/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Nygift- bryllupsrejse-nyt pas?
Fra : kipumi
Vist : 3088 gange
100 point
Dato : 05-04-08 23:04

Min søn og svigerdatter har bestilt en rejse (i deres nuværende navne) de skal giftes en lørdag og rejser så mandagen efter på bryllupsrejse. Den dag hedder pigen noget andet. De kan ikke nå efter brylluppet at få lavet passet om. Er det et problem - eller rejser pigen bare på sit gamle pas med sit pigenavn i ?Ingen aner jo, at hun har fået "nyt navn" 2 dage før - vel heller ikke i paskontrollen? Der må jo være mange, som har samme problem.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-08 23:07

Tillykke med brylluppet

Hun rejser bare med sit gamle pas, og tager evt. en kopi af vielsesattesten med, så er hun helgarderet

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-04-08 23:09

Ændret navn i passet
Er du blevet gift eller har taget et nyt navn, kan du få ændret dit pas tilsvarende. Det er ikke noget krav fra myndighederne, men flere flyselskaber kræver, at der står præcis det samme navn i passet og på din flyvebillet.

http://www.travelmarket.dk/articles.cfm?showArticle=true&nArticleId=26542&sChoice=SHOW_ARTICLE

Så hun skal nok lige tage en kontakt til flyselskabet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-08 23:12

Hvis billetten er udskrevet med brudens nye navn, kan hun alligevel ikke nå at få et nyt pas, derfor medbring en kopi af vielsesattesten

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-04-08 23:16

Jeg tror også problemet løses ved, at hun medbringer vielsesattesten.

Men istedetfor at blive overrasket i lufthavnen, ville jeg foretrække at vide klar besked. Det kan flyselskabet jo give hende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-08 23:18

En af mine bekendte havde taget navneændring, der medbragte han bare navneændringsattesten, det var gyldigt nok, - og han var en af de få der blev tjekket -

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-04-08 23:25

En bryllupsrejse er jo en af de helt store begivenheder i livet

Så hvis et enkelt tlf opkald kan sikre, at turen kan gennemføres, hvad er der så at betænke sig på

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-04-08 23:28

Jeg vil nu sige det sammen som Nordsted1

Hvad skulle en tlf. opringning kunne ændre, det kommer der da ikke et nyt pas af. Er billetten udskrevet i ungpigenavnet, er der slet ingen problemer

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-04-08 23:36

Citat
Jeg vil nu sige det sammen som Nordsted1

Jamen det her handler jo ikke om hvad Nordsted, Olesen-50 eller jeg mener

Det handler kun om, at få brudeparret godt afsted på bryllupsrejse
Citat
flere flyselskaber kræver, at der står præcis det samme navn i passet og på din flyvebillet
.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-04-08 23:43

Hvis billetten er bestilt i hendes nuværende navn, som står i passet, bliver der ikke problemer.

Men hvis billetten er bestilt i hendes kommende navn, så ville jeg ringe til borgerservice i kommunen og flyselskabet, for at få klar besked. Det ville jo ikke være sjovt at stå i "langbortistan" og ikke kunne komme hjem.

Jeg siger som HelleBirgitte

Citat
Så hvis et enkelt tlf opkald kan sikre, at turen kan gennemføres, hvad er der så at betænke sig på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-08 23:45

Citat
flere flyselskaber kræver, at der står præcis det samme navn i passet og på din flyvebillet

Men mon ikke de sender mange brudepar afsted, et par dage efter brylluppet?? Så hvis navnene ikke stemmer overens, kan der ikke gøres andet end medbringe beviset på at man er den samme person, dette kan kun gøres ved at medbringe beviset, vielsesattesten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-04-08 23:45

Citat
Det handler kun om, at få brudeparret godt afsted på bryllupsrejse

Det handler vel også om at få dem hjem igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-04-08 01:08

I har nok at se til på Kandu...skal både have brudeparret sendt afsted, og hevet hjem igen LOOL

Så tag dog for hel.....og ring til Nikolajtjenesten eller hestens værn, når man nu så gerne ser, at der bliver ringet til et eller andet sted.

Og god tur, selv om I ikke ringer nogen steder LOOOL

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 06-04-08 07:35

jeg havde selv samme problem, jeg kontaktede paskontoret som det hed dengang, navnet på passet og flybilletten skal være det samme, da flybilletten var købt, var det billígere at få et nyt pas end at ændre billetten. i de gamle pas kunne man få det ændret gratis men i dag skal der laves et nyt pas

med venlig hilsen frueyde

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-04-08 09:06

frueyde.... man kan da ikke få et nyt pas på to dage, og navnet kan ikke blive rettet, før man HAR fået det nye navn??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-04-08 09:22

Det er jo først næste weekend så prøv at kontakte de forskellige instanser mandag kl 09:00, pas ligger nu hos kommunerne, og åbne politistationer (som jo havde passene før) skal man kigge langt efter.

Jeg fik selv et nyt kørekort på 3 dage, medarbejderen hos kommunen som jeg besøgte en sen eftermiddag sendte oplysningerne videre samme dag, hvis hun ikke havde været indvandrer havde jeg hoppet over skranken og givet hende et knus.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 06-04-08 09:43

Tak for svaret Nordsted1. Billetten er udskrevet i hendes gamle navn, og selvfølgllig kan hun ikke nå at få lavet et nyt pas fra kl. 16.00 lørdag til mandag morgen med mødetid i Bilund kl. 6.00 - Turen går til ROM
Så må hun tage en kopi af vielsesattesten. Pas og foto passer jo fuldstændig sammen. Det må være sket 100vis af gange, at brudepar tager på bryllupsrejse - endda samme dag.
Det havde været nemmere om hun havde været lidt mee moderne, og ikke skiftet navn