/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Netvibes.com - og Popserver
Fra : Oldboston
Vist : 469 gange
130 point
Dato : 23-04-08 21:08

Jeg vil til at lave mit eget skrivebord ved hjælp af Netvibes.com. Politiken havde en glimrende artikel om det forleden, og jeg kan se, at man kan organisere sit skrivebord meget bedre end med de mange ens ikoner. Så det prøver jeg.

Men så løber jeg straks ind i et problem. Jeg burger en popserver til mine private emails. Når jeg vil benytte den, så skal jeg altid ud på nettet først, finde serveren, logge mig ind. Det er lidt ærgerligt, for jeg har Microsoft Windows XP og Office Professionel, så jeg burde vel i grunden kunne benytte det system, der ligger i min programmenu under Microsoft Outlook. Det har jeg bare aldrig fundet ud af endnu. Nu kommer så det nye, jeg skal i gang med, Netvibes, og også her er der plads til at lægge sin mail ind på skrivebordet. Men man skal skrive, hvad det er for en popserver, man henviser til. Hvordan finder jeg ud af det? Jeg bruger en server, der hedder mail.com, men hvordan henviser jeg mon til den? Kan nogen hjælpe, så vil jeg være taknemlig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-08 21:44

Det kommer lidt an på hvilke maill du har.
Gratis hotmail kan ikke køre i Outlook /express
Det kan gmail

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-04-08 21:51

Jeg ved ikke om det hedder hotmail eller gmail. Jeg bruger en leverandør, der hedder mail.com. De skrver selv:

Mail.com provides consumers with web-based e-mail services, which are accessible from any computer connected to the Internet, anywhere in the world.
To signup for a mail.com e-mail account click here.

Dem har jeg brugt i nogle år, og de har også en mail alert service, så jeg får mails direkte ind på min skærm. Spørgsmålet er, om jeg kan forbinde min egen opsætning, evt, min egen Outlook Express med min konto hos mail.com,. - og tilsvarende om jeg kan lægge mail.com kontooen ind direkte på den Netvibes side, jeg gerne vil oprette. Mon du kan hjælpe med det? På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-08 22:05

Umiddelbart kan jeg ikke se om den webmail "www.mail.com" kan køre andre steder eks. Outlook / Express

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-08 03:39

Du udtrykker dig lidt forkert, Netvibes er ikke dit skrivebord med ikoner og så videre, Netvibes er en internet side som du kan gøre til din startside og dermed hurtig blive opdateret med alt det du selv har valgt på siden, du kan for eksempel selv bestemme hvilken by vejr udsigt skal gælde for, du kan selv bestemme hivilke overskrifter og fra hvilke aviser der skal vises, og nu til det du spørger om, jeg kender ikke http://www.mail.com , det er den du mener ? Hvis du har den gratis mail hos dem, så kan du ikke læse den på Netvibes, du skal have betalings udgaven for at kunne bruge den i en POP3 mail program, som er en forudsætning for at bruge mail.com på Netvibes, det er kun Gmail - Hotmail - Yahoo mail (min mail) og AOL webmail du umiddelbar kan læse på Netvibes, men jeg kan se at du kan installere en toolbar i din browser og dermed få direkte adgang til din mail boks, fra en hvilken som helst side også når du er på Netvibes: http://toolbar.mail.com/ det er op til dig, men jeg vil ikke anbefale disse værktøjslinjer, hverken fra mail.com eller andre, og nu da du skal til at tilpasse Netvibes, så se også på de mange spændende widgets der er til siden, her vises den første af 168 sider, så der nok at vælge imellem: http://eco.netvibes.com/widgets/netvibes
Husk at oprette dig som bruger på Netvibes, ellers forsvinder hele din tilpasning, når og hvis du sletter cookies og midlertidige internet filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-08 03:42

Citat
jeg burde vel i grunden kunne benytte det system, der ligger i min programmenu under Microsoft Outlook
nej ikke hvis du har en gratis mail konto hos mail.com

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-04-08 23:16

Tak for de svar, der ligger. O. v. n. har nok ret i, at jeg ikke udtrykker mig helt korrekt, det skyldes nok,. at jeg ikke er helt fortrolig med terminologien. Jeg skal skynde mig at tilføje, at den konto jeg har hos www.maul.com ikke er en gratis konto; faktisk betaler jeg 25 USD om årety for at slippe for reklamerne m. v.
Men når jeg nu ser det sidste svar, hvor jeg forstår, at netvibes slet ikke er et skrivebotd, men en mailadresse, så tænker jeg, at det måske ikke så meget er det, jeg har brug for. Det, jeg allerhelst ville have, ville være et skrivenord opdelt i forskellige felter, som jeg selv kunne redigere. Et felt kunne hedde. Aktuel korrespondance. Et andet kunne hedde: Igangværende arbejdsopgaver. Et tredje kunne hedde: Privatøkonomi, Et fjerde felt kunne hedde: Husk i denne uge. Et femte felt: Husk i denne måned. I hevrt af disse felter kunne enten stå en kort tekst tekst eller ligge et ikod ellergenvej til en fil. Der er måske 30 til 50 filer, jeg hele tiden bruger, om en måned er 10 af dem skiftet ud og 10 nye kommet til, men jeg bruger uforholdsmæssigt meget tid på at lede efter dem, når de skal bruges. Det skyldes, at de måske er gemt i flere opdaterede versioner, og jeg kan kun bruge den sidste.. Hvis jeg havde mit skrivebordt opdelt i disse 6-6 felter, ville det være en stor hjælp. Et synede felt måtte for så vidt gerne indeholde nyhedsticker fra JyllandsPosten, og i yderligere et par felter kunne liggee nogle af de "Foretrukte", delt op i afdelinger eller efter overskridter, som jeg selv kunmne vælge. Jeg kan godt se, at der vil være en del arbejde til at oprette det istarten, men jeg tror, at kg kunne spare 1/2 eller en hel time hver dag på at lede efter filerne, og jeg ville aldrig komme ud for at jeg kommer til at bruge den næstsidste version af mine dokumenter i stedet for den sidste.

