/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rengøring af Weber Q100
Fra : bite
Vist : 9201 gange
100 point
Dato : 05-04-08 07:03

Sommeren står for døren, og jeg skal heldigvis til at grile igen.
Min Q100 er dog meget fedtet også uden på låget, og ville høre om der er nogen som har nogle gode gode tips til hvordan jeg får fedtet væk ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-04-08 07:33

Ja nu er det forår og vi skal ha gang i grillen - det glæder jeg mig til.

Disse rengøringsråd er hvad Weber anbefaler:

Opbevar følgende redskaber i nærheden af din grill – så bliver det nemt og hurtigt at gøre den ren:

Messinggrillbørste
Ståluld med sæbe
Mildt opvaskemiddel
Svamp eller karklud
Gør følgende hver gang du griller:

Når briketterne er gået ud, tager du din grillbørste eller en håndfuld krøllet aluminiumsfolie og børster eventuelle madrester af din (ikke varme) grillrist. Hvis du vil rengøre den mere grundigt, kan du bruge våd ståluld med sæbe. Tryk ikke for hårdt. Når du er færdig, så skyl risten, og lad den tørre.

Fjern kold aske fra bunden af kedlen. Det forhindrer luftstrømsproblemer næste gang, du skal grille. Aske absorberer også fugtighed, som kan få One-Touch®-rengøringssystemet til at ruste.

Gør følgende efter behov:

Rengør låget og bunden både indvendigt og udvendigt. Hvis du sørger for, at alle madrester bliver brændt af, hver gang du griller, bør du ikke have problemer med at få den ren. Brug din messinggrillbørste og børst eventuelle fedtflager af. Vil du have, at din grill skal være funklende ren – indvendigt eller udvendigt – skal du bruge lidt varmt sæbevand og en svamp eller karklud. Hvis det er nødvendigt, kan du forsigtigt skrubbe den porcelænsemaljerede flade med fin ståluld. Vær forsigtig, så du ikke laver ridser i porcelænet.

http://www.weber.eu/eCache/DEF/1/913.html

Kommentar
Fra : bite

Dato : 05-04-08 07:44

Hej HelleBirgitte

Tak for dit svar. Problemet er at det her er en gasgrill som er lidt "nubret" på ydersiden af låget og ikke så glat som min alm Weber. Det betyder åbenbart at skidtet sætter sig bedre og er sværere at vaske af !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-08 08:11

Når vi rengører vores grill, er det mandens job

Han kommer delene ned i en sort sæk, og hælder en sjat 3 dobbelt salmiakspiritus i sækken.

Delene skal ikke sejle rundt i salmiakken, det er dampene der hælper.

Han lader det stå i ca et døgn, så er det hele lige til at skylle af, og står rent og flot.

Andre smører delene ind i brun sæbe, og pakker det ind i plastic et døgns tid, men min mand syntes

det er nemmere bare at helde en sjat salmiak i en pose.

Rigtig god grill sæson (vi griller hele året)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-04-08 09:10

Okay så får du lige Webers rengøringsråd til gasgrill

Weber Gasgrill Rengøring & Vedligehold
Gasgrill er relativt enkle at rengøre. Periodevis er der nogle ting som skal gøres for at sikre flere års problemfri brug. Vi fortæller dig alt nedenfor.

Værktøjskasse til gasgrill

Opbevar følgende redskaber tæt på din grill for hurtig, nem og regelmæssig rengøring:

Grillbørste med messinghår
Mildt opvaskemiddel
Svamp eller viskestykke

Hver gang du griller:

Rengør grillristen.Før eller efter grilling, brænd rester af ved at sætte grillen på høj temperatur til det stopper at ryge, derefter børster du grillristen med grillbørsten. Nemt! (Bemærk: Støbejernsriste kræver lidt anderledes behandling)

Efter behov:

Udskift drypbakken.Du kan købe drypbakker hos din lokale Weber forhandler. Disse bakker er lavet til at passe i fedtopsamleren under bunden på din Weber gasgrill. Regelmæssig udskiftning forhindrer også dyr i at få sig en midnatssnack.

