/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Erfaring med vuggestue
Fra : Palmen
Vist : 746 gange
100 point
Dato : 26-04-08 07:21

Da vores datter var 10 mdr. startede hun i vuggestue. Nu er hun blevet 1 år, og efter indkøringsperioden er det gået rigtig fint men desværre med en enkelt men væsentlig undtagelse.

Min datter sover ofte 4-5-5,5 timer i vuggestuen med det resultat at hun først falder i søvn kl. 22.00-23.00 om aftnen.

Vi har hørt og læst om at vi skal være konsekvente, hvorfor hun hver aften bliver lagt til at sove kl. 19.30. Problemet er at hun ikke er træt når hun har sovet 5 timer i vuggestuen, hvorfor hun bliver vred og ked af det og så har vi altså grædeture på 2-3 timer.

Vi tager hende ikke ned i stuen lige meget hvor meget hun græder. Men har hun ”kun” sovet 3-3,5 timer falder hun meget hurtigt i søvn (iløbet af 15-30 min) og hun græder væsentlig mindre.

Da vi forsøgte i første omgang ”bare” at fortælle pædagogerne i vores vuggestue om problemet og vores erfaring samt at det i længden ikke var holdbart at hun havde grædeturerne på 2-3 timer var svaret ”okay”. Der skete ikke videre vedr. det.

Dernæst måtte jeg så sige direkte at vi ikke ønskede at hun sov så meget i vuggestuen og om vi ikke kunne sætte et maks på f.eks. 4 timer på hendes lur. Det var helt udelukket – det kunne vi ikke – det var husets politik ikke at vække børn, da det ikke er sundt.

Til det måtte vi jo så bemærke at det formentlig heller ikke er sundt med udkørte forældre og grædeture på 2-3 timer om aftnen.

Hun plejer at blive lagt til at sove kl. 9 og sover så til 13.30-14.00. Hun bliver afleveret kl. 8 og hentet omkring kl. 15.30-16.00. I den forbindelse synes vi også at det er kort tid hun egentlig er vågen i vuggestuen. Da jeg sagde direkte at det var uacceptabel var svaret igen bare at det var udelukket at hun blev vækket men at de ville forsøge at ligge hende til at sove kl. 10.00 i stedet for og så ville hun måske stadig vågne kl. 13.30-14.00. Det forsøg må vi jo så gøre, men vi tvivler på, at det vil ændre ret meget.

Nu har vi spurgt lidt venner og bekendte om de har oplevet lignende politik i daginstitutionerne – og det synes ikke at være tilfældet.

Hvad er jeres erfaringer – er der vuggestuer der fører en sådan politik så konsekvent ? Hvad er jeres kommentar til ovenstående ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-08 08:13

Det lyder som om der er en del pædagoger der er gevaldigt trætte af deres arbejde og burde finde sig et nyt.

Da jeg var dagplejer, var der ingen børn over et år der sov efter kl. 9 om morgenen, på den måde kunne alle der havde behov få en middagslur kl. 12.

Børnene sov så alle kl. 12 og max til kl. 15, på den måde kunne børnene også nå at have lidt glæde af hinanden, og vi dagplejere havde det også nemmere når vi fik børn fra vores kollegaer, da alle i kommunen kørte den samme rytme - med undtagelser selvfølgelig - ikke alle havde behov for en lur på tre timer, andre havde størrer behov, men generelt var det max 3 timer.

I bliver nød til at tage det op igen, og hvis det stadig ikke hjælper, ville jeg indgive en klage til kommunen..

Sig mig lige engang, hvornår får barnet frokost og senere frugt??? Hvordan gør vuggestuen, når de alle skal på tur???

Det lyder som det rene kaos

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-08 10:00

Først og fremmest mener jeg ikke det er rimeligt at barnet bliver parkeret i en seng i så mange timer i vuggestuen.......kunne lyde hen i retning af, at jo mere børnene sover, jo lettere er de at have med at gøre.

men når det så er sagt, så mener jeg, at.......:

Citat
Vi har hørt og læst om at vi skal være konsekvente, hvorfor hun hver aften bliver lagt til at sove kl. 19.30. Problemet er at hun ikke er træt når hun har sovet 5 timer i vuggestuen, hvorfor hun bliver vred og ked af det og så har vi altså grædeture på 2-3 timer.

.........også er uacceptabelt, og kan ikke være til gavn for hverken jer eller barnet....

Jovist, faste rammer er det bedste og til en vis grad konsekvens, men det skal absolut ikke indbefatte et lille barn der skal være ked af det i 2-3 timer hver aften...

