/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Sprit komfur
Fra : mehn
Vist : 5879 gange
100 point
Dato : 18-04-08 13:38

Hej jeg har købt denneher båd hvori der er et spritkomfur.
så er det jeg ikke ved om jeg kan bruge alm. sprit eller skal jeg bruge det der et i shipshop`s katalog til 59 kr
Hilsen Morten

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-04-08 14:12

Hej med dig.
Da vi i sin tid havde sprit komfur på vores gamle båd brugte jeg det almindelige man kan købe allevegne. Der fungerer lige så godt som alt andet. God vind

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-04-08 15:16

Nu ved jeg ikke lige hvad det er for et spritapparat du taler om, men det er formodentligt et Origo.
Du bør bruge den ægte Origonol, og såfremt du synes at det er for dyrt kandu bruge almindeligt denatureret sprit tilsat 5% vand.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-08 16:18

spritbrændere fungerer bedst på methanol. Men det er dødeligt giftigt at drikke. Man bliver ikke bare blind, som nogen tror.
Derfor er det ikke for menigmand til at få fat i methanol mere.
Brug du roligt almindeligt denatureret sprit, selv om det kan sode en lille smule. Jeg kender spejdere, som siger at det hjælper på soden fra deres spritbrændere at komme lidt vand i spritten.

Pas på med sprit det er et af de mest eksplosionsfarlige stoffer . Værre end benzin.
Flammen er svær at se i stærkt dagslys, og den kan brænde op ad strålen og eksplodere i flasken.

Vær 200% sikker på at al ild og tændkilder er væk, når du fylder på.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-04-08 16:28

Og det med vandet har jeg ikke fået fra spejderne
Havde selv et Orogon apparat i min forrige båd---det virker perfekt, men lugter en lille smule.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 18-04-08 20:11

Vi har meget glæde af at blande 5-10% vand i spritten til vore Trangia-spritkogere, så bliver gryder og pander ikke sodede.
Og (som flere siger) PAS NU PÅ, når du skal 'tanke op' - flammen ses ikke !!
Hold en finger i flamme-området i 5-10 sekunder, før en optankning, så kan du mærke om der er en lille 'rest-flamme'.
OG hvis uheldet er ude - ilden får fat i spritten fra flasken - så bevar roen (det kræver virkeligt gode nerver), sæt hurtigt låget på (det skal være indenfor rækkevidde, når du tanker), og dump flasken udenbords.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-08 22:43

Hvis flammen når en halvfuld flaske tager det et par millisekunder inden den eksploderer så spritten står ud af den som en flammekaster. Den ryger også ud af hånden hvis man ikke holder fast.
Det med at skynde sig at skrue låg på er ikke relevant.
Og hvis man får låg på er der ingen grund til at gøre mere ved flasken.

Hvis den er helt fuld, eller låget er på, kan den ikke eksplodere.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 20-04-08 16:55

Transor : Jeg ved af egen erfaring (idioti ?? tja, måske - i hvert fald uforsigtighed) at spritflasken ikke eksploderer, men at spritten brænder med stor hast, og at når man sætter låget på, så forbruges ilten i flasken, hvorved flasken trækker sig sammen - med fare for at revne, hvorved spritten igen kommer i kontakt med ilt og kan brænde.

MEN : Mehn : husk nu forsigtighed i forbindelse med anvendelse af sprit - og ideen med at blande vand i spritten er god nok - det virker!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-04-08 17:13

Er du helt sikker på at det er et spritkomfur ? det er ikke petroleum ?
Hvis den er til at pumpe op, er jeg sikker på at det er petroleum du har, der er nemlig også nogle der kalder dem for spritkomfur.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-08 18:50

Æhhhh----hvad var det nu lige spørgsmålet var??????

Godkendelse af svar
Fra : mehn

Dato : 18-05-08 23:07

Tak for svaret dabj.
jeg har prøvet med vand i spritten og det virker fint..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-05-08 06:15

God fornøjelse--det virker udmærket