/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Panasonic varmepumpe
Fra : kpm10
Vist : 1039 gange
200 point
Dato : 06-04-08 08:40

Hej

Jeg har sådan en varmepumpe, er rigtig glad for den. efter råd herinde fra har jeg slv udført service på den, dvs renset den.

Men jeg syntes inden for det sidste års tid er den begyndt at komme med en eller anden "bi-lyd" når blæseren kører rundt, det er ikke en resonans, det er mere en fløjten, som om der er noget der skal smøres, hvad kan det være? Lyden føljer omdrejningerne op og ned og er ikke særlig høj.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-04-08 09:03

det er lejerne i blæseren der er ved at være slidt
du kan godt smørre dem med lidt silikonefedt , men det hjælper kon i kort tid
skift lejerne , de koster ikke mange penge , så er den som ny igen

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 06-04-08 09:12

Det skal nok være med lejefedt hvis du vælger at smøre lejerne. Normalt siliconefedt har ingen bæreevne.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-04-08 14:19

Hvis det er Z lejer = lukket lejer, der er brugt, kan de ikke smøres med fedt, for selve lejekuglerne er lukket inde, en flydende højtryks fedt på spray, kan måske trænge ind i lejet. Wurtt laver bla. en tynd flydende højtryksfedt med god krybe/intrægnings evne, de har bla. der hedder HHS 2000, den kan måske bruges, det er meget tynt når det sprøjtes ud og så fordamper det, så selve fedtet er til bage, som giver god smørreevne, der følger et tynd plastrør på ca,12 cm. med spraydåsen så der kan kommes ind til lejekanten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-04-08 14:28

Lejerne er gået. Tag kontakt til sælger. Motoren udskiftes UB, hvis anlægget er under 3 år gammel. Fejlen er kendt. Idag anvendes keramiske lejer.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 06-04-08 22:02

Tak for de fine svar, jeg havde selv tænkt på lejerne. Men anlægget er desværre over 3 år, så det dækker de sgu nok ikke. købte det igennem NRGI.......... hvad vil du tro sådan en udskiftning ville koste 3773????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-08 01:32

Husker det ikke, men skal undersøge det.......

Man skifter hele motoren i indedelen. Det er glidelejer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-08 01:32

Hvor gammel er anlægget??????

Hvor har du købt det?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 07-04-08 01:40

4,5 år og NRGI.........

Henning ved Findan Allingåbro kan hjælpe dig!

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 07-04-08 07:06

Tak for svaret 3773. Rigtig godt. ham vil jeg tage kontakt til, det kan godt være det bliver engang over sommeren, sæsonen for varmepumpen er jo snart slut!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-08 07:11

Prøv lige Henning nu med det vuns. Bed ham tage kontakt til Jesper fra Kinnan og høre om den SKULLE være dækket af garanti. Og det kan kun gå for langsomt.