/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
råbe af gæs
Fra : johanma
Vist : 1645 gange
70 point
Dato : 17-04-08 22:33

Hej,

2 anonyme personer var ude at køre en tur, langt langt ude på landet. Da de kørte forbi nogle gæs blev bilen standset, viduerne rullet ned og der blev af begge personer råbt højt og adskillige gange "røvhuller" til gæssene.

Er det plat? eller en god måde at få afløb for sine følelser på?

Point gives til personen med de bedste argumenter for dennes personlige holdning til denne problematik.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-04-08 22:40

http://www.historie-online.dk/special/mortensaften/index.htm
dette er noget andet, som jeg kom til at tænke på

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 17-04-08 22:43

Ferik

Tak for indlægget

Hvis du er klar på at give udtryk for din personlige holdning er du med i point-kampen

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-04-08 22:44

søg på google, skriv:
råbe ad gæs

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-04-08 22:46

jeg ved ikke så meget om at råbe ad gæs, men har hørt at hvis man råber ad kalkuner, svarer de igen

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 17-04-08 22:46

Nej - din PERSONLIGE holdning søger KANDU's vidunderlige menneskers uforbeholdne mening

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 17-04-08 22:48

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-08 22:58

Jeg synes ikke man kan være bekendt at råbe sådanne gloser efter nogle fuldstænd uskyldige gæs.
Tænk bare på hvad de skal igennem i ders korte liv...Hele livet går de og råber af folk der kommer i nærheden af dem!
Men herregud, de har så kort tid at leve i, at jeg synes man skal tilgive dem det
De går i mudder til fjerene og må lede efter mad i pløre...
Helt ærligt..kan vi være bekendt at råbe af dem? ....min mening: NEJ!

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 17-04-08 23:00

Du har klart rigtig gode argumenter for din sag!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 23:32

Som man råber til gæssene får man svar ja hvilke ukvemsord mon de bruger om os mennesker

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 17-04-08 23:38

Sunowich:

Ja de har nok meget at "sige" om os... Hvis du har lyst til at dele din holdning til spørgsmålet - "Er det plat? eller en god måde at få afløb for sine følelser på?"

skal du være mere end velkommen - som nævnt den med de bedste argumenter løber med puljen

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 17-04-08 23:40

lidt noget andet men trak på smilebåndet af den....

http://blog.tv2.dk/maksimen/entry211062.html

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 70 point
Dato : 17-04-08 23:41

Hmm..nu er disse to herrer jo altså anonyme?
Hvad dette 'anonyme' står for, det lader historien stå hen i det uvisse........bar de masker? Elefanthuer? Havde de IKKE kasketter på med deres navntryk? Eller?...

Se - det er altså svært at vurdere betydningen / etikken i at råbe 'røvhuller', når man ikke helt kender BAGgrunden....

Herrerne er mælende - dette kan man ikke sige om de stakkels 'ofre' - gæssene - DERFOR vil jeg, som vanligt, tage de umælendes parti og sige at JA, det er plat at råbe af gæs! UANSET hvad man råber og uanset hvorfor man gør det! Det er endda voldsomt plat! Herregud, de forstår jo ikke engang sproget?

Ja nu ved jeg selvfølgelig ikke om de har gået i skole men da bilturen åbenbart foregår 'langt langt' ude på landet og da det er dér man møder gæssene, ja så må jeg gå ud fra at det er, eller har været så som så med disse gæs' skolegang (man kunne fristes til at være morsom hér og skrive 'gåsegang' - men det ville så ikke være helt så morsomt som tænkt, idet 'gåsegang' og 'skolegang' jo, som de fleste ved, ikke har ret meget med hinanden at gøre....

Men plat? Ja selvfølgelig! - især når man må tage i betragtning at de ikke yder nogen forklaring på denne handling? Jeg mener...hvorfor synes de to herrer at disse uskyldige små, fortjener at blive tiltalt...ehm nej...tilråbt 'røvhuller'....det kan jo, i sagens natur, ikke have så meget med 'foie gras' at gøre....det er, om jeg så må sige...i 'hver sin ende' af dyret....

Men plat? ja!

