/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
brugt bil i stykker
Fra : allex
Vist : 1108 gange
20 point
Dato : 16-04-08 23:45

jeg her købt en brugt bil til 50000 kr efter 2 mrd går bilen i stykker rep koster 15000 kr... den forhandler vil ikke betale den rep.... hvad siger loven ? skal han ikke betale det ? eller ta bilen tilbage?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-04-08 23:47

Det kommer jo helt an på hvad der er gået i stykker, og nej du kan ikke forlange at han betaler, medmindre du inden reperationen har gjort ham opmærksom på fejlen og givet ham en chance for at udbedre fejlen.

Endvidere kommer det jo også an på hvad der er anført i købsaftalen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 00:03

Hvor gammel er bilen.?

Hvor mange kilometer har den kørt.?

Hvad er gået i stykker.?

Forhandler har ikke pligt til at give garanti på en brugt bil, men du har reklamationsret.

Og når det er en brugt bil er der flere ting der skal tages i betragtning, derfor spørgsmålene

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-04-08 00:21

Du skal kunne bevise at fejlen var der på købsdagen.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 17-04-08 00:33

Spørgsmålet er først og fremmest om du har købt af en forhandler eller af en privat.
Der er faste regler for salg af brugte biler fra forhandlere.
Er det privat salg er der andre (løsere) regler.

Jeg kan anbefale dig at melde dig ind i FDM (Forenede Danske Motorejere) for at få bl.a. juridisk hjælp. Dit problem er sikkert noget de kender som en rutinesag.
De har også en mulighed for dig som medlem at få din bil vurderet (det koster 1500 kr), hvor de kan opspore andre fejl der kunne være på din bil. Det kan medføre at de evt. vil køre sag for dig.
Du kan først "snuse" lidt til foreningen her på deres side om brugtbilsalg (privat):

http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/

Kommentar
Fra : allex

Dato : 17-04-08 05:18

bilen er købt hos en forhandler ,jeg har hos et værksted fået at vide at han skal betale den rep,da jeg købt den blev der sagt at den var iorden. bilen har stået stille i 2 mrd nu mens jeg har kømpet med at få ham til at lave den eller ta den tilbage ,, men der må da væer en eller anden form for garanti påbilen , nogen siger helt op til 1 år. den forhandler jeg her købt den a her i meget langtid gerne ville lave den men da de så skulle igang ville han ikke en rigtig dårlig sag... jeg mener bare at en bil til 50000 der efter 2mrd går i stykker for 15000 beviser vel bare at han ikke har set den godt nok efter før han sat den til salg....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-04-08 07:14

Igen komer det jo helt an på hvad det er der er gået i stykker og hvordan

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-04-08 07:19

Når du har købt bilen ved en forhandler, har du to års reklamationsret. Inden for de første seks måneder, er det forhandleren, der skal bevise, at fejlen ikke var til stede ved købet. Fra 7. til 24. måned, er det dig der skal bevise, at fejlen var til stede ved købet.

Det kan være svært for begge parter, at skulle bevise dette, derfor opstår der ofte problemer med at få lavet tingene. Med en brugt bil, kan der være mange ting som ikke er som de skal være. Det bedste er selvfølgelig, at få bilen undersøgt INDEN købet, men det kan du ikke bruge til noget nu.

En bil til 50.000 bør ikke være et "sminket lig". Bilens stand og pris, skal/bør svare til hinanden. dvs, at har motoren fx kørt 300.000 km, så kan det godt være den er slidt og derfor ikke trækker så godt. Den spilder måske også noget olie, Hjullejer og fortøj/styrtøj kan være slidt, dørhængsler kan være slidt. Generator og selvstarter kan være slidt, batteriet kan være gammelt.

Alt dette må man forvente ved en gammel bil. Spørgsmålet er så hvis det ikke er slidtage, men noget det pludselig er gået i stykker, som man ikke kan forvente, i forhold til bilens stand og pris, så falder det ind under reklamationsretten.

