/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Flere brugere = samme e-mail?
Fra : ingelein
Vist : 617 gange
50 point
Dato : 22-04-08 01:08

Hej
På Aktivitetscentrets kontor har vi en PC, som bestyrelsen og udvalgene kan bruge.
Fin ny PC, som jeg har delt ud til :
Brugerrådet (har adgang til e-mailadressen)
Bladudvalg
Kasserer
Gæst

Kan alle 4 brugere have adgang til en fælles emailadresse? På denne PC?

Vi har Nordit som udbyder. Her har man 1 hovedadresse (Den er på den nævnte pc) + 5 underadresser, som er delt ud på 5 Kursus PC i et tilstødende lokale, hvor der er en yderligere PC med 5 andre tilkoblede pc'er.

Hvis man ikke kan konfigurere en e-mail konto til hver af de andre 3 brugere på samme konto - det vil sige at e-mail kontoen er fælles og kan nås af alle brugere, vil ingen af brugerne kunne beskytte sig mod at andre kigger i deres dokumenter.

Det er ok at de alle kan kigge i samme e-mail og læse alt.

Som det er nu, skal f. eks. bladudvalget logge sig på brugerrådets konto, hente post, og gå tilbage til egen konto for bladudvalg igen.

Det kan de ikke finde ud af, så dokumenterne ligger nu hulter til bulter igen, fordi man glemmer at gå tilbage til egen konto (Hmmmm inden I griner, så er det altså folk omkring de 70 - uden PC rutine). Fint nok
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-08 01:23

Alle brugere kan læse den samme e-mail på en eller flere computer, eller konti på den samme computer. er det et mail program som Outlook (Express) der benyttes, så skal alle mail konti være nøjagtig ens, og der skal markering i Gem en kopi på serveren i X antal dage i alle konti, husk denne markering, ellers er det kun den første bruger som henter mailen og den kan så ikke hentes igen, webmail har ingen problemer medmindre en af brugerne sletter mailen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-08 01:25

Citat
folk omkring de 70
alder er ingen hindring, det tager bare lidt længere tid at lære

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-04-08 07:39

Hvis udbyderen understøtter det - ville det da være noget nemmere at bruge IMAP istedet for POP3

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-04-08 10:05

Hej o.v.n.
Tak for dine svar, som jeg lige skal have ind på egen lystavle også.
Citat
alder er ingen hindring, det tager bare lidt længere tid at lære

Det er som du skriver, men til gengæld går det meget hurtigt med at glemme det lærte!

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-08 12:31

Citat
alder er ingen hindring, det tager bare lidt længere tid at lære Det er som du skriver, men til gengæld går det meget hurtigt med at glemme det lærte!
Indsæt din tekst her

Det kan jeg ikke undgå at tage som en personlig fornærmelse!
Jeg har gennem de sener år gået på nogle "kompenserende kursus " hos Dansk blindesamfund - jeg bliver 80 næste gang, på det sidste kursus var jeg den yngste. Jeg kan godt betro jer at det kræver større indsats af hukommelsen når man ikke kan se og ikke læse normal skrift.

Jeg har også Nordit - 6 Mailkonti er rigeligt til mig. Nordit har POP3 server
Hvis i vil have hver sin personlige konto, så er det letteste at oprette f. eks en ofirkonto til hver - eller i det mindste til dem der ønsker sig en personlig konto som ingen andre kan gå ind på.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-04-08 13:54

Hej Valde
Undskyld, ja, jeg kom vist til at skære alle lidt over en kam. Jeg underviser på aktivitetscentret i vores lokalsamfund. Her har vi 8 kursus PC' (arvet fra Kommunen - altså ikke de hurtigste). + den Pc, som bestyrelsen bruger + den pc, hvor jeg har en projektor tilsluttet.
Tilsammen har vi 2 opkoblinger til internettet hos Nordit. Ialt mulighed for opkobling af 2 hovedmaskiner med hver 5 underadresser. Underadresserne er delt ud på kursus pc'erne. Vi har ikke råd til mere !

Det er 4. år jeg underviser og den ældste er også over 80. Men det jeg tror er galt er at interessen ikke er alvorlig nok. Hvis man ikke åbner sin egen pc derhjemme, er min indsats omsonst. Ha, ha, der er dog to flittige damer + 2-3 flittige herrer, som virkelig får noget ud af undervisningen.

Det var bestemt ikke for at sige noget dårligt vedr. alder og pc. - mere om interessen.

Mange venlige hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-08 14:40

Ok! Ingelin, du er tilgivet

Jeg tror nu nok at i kan få flere af de der xxx@nrdc.dk adresser men nok mod betaling.
ofir - google yehuue og hvad de hedder plejer at have ubegrænsede gratis mailkontis, Ulempen er muligvis en del reklamer.
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=gratis+mailkonto

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-04-08 16:43

Hej valde
Tak for tilgivelsen - jeg er nu også en ældre model årgang 1940, så det der med at glemme ved jeg lidt af erfaring.
Ja, man kan få flere adresser hos Nordit, men man skal oprette et nyt abonnement. Det er derfor vi kører med 2 abonnementer til de 8 + 2 maskiner.

Jeg må så også sige, at der er 6 vejledere ialt til de der EDB-kurser, hvor mit hold så har kørt 3 år og går ind i sit 4. år.

Det er mig der holder styr og opdaterer m.m. på disse maskiner og er en slags "EDB-ansvarlig.
I grunden skulle det kun være "Tænd og sluk" kursus, men de kusister jeg har haft, har gerne villet fortsætte.

Problemet sådan et sted er at efter en måneds tid, er der overhovedet ingen datadisciplin mere og dokumenter flagrer hist og pist. Nogle kursister siger "Ja", hver gang maskinen spørger om den skal opdatere. Så pludselig kører en maskine med en version Explorer 6 og en anden med Explorer 7 osv. Så er det lidt svært at lave opgaver med angivne tastetryk step by step.

Der har været et vejledermøde, hvor jeg ikke deltog. Her besluttede man at købe programmet Deep-freeze, som bringer computeren tilbage til udgangsindstillingerne når der slukkes.

Jeg har ikke installeret programmet endnu, fordi jeg kom i tvivl om hvad vi gør med den gratis AVG
Virus scanner, som jo ikke kan bruges længere. Jeg har heller ikke styr på hvad der sker med e-mailen ved Deep-freeze.

Det kunne jeg passende spørge om i dette forum, hvor der altid er hjælp at hente.

Mange venlige hilsner Ingelein

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 22-04-08 17:59

ok - Deep-freese kender jeg ikke, jeg gætter da på at den ikke vedrører mailen - det duer jo ikke hvis den bringes tilbage til starttidspinktet.
m.v.h valde

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 12:02

Tak for svaret valde..

Ja, jeg tror at du har ret i "næsten" alt hvad du har bidraget med her
Ha' en god sommer
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-07-08 12:10

Selv tak og god sommer også til dig!