Lyder det kklart nok, det jeg er interesseret i? Og kan det i det hele taget lade sig gøre? Hvis det ikke kan lade sig gøre, ville det næstbedste være at lave ikoner på alle mine vigtigste filer, - ikoner,d er ser helt anderledes ud, f. eks. har en opsigtsvækkende farve eller måske endda forskellige farver, så jeg ved, at jeg altid kan finde mine vigtigste sager ved at kihgge efter den type ikon.

Håber ikke det lyder for besværligt.....!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-04-08 23:47

Hej Oldboston.
Hvis jeg forstår det rigtigt, så er du egentlig ude på at få et mere overskueligt skrivebord, hvor du let kan finde de genveje du har brug for i en bestemt sammenhæng eller til udvalgte arbejdsopgaver.
Her er et forslag til hvad du kan gøre (jeg har selv gjort det) så du kun får nogle ganske få ikoner synligt på skrivebordet.
Selve udseendet og baggrundsbilledet kan du jo bare vælge hvad du kunne tænke dig.
Hvis du så højreklikker på et tomt område på skrivebordet får du muligheden for at oprette en "Ny mappe" - denne nye mappe kan du jo kalde lige hvad du vil f.eks. "Ugens opgaver" - du kan også skifte ikon på den så du bestemmer selv hvordan den skal se ud.
Du skal så når du højreklikker og peger på "Arranger ikoner efter" fjerne alle fluebenene undtagen udfor "Vis ikoner på skrivebordet" på den måde kan du flytte rundt med dem og stille dem lige hvor du vil uden at de retter sig ind efter "gitter" eller andet automatisk indretning -
Når du så har oprettet det antal mapper du har brug for, og omdøbt dem til dine behov, så tager du simpelhen med musen og flytter de ikoner du vil bruge under den pågældende mappe ind i mappen - når du trækker ikonet hen på mappen og slipper det, så flytter du ikonet ind i mappen, og det ligger ikke mere ude på skrivebordet - på den måde kan du få alle de genveje du skal bruge i en bestemt kategori til at ligge samlet i denne mappe, og når du dobbeltklikker på den så åbner du et vindue hvor du så har alle de ikoner du flyttede ind i mappen.
Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge, men det var et forslag, og jeg har f. eks. bare 6 ikoner på mit skrivebord, men de indeholder tilsammen over 100 genveje ........ alle de ikoner på skrivebordet ville jo være totalt uoverskueligt.
mange hilsener
Bennymanden

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 130 point
Dato : 25-04-08 03:20

Der er flere muligheder for en løsning på dit sidste spørgsmål, bennymanden har skrevet et af dem, inden du helt afskriver Netvibes, som faktisk kan alt det du efterlyser, at det er en internet portal kan vel ikke gøre så meget, du har vel bredbånd og er koblet på nettet altid, når computeren er tændt ? Når du har betalings udgave af mail. com så kan du hente og skrive mail i Outlook og i Outlook Express, der er sikkert en vejledning i hvordan du gør på mail.com siden, og dermed også læse mail på siden fra Netvibes.
Skrivebordet på din computer er i virkeligheden ikke andet en en mappe som alle andre mapper på computeren, om du så har dine genveje i mappen Skrivebordet eller på Netvibes, det kommer an på smag og behag hvad du synes bedst om.
Mit forslag til en personlig skrivebord er at lægge en html side som skrivebords baggrund, jeg har i perioder haft mappen Foretrukne som skrivebords baggrund, den ser så ud som en side med alle mine foretrukne sider listet op i en eller flere kolonner og eller mapper, alle fortrukne sider er så markeret med blåt og med streg under, lige som når vi henviser til en internet side her på Kandu, hvis det lyder som noget du vil prøve, så må du stille et nyt sprøgsmål i kategorien Hjemmesider, jeg ved stor set intet om hjemmesider, men en eller anden kan sikkert hjælpe dig med at strikke en hjemmeside sammen, med alle de ønskede genveje, der kan også bygges en kalender og meget mere, farver og billeder ind på sådan en side, og i stedet for at sende den til en internet server, så gemmer du den på computeren og bruger den som skrivebords baggrund

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-04-08 11:40

Tak til både o. v. n. og bennymanden, I har nogle gode forslag, som jeg vil arbejde videre med. Måske går der et stykke tid, før jeg vender tilbage igen. Mange hilsner foreløbig

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 17-05-08 10:11

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-08 12:07

Selv tak, fandt du en løsning ?