Med ydmyg hilsen samt ønsker om en velsignet St.Bededag til alle i tråden
Dorthe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 23:45

Jamen sæføli er det ikke i orden at to åndsamøber tager ud på landet for at få afløb for deres indestængte storbyskabte syligheder ihvertilfælde ikke hvis det skal gå ud over uskyldige dyr Altså de sku tage dytten og kører til nørrebro eller volsmose og så bruge deres uhvemsord der og håbe på at de efterfølgende overlever Sådan nogle nødder

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 17-04-08 23:52

Igen rigtig gode argumenter

Det ser ud til at blive en svær beslutning, indtil videre siger jeg mange tak for jeres deltagelse og håber på flere besvarelser - HUSK alle holdninger er velkomne, ingen vil blive "slagtet", ihvertfald ikke af mig

Og husk at der jo er ytringsfrihed i Danmark, mon også den gælder i "råbe af gæs" sammenhængen?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-08 00:13

Man kan råbe i skoven og få svar men ikke af uskyldige dyr
Citat
Igen rigtig gode argumenter
øhh har du en facitliste????

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-04-08 00:19

Mit argument holder da hele vejen.
De kan jo hverj´ken se forskel på gul eller blåt...ergo..

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 18-04-08 00:26

Nej jeg har ingen facitliste - som sagt "gode argumenter" ikke "gode konklusioner"!!!!!!!

Det jeg søger her er kandu-folkets uforbeholdne mening - dog med argumenter bag, dvs. udsagn som "det er for plat", "man skal ikke råbe af dyr", "det gør da ikke noget - råb løs" eller "det skader ikke gæssene" osv. osv. uden opfølgende argumenter ikke kan godkendes.

Citat
Point gives til personen med de bedste argumenter for dennes personlige holdning til denne problematik.

Håber du finder mit svar fyldestgørende ellers er du hjertens velkommen til at rette henvendelse igen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-04-08 00:33

rigtig god pointe
Synes det giver mening, af at du vil til bunds i den meget spraglede befolkning på kandu..
Mange fører sig jo frem, med de rigtige politiske holdninger..eller de forkerte..alt efter hvor man selv har sit standpunkt..
Men min mening er i hvertilfælde, at man skal lade andre ytre sin mening, uden at hverken råbe eller ytre at det er en forkert holdning. Men derimod lytte og forstå..

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-04-08 00:54

...og gæssenes mening, som de selvfølgelig ytrer ved enhver lejlighed..(det ville jeg dælme osse, hvis jeg var gås!)..deres højlydte mening lyder:

BLIV VEGETARER FOLKENS!!

Sådan! Nemlig! Basta!

Natnat

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 18-04-08 00:54

"rigtige" og "forkerte" holdninger er der ihvertfald mange af....

Men som sagt - dette er et sted hvor ingen bliver slagtet af mig, og forhåbentlig heller ikke af andre uanset hvilken holdning de måtte have.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 18-04-08 00:55

Tak for din deltagelse vil.du, du må sove godt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-08 01:00

Det fremgår ikke helt tydelig om gæssene stod på vejen, eller stod og så ud til at ville over vejen, eller bare stod og skræppede, det er helt almindelig at rulle vinduet ned og råbe, at de skal få svømmefødderne af asfalten, hvis det er bonde manden som er i gang med at drive får eller kreaturer over vejen, så bliver der også råbt ad ham

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 18-04-08 01:05

Yderligere oplysninger til "råbe af gæs"

Gæssene befandt sig i en indhegning ved vejen.
Personerne var kvinder på omkring 30.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-08 01:33

Citat
Personerne var kvinder på omkring 30
de snakkede da bare med artsfæller

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 18-04-08 01:38

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 18-04-08 08:52

Jeg ku da godt finde på at råbe af gæs.. der er jo ingen skade sket.. Man får afløb for sine agressioner og gæssene lider ingen overlast... og jo længere ude på landet det er, jo mindre er chancen for at nogen opdager det...

Gæssene ville da højest tænke.. "åndsvage kælling"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-08 09:36

Fordelen ved at råbe efter gæs er jo at de ikke efter gentagelser råber tilbage i samme sprog som en papegøje.