Og et eller andet sted svigter I jo jeres barn, når I lader hende ligge og græde så længe, hvilket på sigt kan gøre hende utryg og få fornemmelse af at være forladt.

Børn kan selvfølgelig ikke sove ubegrænset og på kommando, og med de sovetider og lægge i seng tider, kan jeg regne ud, at det nå være noget nær 15-16 timer i døgnet at hun forventes at kunne sove....børns søvnbehov er meget forskelligt...da min datter havde den alder sov hun max 10 timer, og altså faktisk slet ikke om dagen..

Så hvis vuggestuen ikke er med på at begrænse hendes middagslur til maks et par timer, tror jeg den eneste løsning er,at I lader være med konsekvent at lægge hende så tidligt i seng, men lader hende være vågen og beskæftige sig sammen med jer, indtil hun bliver naturligt træt.....det handler ikke her om, at "gi' efter for barnets vilje" men om, at I ikke kan fremtvinge et søvnbehov der ikke er der....

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 26-04-08 10:19

Tak for de 2 svar indtil videre. Hører gerne fra flere, der har noget på hjertet.

Svar til Nordsted: Vores barn for frokost når hun vågner. Normalt spises der frokost kl. 10.40. Vedr. udflugter - så så vidt jeg ved, tror jeg ikke de tager de mindste med på udflugter. Det er i hvert fald ikke sket mens vi har været dernede.

Svar til Dova: Det skal nævnes, at enten min kone eller jeg sidder det meste af tiden hos vores datter når hun græder om aftnen. Det er også derfor det er så hårdt for os. Hun er naturligvis ikke overladt alene når hun græder. Vores sundhedsplejerske har været inde over det med at sove-problematikken, og det var hende der sagde til os, at vores datter HVER dag på SAMME tidspunkt med SAMME rutiner skulle ligges i seng. Hun gjorde meget ud af at sige til os, at vi ikke skulle tage hende ned i stuen. Så umiddelbart vil jeg være lidt forbeholden overfor at følge dit råd om at hun skal være i stuen til hun bliver træt. Men igen vil jeg nævne at der intet problem er, når vores datter "kun" sover 3-4 timer i løbet af dagen.

Vores sundhedsplejserske strejker pt. hvorfor vi ikke har kunnet diskutere denne problemstilling med hende.

Jeg tror at problemet er, at hun er blevet vænnet til at sove så meget om formiddagen - hvilket iflg. alle dem jeg har spurgt er ualmindeligt meget at man sover 5 timer om formiddagen når man er 1 år - og kun sover 7-8 timer om natten.

Det skal siges at hun vågner ml. 5-6 om morgnen - men har hun kun sovet de der 3 timer om dagen sover hun til 6.30.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 26-04-08 10:30

Må hellere lige præcisere hvad jeg skrev noget mere:

Sundhedsplejerskens råd gav hun sidst hun var her og det er nogle mdr. siden - og det har egentlig fungeret fint inden vores datter startede i vuggestue. Men den aktuelle problemstilling har jeg ikke diskuteret med hende pga. strejken.

Vedr. det med når vores datter græder - vi er hos hende hende i sengen - tager om hende og trøster så vidt muligt. Men vi tror ikke hun er så ked af det igen - for i det tilfælde hvor der er "vagtskifte" - hvor min kone kommer ind og afløser mig eller omvendt - når hun ser en af os andre så stopper gråden og hun griner og peger og vinker - formentlig fordi hun tror at nu skal der ske noget spændende fordi der kommer en anden person ind i værelset. Når så enten jeg eller min kone forlader værelset og det går op for hende at hun skal sove igen - ja, så starter grædeturerne igen.

Det er hårdt - og vi en anelse træt af at den vuggestue ikke vil gå ind i et konstruktivt sammenspil om problemet. Men inden jeg tager fat i lederen synes vi at det kunne være rart med nogle synspunkter til problemstillingen udefra. Vi har vendt det med naboer, familie og venner - men tænkte at det kunne være godt at høre fra nogen, der ikke har nogen personlig relation til os og vi har derfor også forsøgt at beskrive situationen rimelig objektivt.

Nu er det så heldigvis weekend - og så får hun kun lov at sove 3,5 time i 1 lur og så falder hun tidligt i søvn uden problemer i aften -men hun nr jo aldrig at vænne sig til det, for på mandag sover hun 5 timer igen nede i vuggestuen.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 26-04-08 10:42

Og som en lille tilføjelse er hverken min kone eller jeg ret vilde med deres forslag om at hun skal ligges til at sove 1 time senere, men det var jo deres eneste forslag på en løsning af problemet.

