/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Afbrænding af karry
Fra : hyldeborg
Vist : 5765 gange
100 point
Dato : 12-04-08 11:31

Vi er i min familie meget glad for karryretter, og når jeg tilbereder karry starter jeg med at svitse karryen i olie (det har jeg hørt man skal). Problemet er, at det dufter/lugter meget, og det er dejligt mens maden tilberedes og spises, men det lugter også næste dag (også selvom jeg har en ny emhætte). Nu har jeg tænkt mig at prøve at købe noget karry-pasta og krydre maden med i stedet. Men skal karry-pasta også svitses, eller skal det bare tilsættes retten?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-08 11:47

Karry-pastaen skal bare tilsættes retten, og ikke svitses

Velbekomme

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 12-04-08 12:13

karrypasta skal bare tilsættes retten. Kan anbefale eddike i skål ved "karry" og "kål" behov i madlavning.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 12-04-08 12:34

Som skrevet står: Den skal bare tilsættes. Men prøv dig frem med forskellige. Der er KÆMPE forskel på kvaliteten. Måske ender du som mig med at foretrække duften af karry overalt. Der er bedre og renere smag i pulveret.
Det er også en nem måde at holde regnskab: Når der holder op med at lugte, er det tid til at lave karry igen!
Eller hvis det bare er Stærk mad der er populært. Brug noget frisk chili i stedet. Den skal finthakkes MED kerner og også svitses i olien. Det smager pragtfuldt og giver væsentligt mindre duft.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-04-08 12:37

Det er rigtigt, at karrypasta ikke nødvendigvis skal svitses, det samme gælder nu også almindelig karrypulver. Men skal karry smage optimalt, både pasta og pulver, skal den svitses, for at få den fulde aroma.

Her er en opskrift på karrysovs, som ikke "forpester" hele huset, men alligevel smager godt - og er fedtfattig
1 dl vand, 2-3 spsk maizena eller mel, 2 tsk karry, 4 dl suppe (evt kogevand fra kødboller), 1 dl mælk, ½ tsk sukker, evt. gurkemeje, salt og peber.
Mel vand og karry piskes sammen i en gryde. Suppen tilsættes sammen med mælk og sukker. Koges ved svag varme under omrøring i ca. 5 min.Smages til med salt og peber, og evt. gurkemeje, som farver uden at smage stærkt.

Velbekomme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-04-08 13:49

Som skrevet af flere, kan du bare tilsætte pastaen (ikke tandpasta) men skal du have den smag, som jeg fornemmer du godt kan li, så er duften næste dag prisen.

Herregud... (jeg ved godt du hedder Hyldeborg) Brunkål, stegte sild m.fl. har man osse fornøjelsen af dagen efter...brunkål måske på mere end en måde * SS*

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-04-08 23:03

Hvis man har en emhætte med stålfilter er det en god ide at smide det i opvaskemaskinen (de der er så kloge at de har en ) en gang imellem (pr måned?) så er der ikke så meget fedt som lugten kan blive hængende i, fjerne lugten helt er nok umuligt. Jo man har meget glæde af karry, hvidløg, brunkål og alle de andre gode retter.
vh ol

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-04-08 00:56

Det var smart Larsen....

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 13-04-08 10:03

Ja det gør jeg også - det med at smide filtrene i opvaskemaskinen

Annuller spørgsmålet
Fra : hyldeborg

Dato : 13-04-08 10:07

Jeg synes ikke jeg har modtaget et svar jeg rigtigt kan bruge til noget. Men tak for indlæggene alligevel