/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udsugning for Radon
Fra : svenliss
Vist : 819 gange
100 point
Dato : 10-04-08 09:07

I mit gamle hus med krybekælder, som er med ler/jordbund, tror jeg der er Radonudstråling? (er ved at få det målt). Jeg har læst at denne stråling kan fjernes ved udsugning/ventilation.
Mangler viden om hvordan en evt. udsugning etableres? Er det noget der kan købes i "håndkøb" og selv indstalleres?
Eller findes der andre og geniale tricks?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-04-08 09:19
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-08 16:33

Læs bygningsrelementet http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07/0/54/0
Man ventilerer, jeg har aldrig hørt om at udsugning skulle være nødvendig.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-04-08 17:19

Hvis du vil være helt 100 % sikker på at undgå radon eller anden indsivning fra undergrunden kan der lægges en gastæt dug som bliver lagt under støb.Jeg har selv været med til at montere flere af disse i forbindelse med byggeri ovenpå gamle industrigrunde hvor der var en gas indsivning.
Bruger du ventilation og /eller udsugning vil du få et varmetab....såååeee ???
Men få nu først de der resultater før du går igang .

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 10-04-08 17:46

Der skal altså være ventilation

Man kan aldrig blive 100% fri for radon, for det er en naturlig forekommende gasart - det det handler om, er at undgå den i opholdsrum og dertil er en krybekælder faktisk den bedste sikring. Hvis man udlufter krybekælderen får man den bedste sikring.

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 13-04-08 06:51

Tak for svaret jomfruane.
Jeg prøver at sikre en god udluftning. Men indtil videre afventer jeg lige svaret fra de målekapsler jeg har hængt op.
Lidt tankevækkende, at der er udluftsningsriste i de fleste gamle huse med krybekælder. Har de gamle håndværkere haft en anelse om dette problem, uden at sætte ord på det? eller har det bare været for at sikre et sundt klima for gulvbjælkerne?
Mvh. svenliss

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-04-08 07:03

Sørg for at der er tæt fra krybekælderen og op i huset - sådan undgår i belastning af radon. det er korrekt at den siver ind i sprækker i konstruktionen. Så virker din ventialtion.