De har tidligere sagt at hun kun bliver lagt ud og sove når hun er synlig træt - og det er normalt kl. 9 - og sådan har det f.eks. også været i dag. Jeg forsøgte at ligge hende ud lidt senere i dag men med det resultat at hun jo blev overtræt og hun var jo pirrelig og irritabel fra da hun blev træt til hun blev lagt til at sove.

Men jeg hører meget gerne fra flere og fra de 2, der allerede har svaret, hvis I har noget på hjertet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-08 11:54

Begge mine børn har været i vuggestue (nu er de 11 og 7), og der ved jeg, at nogle forældre havde aftaler med personalet om at vække barnet efter x timers søvn.
For mig lyder det som om, at det er meget tydeligt, at jeres barn simpelthen ikke er træt ved "normal" sengetid, om aftenen.
Prøv at snakke med vuggestuens leder om det, for det er jo tydeligt, at barnet ikke trives med situationen, som den er nu.
Det kan jo heller ikke være rigtigt, at barnet skal sove næsten alle de timer det er i institutionen.
Hvis det heller ikke hjælper, så kontakt kommunens pædagogiske konsulent (tror jeg det hedder).
Derudover vil jeg sige, at hos små børn kan sovevanerne hurtigt skifte. Bedst som man river sig i håret over et skørt sovemønster, så er problemet pludselig væk. Det er ihvertfald hvad jeg oplevede med mine børn

Accepteret svar
Fra : saline2

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-08 14:43

Hej

Mit barn gik i en meget god vuggestue, hvor børnene blev lagt i seng ved 12 tiden og blev vækket ved 14:30. Nogle gange kl.15.

Jeg synes bestemt det er alt for tidligt at de lægger dit barn kl.9. Børn har også brug for at blive stimuleret på en god måde. Men på den anden side har de også brug for at sove om dagen.

Jeg kan godt forstå din bekymring. Det er Uacceptabelt. Du har reageret meget fint med at tage en snak med dem.

Men hvordan fandt du ud af at de lægger dit barn så tidligt?

1-Hvis jeg var dig, så vil jeg ringe til pladsanvisning for at høre om hvor langtid det kan gå for at du får en plads i et andet sted. Samtidig går til forskellige vuggestue og undersøge deres forholdsregler eller ringe til dem. Hvis du ikke kan ændre på deres politik i den nuværende vuggestue, så må du handle lige med det samme, ellers bliver det sent.. søde.

2- Den anden mulighed er hvis nu at du taler godt med en af pædagoerne i hendes stuen, så kan tale med hende eller ham. Hvis du er glad for vuggestuen, så kan du prøve en dialog med dem i første omgang.
3- Proffotional hjælp kan også hente ved at ringe til en sundhedsplejesker, som du kan tale med annonymet for at få nogle gode råd.
4- Nogle gange kan ens bekymring fylder meget, men du kan afklare ved at spørge og en dialog med personale, hvis du føler, at du ikke kan udføre en dialo, flyt heller dit barn til et andet sted. Nogle gange kan det hjælpe andre gange problemet bliver flyttet fra et sted til andre sted.

Håber du kan bruge de ovenstående kommentarer.

Du er også velkommen til at skrive privat.

Venlig hilsen
Saline

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-08 09:43

Selv om jeres sundhedsplejerske ikke havde strejket, kan hun jo ikke hjælpe jer, da problemet er vuggestuen.

I er desværre nød til at snakke med personalet igen, sådan som jeres barns søvnrytme er lige nu, er der heller ikke mulighed for ret meget voksenliv. Det er ikke holdbart for nogle af jer overhovedet.

Det er vuggestuen der er helt gal på den, og i som forældre kan ikke gøre det anderledes, i gør det godt nok

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 27-04-08 21:42

Faldt lige over dette indlæg som vagte både harme og frustration over, hvor mange udbrændte pædagogiske personaler der findes.

Forståeligt i forhold til normeringen, men..... det er ikke en undskyldning i det lange løb.

Hvor findes pædagogerne, som har fokus på målrettet bevidst stimulation i jeres institution.Dem som har svært ved at lade være med at udføre deres arbejde på bedste vi med øje for børnenes optimale trivsel?

Der gemmer sig helt sikkert et par stykker, som har det svært, blandt de udbrændte kolleger som ofte sætter dagsordenen. Taler desværre af erfaring.