Gå ind og læs mere om dine muligheder på dette link: http://www.forbrug.dk/klage/guide/bilklage/

Held og lykke til.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-04-08 07:24

En bil til 50.000 kan sagtens være et lig sminket eller ej, alt efter om vi taler om en Skoda fra 95 eller en Jaguar 07

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 08:16

3 mdrs garanti er almindeligt for brugt hos en forhandler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-08 08:31

Citat
3 mdrs garanti er almindeligt

Hos Ford måske - men IKKE hos Ali i Vestergade

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 08:39

Hva med hos Refi ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-08 08:49

Han sælger IKKE biler

Men slår du op i telefonbogen findes der faktisk et firma der hedder REFI

De sælger autoreservedele - pudsigt nok

PS - skynder mig at pointere at jeg INTET har med firmaet at gøre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 10:40

Citat
3 mdrs garanti er almindeligt for brugt hos en forhandler.

Nej, det er det ikke.

Det er en service som nogen forhandlere vælger at gi', og hvor det så er udspecificeret hvad garantien dækker, men der er ikke pligtig at gi' garanti..

Allex, du mangler at svare på:

Citat
Hvor gammel er bilen.?

Hvor mange kilometer har den kørt.?

Hvad er gået i stykker.?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 10:42

Vrøvl dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 10:57

Citat
Hvis du køber bilen af en forhandler, er du beskyttet af købeloven
Herfra http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Biler/20051128141321.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 11:01

Og her er også en del
Citat
Tips brugt bil

1. Køber du en brugt bil hos en forhandler, er du dækket af de særlige favorable forbrugerregler i købeloven. Og kan du ikke komme igennem med en klage hos forhandleren, kan du gå til Forbrugerklagenævnet - hvis bilen har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr. 2. Købeloven gælder i 2 år, men hjælpen er størst de første 6 måneder efter købet. Det er ikke så let at få ret i en klage over en brugt som over en ny bil, men forhandleren må ikke afvise dig, fordi hans egen garanti er udløbet. Det afgørende er, at fejlen ikke kunne forventes set i forhold til bilens alder, pris, og hvad der i øvrigt var aftalt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 12:39

Suno.....Garanti og købeloven er to vidt forskellige ting, men desværre begår mange den fejl. at forveksle købelovens paragraffer med en garanti

Som jeg skrev i mit første indlæg

Citat
Forhandler har ikke pligt til at give garanti på en brugt bil, men du har reklamationsret.

Reklamationsretten er købeloven

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-04-08 17:35

Citat
men desværre begår mange den fejl. at forveksle købelovens paragraffer med en garanti

Ja, bl.a. ofte forhandlerne der ofte fx tror de er tvunget af købeloven til at give i al fald 6 mdr. garanti.

Men det blir nu ikke enklere med forbrugerstyrelsens betegnelse 'reklamationsret'. Ordet findes ikke i købeloven og er noget forvrøvlet sludder. For alle har naturligvis altid lov at reklamere over alt - så længe man holder sig fra injurier, racisme etc. Købeloven handler om mangler der var tilstede ved købet og om kundens (betingede) krav på mangelafhjælpning

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 17-04-08 17:59

Der mangler stadig, at komme noget specifikt på den reparation ?
Hvad er det nøjagtigt, der skal skiftes ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-04-08 18:55

Mange gode besvarelser - ikke mere herfra, jeg står af tråden!

Kommentar
Fra : puhhaaaa

Dato : 18-04-08 22:13

det kan du ikk for du har set på den før du har købt den han kan ikk gøre for det

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-04-08 23:14

Ikke megen respons fra spørger, jeg står af.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-04-08 00:24

Me too

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 02-05-08 18:36

Jeg handler med biler og gør mig stor umage med at behandle kunder ordentligt. Må jeg ikke af ren nysgerrighed høre hvad du fik repareret og hvilken bil det drejer sig om?