Fjern røgpletter fra grillens låg og sidebrændercoveret.Fjern forsigtigt pletter fra grillens låg med rens-let og sæbe og et let håndtryk. For rustfrie stål sidebrændercover, brug kun varmt sæbevand og en svamp eller et viskestykke, idet rens-let vil ridse. Pletter fra røgen kommer højst sandsynlig kun når grillen er ny, hvor sømmene på lågets porcelænsoverflade møder endestykkerne. Det kan også forekomme rundt om termometeret. Disse pletter vil stoppe med at komme så snart grillen har dannet en naturlig hinde fra grillens røg.

Rengør Flavorizer Bars.Du behøver faktiskt aldrig at fjerne Flavorizer Barene fra din grill for at rengøre dem, hvis du brænder rester af ved at sætte grillen på høj temperatur for at omdanne rester til aske. En gang i mellem bør de børstes af med grillbørsten, eller skrabes rene med en nylon-, plastik- eller teflonbehandlet kniv. Vær forsigtig så du ikke ridser i den porcelænsemaljerede overflade.

Rengør varmehylderne og kontrolpanelet.En rens-let med lidt sæbe vil holde varmehylderne rene og fri af røgpletter og rester. Det vil også fjerne fedt og pletter fra kontrolpanelet, men med et let tryk så du ikke ridser i porcelænen. Skyl godt.

Rengør endestykkerne og bunden.Du burde fjerne fedt fra disse overflader så hurtigt som mulig. Fedt er gift for emaljerede overflader. Brug mild sæbe og vand og tør grundigt efter. Grove eller citron-baserede rengøringsmidler kan ødelægge emaljen på bunden.

Hvis du har brug for at opfriske emaljen på endestykkerne eller bunden, så skal du bruge en sort varmemodstandigt (op til 300C) brændeovns spraymaling. (Vær opmærksom på at denne maling kun er til ydersiden af endestykkerne og bunden, ikke for de porcelænsemaljerede overflader.) Vask først overfladen som skal males og puds alle steder som skal males med fint sandpapir. Derefter dæk porcelænsoverfladen med papir eller pap for at undgå spraymaling på porcelænsoverfladen. Spray kun på ydersiden af lågets endestykke. Når det gælder bunden, skal du først dække alle andre dele af grillen med papir eller pap, derefter skal du spraye de bare pletter.

Rengør bundbakken.Fjern den kolde (aldrig varme!) bundbakke fra grillen og placér den over en skraldespand. Skrab forsigtigt indersiden med spatel eller andet med en flad overflade. Pres rester gennem hullet i bunden ned i skraldespanden. For at rengøre grundigere, brug varmt sæbevand og rens-let, vær forsigtig så du ikke ridser porcelænsoverfladen (beklæd ALDRIG bundbakken med folie, eftersom fedt kan samle sig og derefter blusse op.)

Aldrig:

Voks eller mal låget.Din grill er belagt med porcelænsemalje, så du aldrig behøver at vokse eller male den. Dette skinner mere og er meget mere holdbart end maling, og voks vil kun give striber når grillen bliver varm. Du skal kun tørre låget med lidt varmt sæbevand når den bliver støvet eller beskidt. Nemt!

Brug ALDRIG ovnrens på din gasgrill.Ovnrens er ikke beregnet til de emaljerede overflader på din grill; det kan skade emaljen.

http://www.weber.com/WeberCom/services/CareAndUpkeep.aspx?liv=2&CountryIV=01,69

Kommentar
Fra : bite

Dato : 05-04-08 10:02

sidestilles brun sæbe med skrappe rengøringsmidle,r eller kan jeg bruge metoden med at lade det sidde et døgn uden at den atger skade ?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-08 10:15

Citat
Brug mild sæbe og vand og tør grundigt efter. Grove eller citron-baserede rengøringsmidler kan ødelægge emaljen på bunden.

Jeg ville ikke bruge brun sæbe på en gasgrill. Brun sæbe er faktisk et skrapt middel, som bl.a. kan bruges til at fjerne maling med

Kommentar
Fra : bite

Dato : 05-04-08 17:22

Hmm, problemet er bare at fedtet sidder RIGTIG godt fast

Godkendelse af svar
Fra : bite

Dato : 09-04-08 18:15

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-04-08 18:21

Selv tak jeg håber, du får gang i grillen