En grund til jeg valgte at blive sansemotorisk pædagog.

Det er af betydning af jeres barn får lov at opleve sig selv og omverdenen i de lyse timer om dagen i forhold til behovet for social kontakt, men i høj grad og meget vigtigt !!!! at stimulere og blive stimuleret sansemotorisk.

Vi er alle udstyret med en grundmotorik, som indbefatter reflekser, balance, berøring, syn, kropsfornemmelse osv. Skriver gerne en masse om det. Grundmotorikken er byggestenene til barnets motorik dermed grov og finmotorik, indlæring, trivsel og sociale kompetencer.

Kan anbefale jer at læse Anne Brodersens og Bente Pedersens bøger om emnet.

Dertil er det kun her i strejkeperioden, det kan være forsvarligt at undlade stimuli af de små børn. En stimulig som er så vigtig!!!!!

Har I evt. overvejet at skifte institution?

Pas godt på jeres lille datter. Hun har fortjent det bedste

kh
Marianne

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 29-04-08 21:29

Tak for alle de gode råd fra jer alle sammen. Det var rigtig dejligt, at I tog jer tid til at give min kone og jeg jeres besyv med.

Til spørgsmålet om vi har overvejet at skifte institution. Det har vi absolut - også fordi den ligger 4-5 km fra hvor vi bor, og der ligger en anden 200 meter fra vores hjem, som i øvrigt har et godt ry og som vi har besøgt. Men vi er bundet til den institution vi er i nu i 6 mdr. i vores kommune har pladsanvisningen oplyst.

Men selve problemet er faktisk blevet mindre. Der skete det, at når de lagde vores datter til at sove ml. 10-11, ja, så vågner hun altså stadig på samme tidspunkt ml. kl. 13-14. Dvs her mandag og tirsdag er det lykkedes hende "kun" at sove 3 timer i institutionen - og det er alligevel en pæn nedgang i forhold til de 4-5-5,5 timer hun har sovet tidligere. Det har så også resulteret i, min datter nu falder 1 time tidligere i søvn om aftnen og sover 1 time længere ca. Og den omvæltning kan min kone og jeg allerede mærke som værende vildt positivt for os. Så har vi også en time eller to sammen om aftnen alene nu og kan være lidt mere udhvilede end tidligere når vi møder på arbejde.

Nu kommer Kristi Himmelfartsferien hvor hun skal være hjemme i 4 dage og der vil vi så forsøge kun at lade hende sove 2-2,5 time i løbet af dagen. Så håber vi rytmen kan bevares, og vi vil naturligvis fortælle institutionen om det - det kunne jo være rart hvis min datter kunne være med til spisningen som foregår kl. 10.40 hver dag. Men vi får at se. Indtil videre går det som sagt godt og 7-9-13 - vi håber det forsætter.

Af samme grund har jeg ikke henvendt mig til lederen om problemstillingen i denne omgang.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 29-04-08 21:30

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 30-04-08 11:37

Hej

Mange tak for pointerne.

Held og lykke

kærlig hilsen
Saline

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 04-08-08 16:10

det kunne vel egentlig være rart for andre forældre at få at vide hvilken kommune det drejer sig om. Selv om jeg forlængst ikke har problemer med børnepasning, men det du skriver virker det fuldstændigt idiotisk, sådan som den vuggestue fungerer. Har I tænkt på at samle de andre børns forældre til en aften i vuggestuen og så få en snak med dem. Jeg forestiller mig, at der af og til holdes nogle forældremøder eller lignende.

det er et stykke tid siden du har skrevet. men det kunne jo være du kikkede alligevel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 16:15

bamseh.... indlæg i spørgsmål, får spørgere ikke mail om, når han/hun først har lukket spørgsmålet, men du kan spørge vedkommende, ved at sende en privat besked, og henvise til denne tråd...Det er en irriterende fejl ved kandu, som de åbenbart ikke får rettet op på

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 04-08-08 18:58

jeg er ret ny til dette. Dit navn er jeg stødt på en del gange. Måske har du læst mit spørgsmål under børn for nogle måneder siden. Slutningen er desværre blevet at min ven er død. Drevet i døden af sin datter. Ja, jeg har læst under psykopat på google. Det var en fin beskrivelse af datteren .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 19:02

bamseh..... jeg fandt lige dit spørgsmål frem, og da jeg læste det, kan jeg godt huske dit indlæg

Hvor er det dog tragisk.. ja jeg har ikke ord for det.