/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
vand problem!
Fra : mathiassen1990
Vist : 283 gange
50 point
Dato : 16-04-08 20:44

hej har haft akvarie i 2 uger nu og mit vand er en markelig mætgul farve / grumset.. har en god pumpe men ved ikk hva der gør det (akvaire 120 L)

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-04-08 21:06

Du skal da have et biologisk filter på, det gule er urinstoffer fra dine fisk.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-04-08 21:06

Har du filter pumpe på?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-08 21:27

Mit gæt er, at bundlaget ikke har været ordentligt rent.

Hvad er der i bunden, hvor tykt et lag?

Og hvordan gjorde du det rent inden det kom i akvariet

Har du puttet fisk i det......hvis du har, hvornår, hvilke fisk og hvor mange?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 16-04-08 21:47

Det kan det godt hvis du har trærødder i eller træ på bunden det giver 100% i starten en del brunlig farvestof.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-08 01:07

misfarvning kan komme fra træ eller andre organiske ting eller kemilkalier som du kommer i . Fiskeurin kan du ikke se.
Grums er som regel bakterievækst på grund af overfodring.
Begyndere er altid tilbøjelige til at fodre for meget og komme for mange fisk i akvariet.

Stop fodring et par dage og skift successivt vandet med højest 1/4 pr uge og med vand af præcis samme temperatur som i akvariet, ellers er det for brat en overgang for fiskene.

Hvis du bruger vandhanevand, skal det helst have stået i en åben spand i ca 2 dage.
Kalken udskilles og vandet iltes.

Put ikke mærkelige ting i akvariet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-08 10:49

Som du ser er der mange muligheder. Hvad brugte du til bundlag? Ral småsten og grus skal være godt skyllet i gennem.

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 18-04-08 08:23

Hej!

Det er helt sikkert som andre også skriver - en rod, der afgiver farven ..
- det er helt uskadeligt for fiskene, faktisk skulle det have en let descificerende virkning ..

Farven forsvinder med tiden (og masser af vandskifte) - men der er faktisk fisk, der trives bedst i det dunkle vand - hvis du f.eks har neonfisk, vil du se deres farve for alvor .. ..

Kommentar
Fra : mathiassen1990

Dato : 19-04-08 20:45

tak for jeres svar mit problem er løst... det var trærødder og jeg har skiftet 1/4 vand og renset pumpen 3 dage i træk..

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 19-04-08 21:38

Kanon - godt du fik det løst ;)