/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Kurtage - hvor
Fra : Birdie56
Vist : 862 gange
100 point
Dato : 05-04-08 13:27

Hvis man har en negativ kurtage ved salg af aktier. Hvor i alverden skal man sætte den på selvangivelsen.

Birdie56

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-04-08 14:55

Citat
Kurtage er den provision, en børsmægler eller et pengeinstitut beregner sig for at gennemføre køb og salg af værdipapirer. Kurtagen udgør gerne en vis procentdel af det handlede beløb med et vist minimumbeløb.

Forstår ikke dit spørgsmål, kurtage vil altid være negativ/udgift.
Kurtage kan ikke modregnes andre poster

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-04-08 15:00
Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 05-04-08 19:52

Eksempel:
Købt 1000 aktier kurs 85 (85.000 kr) + kurtage 1% = 850 kr - samlede købsomkostninger 85.850
Solgt samme aktier til kurs 90 (90.000 kr) - kurtage 1% = 900 kr - samlet sakgsprovenu 89.100

Kursgevinst = 3.250 som evt. er skattepligtigt.

Kommentar
Fra : Birdie56

Dato : 05-04-08 20:16

Ja nu er det mååske ved at gå op.
Dvs. hvis man har købt aktier til kurs 110 eks. 1.000 stk. og så sælger de 500 til kurs 95. Et tab på 7.500 plus/minus den kurtagediff. der er ved handelen!!
Plus et andet køb 1.000 stk til kurs 100 og senere salg af 500 til kurs 120. En gevinst på 10.000 kr. samme her - plus/minus den kurtagediff. der er.
Så skal man KUN beskattes af de ca. 2.500 kr. eller hvad nu beløbet ender på.
Er det korrekt????

Birdie56

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-04-08 20:25

Ajh, jeg vil ikke lave alle dine beregninger og afgørelser når du kommer dryssende med info i småbidder.

'Negativ kurtage' - det er så din betegnelse for tab?

Sommetider kan gevinster udlignes med tab, andre gange ikke. Ofte kan tab fremføres. Jeg foreslår at du søger generel beskrivelse og så vender tilbage med specifikke spørgsmål. Kandu.dk er ikke egnet til et grundursus.

Kommentar
Fra : Birdie56

Dato : 06-04-08 10:58

Svar til henrikkrebs.
Der er ikke nogen der er bedt om at lave udregninger på nogen som helst måde. Roolig nu. Det var bare et specifikt spørgsmål og ikke andet.
Selvfølgelig er det på ingen måde noget grundursus, jeg leder efter.
Men kun et ganske almideligt brugeligt svar.
Så hvis jeg har udformet mit spørgsmål forkert - UNDSKYLD da.

Birdie56

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-04-08 11:11

Jo - men i dit første spørgsmål kalder du (måske) kursgevinst for 'kurtage'. I dit næste spørgsmål kalder du salgsprovenu for 'gevinst', og så handler det pludselig om modregning.

Jeg tror virkelig (og det er på ingen måde ondt ment) at du - i stedet for at skyde dig ind på at få et svar på det du tror du spørger om - skulle starte med et 'aktiekursus' - prøv bare at google det.

Godkendelse af svar
Fra : Birdie56

Dato : 06-04-08 11:24

Tak for svaret henrikkrebs.
Du forstår/forstod ikke mit spørgsmål, men jeg har fået svaret andetsteds.
Derfor kan vi li så godt afslutte denne seance og de sølle points skal være dig vel undt.
Også tak til Teil for din besvarelse.
Så nu er dette ? vist lukket.

Birdie56