/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Beboerdemokrati - almen bolig
Fra : Ysseven
Vist : 1131 gange
200 point
Dato : 10-04-08 11:36

Hej derude.

Jeg søger efter nogen, som har erfaring med beboerdemokrati i almene boliger, fordi jeg gerne vil have lidt relevant sparring. Lang historie, kort fortalt:

Parkering:
I vores afdeling har vi stor mangel på p-pladser, men vi har mange store områder, som ifølge lokalplanen er reserveret til formålet, når der er brug for det. Det er forsøgt, at få kommunen til at gå ind i sagen, men uden held.

På et beboermøde for 1½ år siden vedtog vi, at der skulle laves flere p-pladser, men det vil vores afdelingsbestyrelse ikke, så det er ikke sket. I stedet for har de (på et beboermøde) fået indført ParkZone, og man skal indgå en kontrakt med dem, for at få en p-tilladelse til sin bil. Har en husstand 2 biler, så skal man betale en ”straf-afgift” for at få en p-tilladelse til nr. 2 bil. Betaler man ikke denne afgift, så er der bøder på 510 kr., hvis man holder der.

Ifølge min opfattelse er denne beslutning i strid med bl.a. Almenlejeloven (LBKG 2007-02-27 nr. 187) § 7: ”Ved udlejning til beboelse… er det ikke tilladt … at betinge sig, at lejeren indgår anden retshandel, som ikke er et led i lejeaftalen”. Hvad det jo ikke er hos os – og også de nye lejere påtvinges til at indgå disse individuelle kontrakter med ParkZone, for at kunne opnå en gratis tilladelse til parkering af bil nr. 1.

Der står intet om begrænset antal bil eller lignende i vores lejekontrakt eller husorden. Heller ikke hos nye beboere! Men vores husorden er ved at blive ændret, så der bl.a. indføjes "Beboerne skal have en p-tilladelse til at parkere i de afmærkede båse. Gæster skal have et gæstekort liggende i bilen, som de får udleveret af den beboer, der besøges. Dette gælder også for håndværkere og lign." - dog uden at nævne et konkret firma.

Indkaldelse til beboermøde
I over 35 år er der blevet indkaldt ved at dagsorden mv er smidt ind ad brevsprækken, og er supplerende bragt i beboerbladet. Men pludselig - uden varsel eller oplysning herom - ændres det af afdelingsbestyrelsen til udelukkende at ske via beboerbladet, og i øvrigt uden henvisning hertil på forsiden. Der var tale om et ekstraordinært møde, og man kan jo ikke forvente, at beboerne skal være telepatiske. Og i øvrigt er der ikke læsetvang til bladet.

Jeg anfægtede varslingen på mødet med henvisning til, at ”Normalvedtægterne gælder i det omfang, at en given situation ikke er beskrevet i egne vedtægter - og beboere ikke kan stilles ringere ved udformning af egne vedtægter. Normalvedtægterne siger i § 10, at der "… indkaldes… ved brev …”.

Efterfølgende nævnes det ikke mere, fordi det må være underforstået, at det så er gældende fremover, hvor intet andet er nævnt. Og det jo ligegyldigt, om brevet ligger i konvolut eller ej – men vi har alle dage fået det på denne facon.

En anden situation er den, at mine indsendte forslag nu for 2. år i træk ikke er medtaget på dagsordenen. Sidste år opdagede jeg det i tide, tog kampen op via boligselskabet, og forslaget endte med at skulle medtages. Det skete ”i forvrænget form”, og mistede sin pointe.

I år har jeg ikke orket det, fordi jeg ikke har samme bevismulighed som sidste år: Jeg sendte nemlig mine forslag med almindelig post i stedet for med e-mail, fordi der var problemer med nettet i vores afdeling. Og så formår afdelingsbestyrelsen alligevel igen tviste sagen…

Spørgsmålene er nu:
1. Kan et beboermøde pålægge enkelte beboere en straf-afgift for at parkere nr. 2 bil på matriklen?
2. Kan et beboermøde betragtes som lovlig indvarslet, når indkaldelsesformen ændres til bare at
komme i et beboerblad, som det er sket?
3. Kan et beboermøde betragtes som lovlig indkaldt, når rettidigt indkomne forslag ikke medtages i
det husstandsomdelte materiale?
4. Skulle jeg have sendt mine forslag med anbefalet post, for at det er gældende?

Håber, at der er en kandu'er med (helst positve) erfaringer mv.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-08 12:15

Jeg synes at du skal sende dit indlæg her til dit lokale beboerklagenævn. De sidder på rådhuset og de behandler netop sådanne tvister. Min erfaring med dem er at deres afgørelse skal respekteres. Din boligforening får brev fra dem med deres afgørelse.