Kører de to kællinger stadig rundt ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-08 11:21

Nu ved jeg ikke om gæs svarer igen når man rååber ad dem ellet til dem; men det gør kalkuner, som ferik ganske rigtigt siger.'Jeg er så gammel at jeg tydeligt husker TV manden Flemming Madsen. Han demonstrerede engang, hvordan man kan Øve sig i at holde tale for en flok kalkuner. Han brugte ikke udtrykket "røvhuller" næe han startede med: "Ærede forsamling" Kalkunerne fulgte interesseret hans foredrag og de svarede igen hver gang der var en lille pause. - og des højere Flemming Madsen talte des højere og tydeligere kom svaret igen. Se her var en flok tilhørere der kunne svare På tiltale og give rådt for usødet.
Så min holdning er VÆLG EN FLOK KALKUNER hvis i skal af med jeres frustrationer. Husk som Flemming Madsen at begynde med Ærede tilhørere!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 18-04-08 11:34

valde du er sq go'
jeg kan godt lide din lyrisk /poetiske åre
ps.
kan i øvrigt godt huske det indslag med fm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-04-08 13:23

God bededag til jer alle.
Uanset hvad der er råbt og hvem der har gjort det så kan jeg love jer for at det der sidder UDEN om røvhullet på en gås er det der smager bedst

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-08 13:46

Pia skov - du mener gumpen?
Den ville bedstemor altid have. Men jeg kan godt forsikre dig om at siden hun døde er der ingen her i huset det har RÅBT på gumpen (Røvhullet)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-04-08 14:15

Ok Ok.
Ja ja så gumpen da , men det er stadig det der er uden om der er det bedste

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-08 14:35

Noe ja langt udenom så.

Kommentar
Fra : plimgøj

Dato : 18-04-08 17:36

Jeg føler, at det er en udemærket måde at komme af med indestængte følelser på... Og jeg formoder ikke, at gæssene har taget skade af tilråbene - det ville naturligvis være en helt anden sag, hvis de gav udtryk for, at de følte sig krænket pga. røvhuls-råbet. Men da der ikke er oplysninger derom, må jeg gå ud fra, at der ikke var en reaktion fra gæssenes side.

Er det korrekt antaget?

Selvom man siger at ordet er stærkere end sværdet, ville jeg alligevel mene at de førnævnte gæs klart ville foretrække tilråb end en økse eller andre farlige redskaber og dette taler også i de råbendes favør.

Derudover kan det måske ligefrem have været et afbræk i gæssenes hverdag. Hvis jeg har forstået det rigtigt, bor disse gæs noget isoleret fra omverdnen - havde jeg været i samme situation, ville jeg sætte pris på en ny og spændende oplevelse. Og det må denne bil-standsning-og-råbe-hændelse have været. Om gæssene forstod begrebet "røvhuller" er svært at svare på, men med den viden vi har om fugle i dag, er svaret formentlig nej. Så i deres verden betyder det ikke alverden om der bliver råbt "I er fantastiske" eller noget mindre flatterende. Det vigtige er formentligt afbrækket fra en noget ensformig hverdag.

Så til spørgsmålet: Er det ok at råbe efter gæs, er mit svar helt klart: JA
Til spørgsmålet: Er det hensigtsmæssigt at råbe røvhuller, er mit svar mere både-og: Forstår modtageren ordlyden, skal personen / væsenet have fortjent at blive overfuset på den måde, før man råber således. Hvis budskabet alligevel ikke bliver forstået, er det helt klart i orden at råbe sådanne ord.

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 18-04-08 21:14

Tak for svaret vil.du. - der er oprettet tillægspoint - den hedder kort og godt "tillægspoint til "råbe af gæs"" af 18.04.08
For at du kan få disse point skal du skrive et eller andet på det spørgsmål.

Det har været en svær beslutning men vi fandt dog frem til en vinder

Vil.du blev vinderen da vi efter mange overvejelser i dommerpanelet fandt at vil.du havde de bedste argumenter krydret med morsomheder

Vi takker alle for jeres deltagelse i dette spørgsmål - og håber at i vil være med en anden gang

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-04-08 01:21

Jamen jøsses dog....?

Jeg troede da at - NU var slaget tabt! Da du skrev om indhegning og damer og og og....

Jeg siger pænt tak - og tjae....nu kan jeg altså rigtig godt lide gæs, så jeg vil på gæssenes vegne, for et ganske kort øjeblik, være deres talerør:

BLIV VEGETARER FOLKENS!

(jeg kan osse godt lide ænder - men de skal altså serveres med rødkål osv..... )

Venlige hilsener fra Dorthe