/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
pas til england
Fra : lham
Vist : 1094 gange
50 point
Dato : 06-04-08 09:59

er det nødvendigt med pas for at komme til england med fly/ bil-hvis pas ikke nødvendigt hvad kræves der så af legimation

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 10:00

Du skal have gyldigt pas med, så det kan fremvises på forlangende (hvilket er meget sjældent)

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 06-04-08 10:19

Spørgsmålets fulde ordlyd:
Skal jeg have mit pas med, hvis jeg rejser til et andet EU-land?
Svar
Ja. Du skal fortsat have pas med, når man rejser i EU. Personkontrollen ved grænserne er ikke ophævet i Storbritannien og Irland samt landene, der blev medlem af EU den 1. maj 2004, og her skal der derfor vises pas ved ind- og udrejse af disse lande.

Selvom de øvrige EU-lande ikke kræver, at der vises pas ved ind- og udrejse skal passet medbringes alligevel. Schengen-reglerne ophæver kravet om, at man skal vise pas ved passage af Schengen-landenes indre grænser, men der kan stadigvæk kræves forevisning af gyldig legitimation efter, at man er rejst ind i et Schengen-land. Dette legitimationskrav betyder, at statsborgere i et Schengen-land skal kunne bevise deres statsborgerskab, hvilket i forhold til danske statsborgere indebærer forevisning af pas. Du skal derfor alligevel medbringe dit pas på rejser til Schengen-lande, selvom der ikke er paskontrol ved grænsen, i lufthavnen m.m (link til oversigt over Schengen-lande).

På grund af Den Nordiske Pasunion behøver danske statsborgere dog ikke at medbringe pas ved rejse til de øvrige nordiske lande (Sverige og Finland samt ikke-EU-landene Island og Norge).

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 06-04-08 10:25

Tak for svaret Nordsted1.
absolut fyldestgørende-