/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
cd produktion
Fra : worg
Vist : 551 gange
50 point
Dato : 28-02-03 23:13

kan man på nogen som helts måde få produceret en musik cd uden at skulle betale til ncb?

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 28-02-03 23:22

Ja! Det er ganske frivilligt..

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 28-02-03 23:23

Jeg tilføjer lige: Hvis det skal forstås sådan at du vil producere din egen musik, bestemmer du selv om du vil være medlem af NCB.

Kommentar
Fra : worg

Dato : 01-03-03 07:49

det skal forstås sådan at jeg vil have min egen musik produceret og udgivet (dog bare 200 - 300 stk) på "siver disc".

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 01-03-03 10:26

Som sagt. Det er frivilligt at være medlem af NCB. Du kan læse om dem på www.ncb.dk og www.koda.dk hvis du vil vide mere om dem.

Kommentar
Fra : worg

Dato : 01-03-03 12:41

det kan jeg ikke forstå at du siger at det er frivilligt.
For jeg kontaktede en producent af cd'er og han fortalte at han ikke må cd'er før han har set en kvittering for betaling til ncb.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 01-03-03 13:36

Hej

Jeg kan altså ikke komme til andet resultat end at man SKAL have tilladelse af nbc.

Nu har jeg læst det flere gange og med samme resultat.

HVOR står der det er frivilligt?

mvh
bantam

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 01-03-03 18:32

Det gør der sikkert ikke, men jeg har da arbejdet med musikere der ikke har været med i NCB, og på deres side (altså NCB's) står der at det "er en god idé at være medlem" - ikke at man skal. Ideen med NCB er at opretholde musikerens rettigheder, dvs. at sørge for at musikerne får de afgifter der tilfalder dem, når deres musik spilles. Er man ikke medlem er det stort set umuligt at inkassere penge, for det musik man har lavet, når det bruges af andre.
Hvorfor producenten ikke vil producere en cd, hvis man ikke er medlem af NCB skal jeg ikke gøre mig klog på. Men måske bruger du stykker e.a. fra andre musikere/tekstforfattere?

Nå, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, så jeg syntes da at du skal ringe til NCB, hvis du er i tvivl, for de kan da helt sikkert få klarlagt det.

Held & lykke.

Kommentar
Fra : worg

Dato : 03-03-03 12:51

ok Lequack, helt iorden at du ikke vil lægge "hovedet på blokken", men du skriver at du har arbejdet med musikere som ikke har været medlem af ncb....... kan du så evt henvise til et sted hvor jeg kan få prduceret en cd uden at de kræver at jeg er medlem af ncb....

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 03-03-03 20:54

He... Den er sgu værre, jeg var ikke klar over at der er producenter der ikke vil producere, hvis du ikke er medlem. Han må da have haft et eller andet argument, - NCB er jo noget der kommer ind, når du er så langt i processen at du vil beskytte dine rettigheder, jeg er ærligt talt et stort spørgsmålstegn over hvorfor han ikke vil. Som sagt kan det måske have noget at gøre med at du bruger noget NCB har rettigheder til og det er det han har ment?
Det lyder i hvert fald noget underligt?
Er det et studie du selv betaler for, eller er det en kontrakt der skal laves med en producent der efterfølgende skal udgive din musik? I første tilfælde, kan jeg ikke se hvad problemet er, i andet tilfælde er det producentens ønske om rettighedsophavet og så er det en temmelig god ide at få en advokat ind over.

Jeg syntes virkeligt du skal prøve at ringe til dem, eller til en advokat der har med medieret at gøre. Jeg har aldrig hørt om at man skulle være tvunget til at betale til NCB, det ville jo være fuldstændigt hul i hovedet og umiddelbart (uden at være inde i juraen) lyder det heller ikke særligt lovligt. Og som sagt havde jeg på et tidspunkt med en musiker at gøre, der ikke var medlem af NCB (hvilket skabte noget forvirring fordi de fleste er), men han producerede selv sin musik.

Kommentar
Fra : twajs

Dato : 06-03-03 17:27

Ncb kører med begrebet "sammenfald". Er der sammenfald mellem kunstner og producent, kan du ved at notere det på ansøgningen slippe for afgiften. Det kunne man i hvert fald for to år siden, da jeg sidst havde brug for det.

På daværende tidspunkt betalte man heller ikke afgift for eksemplarer til promotion.

Jeg vil foreslå dig at ringe til dem og forhøre dig om "sammenfald".