/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blege Læggekartofler
Fra : svendgiversen
Vist : 1309 gange
58 point
Dato : 13-04-08 09:01

Jeg har igen i år lagt kartofler til spiring inden for kældervinduet,
og de får flotte grønne spirer...

Men så viste min svigerinde mig sine, i en mørk kasse med låg over,
de havde lange blege spirer...

Og som hun sagde:
-Der er da mørkt nede i jorden.
-Grønne kartofler er giftige.

Det første må jeg jo give hende ret i, men bør spirer være hvide ikke grønne?
Det andet tror jeg ikke på; måske kartoffel æbler??
I hvert fald ikke de nye kartofler, der kommer fra de grønne spirende læggekartofler???

Hvem har de tre svar, Svend

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 68 point
Dato : 13-04-08 09:12

Kartofler uanset hvilket formål de skal bruges til, bør altid beskyttes mod sollys...og for meget lys i det hele taget.......lige undtaget læggekartofler

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/879.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-08 09:15

Når vi har lagt vores kartofler til spiring, har vi lagt dem lyst, men ikke i direkte sol.

De fik grønne spirer

her noget om grønne kartofler - som skal smides ud

Grønne kartofler
Undgå direkte at såre kartoflerne under optagningen. Ikke kun grønne kartofler, men også beskadigede kartofler kan indeholde det giftige stof solanin. Grønne kartofler bør kasseres, og sårede kartofler bør bruges hurtigst muligt efter såringen. Kartoflerne har en let bitter smag, hvis de indeholder solanin. Især bør man være opmærksom på, at børn ikke indtager kartofler med solanin, som kan give madforgiftning med ondt i maven.

Grønne kartofler kan bruges som læggekartofler, men undlad dette, hvis der har været kartoffelskimmelangreb, da de så sikkert er inficeret – de ligger jo delvis over jorden.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/401.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-08 10:11

Tak, det passer mig fint...
(især over for min kones familie).

Så har jeg ikke forgiftet familien i mange år...

Jeg lader det stå lidt endnu, og dova kom først, Svend

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-04-08 11:08

så vil jeg da lave ravage og sige at kartoflerne slet ikke skal forspires.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-08 11:15

Og hvorfor ikke?
Hvis man nu gerne vil have tidlige nye kartofler...

Begrundelse, tak, Svend

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-04-08 11:26

Ja det er altså bare det jeg har hørt... på samme måde som i har jeres vandrehistorier. Pointen skulle vist være at kartoflen helst skal stresses - ligesom alle andre grøntsager, dvs have modstand når de gror. Mon ikke der er lige så mange huskeråd som der er egne af DK?

bortset fra det er det jo yderst nemt når nu internettet er opfundet, at finde oplysninger fra læg folk mfl. fx:

http://www.ask-alex.dk/933_Hvordan_dyrker_jeg_kartofler.html
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/Artikler.nsf/fd21a2f751c09675c12568dd004e11e3/19fcb3ae3e296b5480256a07005d3af3%21OpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENNYTTEHAVENKOEKKENHAVEN%26Region%3D%22%29%3B%20
http://www.kartoffel-info.dk/Kend_Kartoflen/Dyrkede/s%C3%A5dan_dyrker_landmanden_spisekar.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-08 11:30

Fra dit eget første link, Svend
"
Hvis man gerne vil have tidlige kartofler, skal man sætte læggekartoflerne til forspiring i begyndelsen af marts i et lyst rum. Kartoflerne placeres i lave kasser. Hvis kasserne har hjørnestøtter, kan de stables, og alle kartoflerne vil alligevel få tilstrækkeligt med lys og luft. Spiringen skal påbegyndes 3-4 uger, før kartoflerne skal lægges.
"

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 11:50

I 1949 arbejdede jeg hos en kartoffelavler i jylland. Han avlede både spisekartofler, foderkartofler, almindelige læggekartofler og fremavlskartofler. for noget der hed SAJYKA (Samvirkende jyske kartoffelavlere) De kom mange gange i sommerens løb og gennemgik markerne for sygdom.
Der forlangtes at læggekartoflerne SKULLE ligge i sollys. Derved fik de tykkere hud/(skind) og de blev derfor mere modstandsdygtige mod sygdomme - De danner helt rigtig den der gift, som findes i alle de grønne dele hos kartoffelplanten; Men giften går ikke over i de nye kartofler. Læggekartofler spiser man ikke.
Man undgår at få grønne kartofler vet at holde knolde dækket ved omhyggelig hypning sommeren igennem.
Man skal undgå at de får lange tynde lyse spirer, fordi de er skrøbelige og knækker let. de skal have korte tykke grønne spirer, der er gode til at lede næring og vand.
Den med at spirerne skal blive under jorden er altslå en misforståelse. der skal knolde blive. Spirene skal op i solen og ved fotosyntese omdanne solens lys til energi.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-04-08 11:52

Ja

For mig var det morsomme i spørgsmålet at alle har et huskeråd...
Men du kan jo gå på jagt via google - der ser ud til at være milioner der har skrevet om det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-08 12:14

Tak igen.
Jeg er selv gammel kartoffel bonde søn og kender det meste...

Spørgsmålet blev stillet for at overbevise min svigerinde fra Hovedstaden,
om at hun var galt på den med at lægge låg på.

Svend, der nu snart lukker dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-08 12:22

Hjemme byggede min far hvert år en kartoffelgrube af halmknipper og jord ovenpå.
Det hændte at de spirede og vi unger blev så sat til at gnide spirerne af.

Det var altså bare hvide spirer på 5-15 cm længde, og en masse af dem.
Iøvrigt købte min far altid læggekartofler.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 12:39

Luffe A
Ja tænk det gør de ikke mere, og det er ikke kun fordi man har bedre opbevaringsforhold med ventilering OSV. Nej man sprøjter dem også med en gift det hindrer dem i at spire, det er lovligt!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-04-08 13:40

Citat
Spørgsmålet blev stillet for at overbevise min svigerinde fra Hovedstaden,
om at hun var galt på den med at lægge låg på.

Jammen der er ikke så meget at snakke om svend for det er hun

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-08 13:55

Ja Pia, men hvis hun nu ikke tror på hvad jeg siger.

Så må jeg jo have hjælp fra andre...
Og argumenterne er nu overbevisende, Svend

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-04-08 14:09

Vi lægger dem selv til forspiring i æggebakker og stiller dem lyst. De får flotte mørke spirer og kommer hurtigt op .Vi lagde vores i torsdags.
Sådan har vi altid gjort og fået flotte kartofler

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-08 14:47

Tak for svaret dova.