/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
montering af terrassebrædder
Fra : risvej07
Vist : 3409 gange
50 point
Dato : 03-04-08 16:33

jeg skal montere ca. 25 m2 træ-terrasse , når jeg læser om det så er det noget med nogle dyre beslag , eller så skal der bores for og undersænkes. hvorfor ikke bare tage sømpistolen og nogle rust frie søm/stifter og så bare der ud af????
vh
poul

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-04-08 16:39

Det kan du også, men hvis du investerer i dyre terassebrædder, ser det mindre pænt ud. Gør lidt ekstra ud af det, og du vil glæde dig dobbelt i mange år.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-04-08 17:46

hvorfor bruger en autolakerer ikke en stiv kost til at male med?
hvis man vil have et resultat der modsvarer kvaliteten af de materialer man køber, må man somme tider bruge lidt tid på arbejdet. men du kan da sagtens gøre det med en sømpistol. men hvis du ikke er mere kvalitetsbevidst, bør du nok nøjes med et par brugte fiskekasser.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-08 18:07

Jeg har nu haft min træterrasse lavet af lærk og douglas gran i år. Jeg fik at vide at jeg skulle bruge rustfrie søm eller skruer da der ellers ville komme grimme mærker rundt om sømmene/skruerne.
Jeg brugte galv. søm og der er stadig ikke nogen misfarvninger.
Jeg lavede en skabelon som jeg sømmede efter så sømmene sad ens.
Du kan sagtens bruge en sømpistil ikke stiftpistol med galv. søm , men skyd nu pænt i.
Håndværkere bruger sømpistol.
Jeg er godt tilfreds og jeg brugte meget tid på at lave min terrasse. Galv. søm har også den fordel at de sidder bedre fast end rustfrie.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-08 19:45

Hvis Du køber søm hvor der skal bruges en hammer så køb ikke de billigste hos Harald Nyborg, de er simpelhen for bløde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-08 19:45

Forskellen mellem søm og skruer er at skruer trækker brædtet ned mod underlaget da gevindet holder fast i træet Søm kan med tiden gå lidt løst og brædtet kan bevæge sig lidt med irriterende knirkelyde efterfølgende

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-04-08 22:16

Hvis du har muligheden for det så sæt skruerne i fra underesiden, det kræver gulvstrøer og er et stort arbejde, men der er ingen skruehoveder at se bagefter. Jeg har set det lavet på mindre altaner og det ser rigtig godt ud. Du er så nok nødt til at lave gulvet i flere sektioner, ellers bliver det for tungt at håndtere.

bare lige en alternativ idé

vh ol

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-04-08 23:25

Hvis du bruger gode galvaniserede søm så går de ikke løs.
Skrue nedefra er sikkert kønt, men ikke holdbart, men det er kun min mening.( og det er et meget større arbejde)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-04-08 16:21

Stig54 Uenig i holdbarhed, enig i stort arbejde. Metoden bruges blandt Professioneller håndværkere, så mon ikke det virker bare en lille smule

vh ol

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-04-08 01:39

Det ser pænere ud skruet i nedefra, men jeg vil ikke selv bruge det, da jeg mener at det er bedst at have et hovede der holder fast i terrasse brædtet og et langt gevind ned i en strø el. ligger. Skal du skruer nedefra er der kun 2 -2,5 cm at holde fast med og det er kun gevindet der holder brædtet. Bare min mening. Der er også professionelle håndværkere der sømmer ovenfra med sømpistol.

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 13-04-08 16:45

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-04-08 19:13

God fornøjelse og hyg dig med arbejdet.