Hvis din boligforening opfører sig helt i skoven, så kan kommunen i sidste ende sætte boligforeningen under administration.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-04-08 14:43

Jeg kender godt den mulighed, og det er også tidligere afprøvet af en anden beboer. Han fik medhold i, at et ekstraordinært beboermøde skulle afholdes. Men indkaldelsen indeholdt ikke det korrekte materiale og var ledsaget af misvisende tekst - og resultatet blev derefter...!

I dette forum håber jeg på at finde nuværende eller tidligere bestyrelsesmedlemmer, der gerne vil dele erfaringer, vel vidende, at den eneste effektive vej er at klage officielt.

Som jeg skrev: Til sparring...

Og for hurtige gode råd, fordi der er beboermøde nu på søndag - og en klage har lang behandlingstid.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-08 16:20

Du kan helt frit ringe til kommunens jurist og få råd.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-04-08 17:30

Ja... Men jeg ville egentlig gerne høre om erfaringer fra "almindelige" folk i andre boligselskaber. Ellers var der jo ikke grund til at rejse spørgsmålet hér, vel?

Men det fremgår måske bare ikke tydelig nok af mit spørgsmål...?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-08 19:23

Jeg har været involveret i en sag om skimmelsvamp i en bolig og har kørt en sag for en ældre beboer simpelt hen fordi afdelingsbestyrelsen modarbejdede beboeren. Sagde at beboeren var fuld af løgn.
Så jeg kender vejen i systemet, derfor svarede jeg.
Men held og lykke for dig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-04-08 08:32

Det er jo fair nok at du gerne vil høre "almindelige" menneskers erfaringer, men det løser jo bare ikke dit problem, det virker meget procesorienteret at søge input, men hvis du går efter en løsning på problemet er der ikke anden udvej end at søge kompetent assistance, eventuelt gennem kommunen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-04-08 08:46

Enig - igen, igen...

En klage til beboerklagenævnet er faktisk allerede afleveret til kommunen (dagen før jeg startede tråden), men der er altså et stort beboermøde i overmorgen, som efter min mening igen ikke er indkaldt efter reglerne (kun i beboerblad), med en mangelfuld dagsorden og uden mine (og evt. andres?) indsendte forslag.

Beboerklagenævnet har jo en vis ekspeditionstid (selv i denne situation), og jeg ville derfor gerne have noget akut sparring med kompetente kandu'ere. En slags "hjælp til selvhjælp."

For der må da være nogen herinde, som har noget brugbar erfaring...!?

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-08 09:00

Jamen, der er da masser af erfaringer, men hvad skal det hjælpe?

Jeg er ret sikker på at du ikke opnår noget ved at stille dig op til mødet og sige: Dette er ulovligt, det siger de selv på nettet.

Der er ingen tvivl om at mødet ikke er lovligt indkaldt, og det bør også få konsekvenser, men der er jo noget jura i det, som nok så mange velmenende brugere her på stedet ikke kan ændre, vigtigt er det dog, at du gør opmærksom på at du vil forsøge at få omstødt eventuelle beslutninger efterfølgende, således at din anke er fremkommet inden mødet

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-04-08 09:16

I forbindelse med det sidste møde klagede jeg til boligselskabet og fællesadministrationen. Dér var jeg i kontakt med juridisk afdeling, og de har fået en kopi af min klage til orientering.

Hvis jeg skal gøre opmærksom på, at jeg vil anfægte lovligheden, hvordan gør jeg så det på den helt sikre måde...? Mail til administration og afdelingsbestyrelsen m.v.?

Jeg kan (af personlige årsager) ikke deltage på søndag, så der er vel ikke mange andre muligheder?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-08 13:27

Bed evt. en anden om at tage din klage med og husk at give ham/hende en fuldmagt samtidig. Din protest skal så oplæses på mødet og forlanges taget med i referatet.

Husk at gem en kopi af din protest med den rigtige dato, evt. underskrevet af et vitterligsvidne. (som skal bevidne datoen som jo kan ændres i en uendelighed på en PC)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-04-08 15:18

Det er desværre lettere sagt end gjort...

Jeg har ikke kunne finde nogen, som kommer på søndag, og som jeg tør involvere i sagen! Vores afdelingsbestyrelse (og den sædvanlige dirigent, som jeg forventer vil være der) plejer at blive særdeles nedladende, aggressive og ikke mindst sags-forvrængende - og så er det ikke særlig rart at være i rummet. Det vil jeg ikke udsætte andre for på mine vegne.

Men nu har jeg mailet til administration + afd.bestyrelse og jeg gjort indsigelse mod lovligheden af indkaldelsen og de ikke medtagne forslag. Så må jeg tage den herfra.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 11-04-08 21:58

Tak for svaret Kortoververden. Det var desværre ikke lige det, som jeg søgte efter - men det var en detalje, som jeg ikke lige havde tænkt på...