/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Cd-rom drev åbner
Fra : maxhankat
Vist : 665 gange
300 point
Dato : 09-04-08 16:59

Jeg synes det af og til pusler i min maskine, f. eks. når jeg kigger efter og skriver mails eller arbejder i paint m.m.
Det sker i form af nogle lyde og kan vare 3-5 sekunder.

Det er i den forbindelse også sket, at mit Cd-rom åbner af sig selv.

Jeg kører en bærbar Acer Windows XP/Sp2.

Findes der en plausibel forklaring på fænomenet?

Udover dette funker min pc optimalt.

Jeg scandisker og defragmenterer regrelmæssigt og trimmer idet hele taget bæstet efter alle de metoder, der anbefales for at holde maskinen i god form.

mvh
joan / maxhankat

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-08 17:25

Hvis der ikke er cd i skuffen, og udløserknappen fungerer normalt, så bør det ikke kunne ske.
For du har vel ikke et brænderprogram åben, feks. som et ikon nede ved uret ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 09-04-08 17:34

Hej pallebhansen.

Nej, drevet er tomt og ikke noget brænder-program åbent. . . .

Kunne det tænkes, at det er blevet lidt løst i mekanismen.

Det funker normalt når jeg trykker på knappen også, hvis jeg løfter pc'en og holder lige under drevet, åbner det.

mvh

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 09-04-08 17:35

Jeg skal lige spise og kigger efter kommentarer / svar lidt senere.

joan

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 09-04-08 19:30

Hej på tråden.

Er tilbage igen.

Nogle ny kommentarer til mit spørgsmål????????????????????????

mvh
joan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-08 20:18

Findes der en plausibel forklaring på fænomenet? Nææ, men:
Men bærbare har det med at suge en masse hår/støv ind i ventilatorene, og har godt af en gang trykluft, men skal helst skilles lidt ad, for at komme til blæserne, og det er lidt af en pille opgave.
Lyde fra ventilatorer, kommer også tit når de får tørre lejer, men det plejer at komme lige når man starter op.
Der er jo ikke andet i computeren der bevæger sig, end ventilatore og harddisken.
Harddisken kan være ved at stå af, den har jo kun en vis levetid. Men du har vel lavet backup af de vigtige ting ?
Undersøg harddisken:
Åben denne computer, højreklik på c-drev, og vælg egenskaber, vælg fanen funktioner, og tryk undersøg nu, sæt flueben i begge: Ret .... Og i søg ....
Tryk start (den kan godt være 1 time om undersøgelsen.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 09-04-08 21:04

Hej igen pallebhansen.

Den manøvre har jeg ellers lige gennemført for 2 dage siden (45 minutter), og nu har jeg så lige gennemført den ene del af disc-kontrollen (Søg), der bare sluttede med at sige, at kontrollen var gennemført.

Som sagt har jeg netop for 2 dage siden gennemført begge både "Søg i... " og "Ret".

Jeg har - efter den fulde disc-kontrol - aldrig fået nogen speciel meddelelse i kritisk retning, kan man ikke forvente det, hvis harddisken er nær ved at stå af?

Mvh

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 09-04-08 23:09

"kan man ikke forvente det, hvis harddisken er nær ved at stå af"
Jeg er ikke sikker, der kommer en melding, men når der er rod i filsystemet (Som der begynder at blive ved dårlig harddisk), får man i hvertilfælde besked, når den vil køre diskkontrollen i dos-mode, og beder om en genstart.
Desuden kan man kontrollere sin harddisk online:
http://www.hddstatus.com/hdrepanalysis.php
Eller med gode gratis programmer som feks.: speedfan
http://www.almico.com/sfdownload.php
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 09-04-08 23:59

Tak for svaret pallebhansen og tak for de to links.

Jeg forsøgte med det første af dem: http://www.hddstatus.com/hdrepanalysis.php
Den viste alle punkter var i det grønne felt med 2 af de nævnte "Normal" og 2 "Good"
og resten var "very good".

Så det vil jeg slå mig til tåls med og så regne med, at det nok bare er et harmløst fænomen.

Tak for hjælpen
mvh
joan