/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
lovligt spær ???
Fra : duvaldk
Vist : 3223 gange
20 point
Dato : 12-04-08 08:06

Jeg er ved at få bygget til mit hus, jeg kan se at tømmerne har fået lavet
spær der åbenbart er for kort i den ene ende, de har så sat et stykke i

Er det lovligt

http://gemdet.nu/i/20509100_3122.jpg
http://gemdet.nu/i/88808100_3123.jpg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-08 08:19

Nu tror jeg ikke det er tømreren der har lavet det, men det er lavet fra fabrikken....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-04-08 08:59

Hej duvaldk.
Jeg kan godt se det er noget tømreren på stedet har sat imellem, men dels er der jo sat ekstra sømbeslag på den ene side og dels sidder de ekstra stykker på en sådan måde, at de støtter op mod kipremmen så det er ikke noget som svækker konstruktionen og jeg mener heller ikke der er noget ulovligt i det.
Når først det er lægtet og der er skruet tagplader på, så har det ingen betydning for dit færdige tag og det bliver jo heller ikke på nogen måde at se bagefter.
God week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-08 11:08

Det ser helt forkert ud.
Der er ikke sømbeslag på begge sider.
Vinkelbeslaget dækker ikke ind over det hele spær.

Du bør få nogen til at kigge på de billeder i en fart, så det evt. kan blive rettet nu.

Det kan blive et forsikringsspørgsmål ved evt skade.

Dette er en umiddelbar vurdering som lægmand på området.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 12-04-08 13:32

Den der ville jeg ikke på nogen måde godkende hvis det var mit byggeri.

Hvis det var mig ville jeg have en uvildig ingeniør til og lave en beregning.
Der er tros alt et stort tryk der hviler ind mod kippen. Trykket er ned ad, og med tung sne bliver trykket stort foruden de tagsten som lægges på.

De vinkelbeslag der er brug, har slet ikke sin styrke i den retning.

Så skal du være opmærksom på en ting mere, og det er dit forsikringsselskab. Hvis skaden sker og dit tag ryg af i en storm. Så er noget af det første et forsikringsselskab går ind og checker er om der kan sættes tvivl om konstruktionen.

Jeg mindes en familie efter 99 stormen, som stod uden forsikring. Da der viste sig og være fejl i deres tagkonstruktion.

Selv om din tømmer siger, det ikke betyder noget skal du ikke tage hans ord for givet. Det er jo ham som hænger på regningen, hvis der skal laves nye spær.
Så han ser nok lidt anderledes på sagen

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 12-04-08 17:06

Normalt bruger man udvendige bjælkesko til en sådan samling d.v.s. spær er støttet på underside
samt begge sider, det lille stykke træ han har sat i kan jo saktens flække også reder det
sømbeslag der er sat på siden ikke ret meget der skal nye spær til, nu du er igang kan
du cheke at det er godkendt spærtræ og ikke bare regler han har brugt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-04-08 21:50

Det der ville jeg ikke godkende, hvis der var en tømrer der lavede på mit hus..

En simpel ting er at ringe og spørge dit forsikrings selvskab.

HVIS spærene endelig skal forlænges, så skal det være i den anden ende, det er set før, hvis der laves nyt tag på gamle spær, for udhængets skyld.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-04-08 22:13

Tja - der er jo mange "kvalificerede" udtalelser
Jeg er meget spændt på at høre hvad rigtige fagfolk f.eks. en bygningssagkyndig fra dit forsikringsselskab siger ............
enhver som kigger på de billederne kan jo se at det stykke som er sat imellem vender på den anden led af træet og derfor er risikoen for at det skulle flække minimeret betydeligt - desuden sidder den øverste lægte præcis midt over samlingen -
men duvaldk jeg håber du lader os vide hvilken afgørelse der bliver truffet ......... ud fra et kvalificeret "syn og skøn" -

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 14-04-08 17:13

Tilføjelse:

Jeg forstår ikke hvorfor tømmeren har lavet det på den måde.

Den rigtige måde ville da være og forlænge spæret med en "laske" på begge sider af spæret. Det tro jeg egenlig kunne godkendes og er abosolut stærkt nok.

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 15-04-08 22:31

Vi er skam også nogle der er "rigtige" fagfolk jeg er selv udlært tømrer og har arbejdet
indenfor faget i ca 20 år og selvfølgelig er det ulovligt det der er lavet, medmindre der foreligger
en beregning på denne spærsamling, han har lavet hvilket jeg tvivler på.

Kommentar
Fra : duvaldk

Dato : 25-04-08 08:23

jeg er ikke rigtigt kommet længere i det, da jeg faldt ned af en stige for 14 dage siden og har lagt den siden og skal de næste 6 uger, pga brækket ankel

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-05-08 11:32

Spar penge på ingenørere mm.
Kontakt din forsikring og bed deres synsmand bedømme om de vil forsikre det.
mvh
Jørgen

Ps Jeg ville IKKE

Kommentar
Fra : JegKanIkke55

Dato : 28-06-08 22:35

Det byggeri bør du omgående få stoppet!!!!!!!!
Det er ren og skær sjusk, det siger alt om den tømrer, ud med ham.
Det kan ikke udgå at svække konstruktionen, der som rigtigt nævnt er konstueret på stedet af en klamphugger.
Det holder måske nu, men hvad om 5 - 10 - 20 år eller 100 ?
Stop byggeriet, få en sagkyndig arkitekt eller ingeniør til at se det, måske kan du få én fra teknisk forvaltning til at komme ud... og få så den klamphugger af en tømrer irettesat.
PS: Vis billederne til dem der har udstedt byggetilladelsen.
Mvh
JegKanIkke55
Byggetekniker