybercity om at levere en "alm." router, altså en uden wifi og da du alligevel selv vil anskaffe et access point så gør du det og sætter det i din router og så er det løst. Alt dette kan du jo også gøre hos andre ISP'er. Så din grund til at slutte dit samarbejde med cybercity skulle være fordi de er en stor bunke klaphatte.

Godkendelse af svar
Fra : redyl

Dato : 29-04-08 22:38

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-08 22:38

Ved brug af trådløse forbindelser er det ret vigtigt at følge en slagplan for få det til at fungere.

Først sættes comp og router i forbindelse med hinanden med kabelforbindelse.
I de rigtige stik
Starte op via en browser
Så kobles routeren til udbyderen (her cypercity)
Routeren navngives i SSID og gøres synlig
Mac filter slås fra
kryptering slås fra
Nu kan den bærbare startes op og via windows eller eget program søges på router
De fleste bærbare har en tænd/sluk funktion til trådløs forbindelse.

Når denne har forbindelse kan der laves mac filtrering og kryptering.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-04-08 00:35

selv tak, glad for jeg kunne hjælpe.