/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Gruk
Fra : Hans_Henning_24
Vist : 2074 gange
66 point
Dato : 09-04-08 14:52

Hej alle litterater -
Jeg ved ikke om jeg er den eneste der, når jeg har smølet (for) længe med at besvare et brev, tænker på (og nogen gange prøver at forklare det i simpelt dagligsprog) Kumbels gruk om de to kategorier mennesker, som man ikke kan korrespondere med: Dem der svarer med det samme, og så dem der aldrig svarer.
Men desværre har jeg forlist 'originalen' (jeg har nogen få af hans små Gruk-bøger, men den er ikke i nogen af dem) - så mon nogen kan hjælpe mig med den originale version af grukket?
Venlig hilsen,
Hans_Henning_24 (Medl. nr. 261580)

PS. Jeg ved ikke om det er comme il futt at stille to mere eller mindre vidt forskellige spørgsmål på én gang - men jeg vover det ene øje, nu jeg har fyret op under klaviaturet:
Er jeg den eneste, der har bemærket, at ca. 60% af alle interviewede i radio og tv i dagens Danmark starter alle svar på stillede spørgsmål med ordene "Ja, men....."? Og hvis nogen har, har de så også gjort sig nogen kloge tanker om. vof de gør det???
(Den samme som ovenfor).

Kommentar
Fra : klars

Dato : 09-04-08 16:34

Hej Hans_Henning

Jeg er en stor fan af Piet Hein, og har det meste af hvad han har skrevet af grug'er, men det er lidt svært da jeg ikke ved mere
Citat
Dem der svarer med det samme, og så dem der aldrig svarer.

Jeg må have lidt mere fra dig

Venligst
klars

Kommentar
Fra : klars

Dato : 09-04-08 16:34

Citat
Dem der svarer med det samme, og så dem der aldrig svarer.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 09-04-08 16:48

Jeg har i hvertfald også bemærket det, og det er lige så almindeligt at sige : ja men altså !

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 09-04-08 17:32

Iøvrigt har de svært ved at formulere sig, det danske sprog er ved at blive forvansket.
ER der flere der har lagt lagt mærke til at man siger gidet i stedet for givet. For eks.
" han har gidet et beløb til røde kors". Selv statsministeren siger sådan.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 66 point
Dato : 10-04-08 09:47

Den med gidet har jeg aldrig lagt mærke til , men Øhh som tænke-pause er jo meget brugt af f.eks Ritt Bjerregård og andre (og er temmeligt irriterende at hører på ,når man først lægger mærke til det ) Mht. til dit spørgsmål så prøv at se om ikke du skulle være så heldig at finde det her imellem de ca. 46.800 sider der er om emnet http://www.google.dk/search?hl=da&q=Gruk&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Hav en god -rig dag Fra sunofisk

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-08 17:52

Spm 2:
Det er fordi at intelligens efterhånden også vises ved, at man kan rumme andres meninger imens man har sine egne.
Jeg er meget skråsikker - det ved jeg, men jeg hader netop dette udtryk for konfliktskyhed som jeg også mener det rummer.
Hvis man siger noget i retning af - jeg hører hvad du siger, men mener sådan her selv - så bliver man en tak for pædagogisk til vores tid. Ikke destomindre mener jeg at det netop er hvad "ja, men" dækker over. Ligeledes er der en kvalmende tendens til at sige: jeg mener "nok lidt"...

Vi er blevet tudet ørene fulde af den slags i medier og fra "lærde" i så lang tid at det hænger fast.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 19:19

Ja, men hvad er problemet?

Er man konfliktsky fordi man starter sin sætning med Ja, men......?

Når man starter sin sætning med et ja, giver det en positiv indfaldsvinkel. Man bekræfter den man svare og når man så fortsætter med et men, så har man alligevel noget at tilføje.

Ja, det var så mit bud på fænomenet. (her bruger jeg ja til at slå budskabet fast)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-04-08 19:31

Det er jo ikke lige sådan til at finde den savnede gruk - men du kunne jo prøve her:

http://www.biblioteksvagten.dk/sporg.asp

Held & lykke...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-08 20:04

Ja fordi, når man svarer med et "men" er det reelt fordi man mener noget andet eller lægger mere og andet til.

Jeg synes også der ligger et ret udpreget behov for at blive hørt i den form for kommunikation.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 20:12

Jomfruane

hvorfor sige noget hvis ikke man vil høres? Der bør altid være et udpræget behov for at blive hørt. Og helst til glæde for andre også. Længe leve livet.

Rosalill

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-08 20:54

rest my case

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 10-04-08 21:46

Jamen det er da bare et modefænomen ligesom man en overgang lissom sagde lissom i enhver sætning. Og en lille smule tabersprog men ikke helt lissom dem - jeg menerde, som siger "mand" efter hver sætning, ikk`?

Godkendelse af svar
Fra : Hans_Henning_24

Dato : 11-04-08 08:11

Tak for svaret Sunowich.
Selvom jeg endnu ikke har fundet lige det jeg søgte, var det dit svar som gav de fleste muligheder (jeg burde sføli selv ha fundet på det!) - og jeg fandt mange andre, nu samler jeg dem sammen på pc'en, det er rart at ha dem let tilgængeligt!
Venlig hilsen,
Hans_Henning_24

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-04-08 08:27

Takker og bukker Tænker også at du skulle ta og søge på bibliotek

God week-end

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-04-08 08:36

Ja, det var jo det, som jeg linkede til - efter lang og forgæves søgning på Google...