/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sætte kabelkanaler fast på væg
Fra : mtychsen
Vist : 2795 gange
75 point
Dato : 12-04-08 16:34

Hej,

Jeg vil gerne trække en kabelkanal (standard plastik 14x14 mm) fra stikkontakten til mit tv.

På væggen er der rutex-tapet. Hvordan sætter jeg nemmest kanalen fast?

Jeg syntes ikke det er let at skulle til at bore en masse huller i væggen, for at skrue den fast. Hullerne skal være dødpræcise, for at kanalen ikke buler en smule, og det er altså svært at bore huller i vores betonvægge med så stor præcision.

Findes der mon noget dobbeltklæbene eller noget, der kan tage væggens varierende overflade og samtadig holde på kabelbakkens glatte bagside?

Ja, alle forslag har interesse...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 85 point
Dato : 12-04-08 16:48

Du kan hos enhver farvehandler få noget dobbeltklæbende skumtape, der er 1-2 mm tyk, og derfor kan mases lidt ind i ujævnheder. Men jeg har ikke prøvet selv på savsmuldstapet, så ville nok lave et forsøg et diskret sted først

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-08 16:53

Så gør hullerne i kanalen aflange, så hulllerne kan ha lidt tolerance på placeringen. Det er i øvrigt min erfaring, at det er betydeligt lettere at bore et hul med præcis placering i en betonvæg end i en muret væg, hvor mørtelfuger meget let trækker hullet det gale sted hen. Du skal selvfølgelig bruge en borhammer, IKKE en slagboremaskine og start med det tyndeste bor, du har. Derefter borer du op til den størrelse, der passer med dine murpløkker. Jeg aner ikke hvad rutextapet er for noget, men du får nok ikke noget til at hænge fast uden med regulær lim!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-04-08 17:43

Tæppetape, som er dobbeltklæbende er også en mulighed

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-04-08 18:02

en patron med monteringslim, ved ikke om tapeten kan holde den-limen skal nok hænge fast i tapeten-hvis du kun skal have netledning og evt tv kabel igenemm går det nok

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-04-08 18:41

Så stor en kabel kanal skal skrues fast basta. De mindre kabelkanaler leveres med dobbeltklæbende tape bagpå. Der er jo huller i bag til at markere med. vis du kan så kør den langs en fodliste og skal du lodret så tegn en streg efter et vaterpas.
Eller brug en mindre kabelbakke, med tape bagpå

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 12-04-08 19:16

Har brugt dobbeltklæbende skumtape. Det gav et fint resultat.

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : mtychsen

Dato : 12-04-08 19:16

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-04-08 22:17

Selv tak, mtychsen, glad for det virker