/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Meget få km/literen?
Fra : dayworker24
Vist : 938 gange
200 point
Dato : 03-04-08 16:33

Jeg har en skoda felicia combi 1.3 fra 96, og den burde kunne køre 14.5 km/literen.
Jeg har ca 5 km til byen og 4 i byen. = frem og tilbage giver det
10 km(land kørsel)
8 km (byen)

Lige nu har jeg regnet ud den kører 10 km/literen.
Hvordan synes i det ser ud?
Forventer jeg for meget eller hvordan?

Jeg er 19 år ja, men jeg kører faktisk som en gammel bedstemor hehe. Så det er ikke fordi det skal være hurtig acceleration eller noget.

MVH. Dayworker24

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-04-08 16:36

Den kører sikkert meget koldkørsel, og det kan du ikke måle på. Vent til du skal køre længere ture, -- så skal du se.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 03-04-08 16:43

Kan det være det eneste.
Det kan ikke være andet?

Kommentar
Fra : erling4401

Dato : 03-04-08 16:59

Du kan ikke forvente den kører længere på literen med det kørselsmønster du har. Jeg syntes faktisk det er ret pænt, så du kører ikke som en anden "Brian"

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 03-04-08 17:01

Det lyder som en selvfølgelighed, men kører du med det rigtige dæktryk og kontrollerer det jævnligt!
Her kan der også være noget at hente.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 03-04-08 17:03

Ok. Tak for de input. Så må jeg lige venter til sommeren og se om det hjælper på kilometer tælleren

Men venter lige og ser om der nogle andre der har nogle input

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 03-04-08 17:13

Hej dayworker 24!

I modsætning til dig så er det jo en ældre spand du kører i, jeg har selv en Felicia fra 1997 kørt ca. 60 tusind og den kører omkring 12 ved blandet kørsel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-08 17:35

Citat
burde kunne køre 14.5 km/literen

Burde kunne og gør, er to forskellige ting

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article279148.ece

og derudover, med det kørselsmønster du beskriver, kan du slet ikke regne med et angivet forbrug, for det er udregnet efter de mest optimale betingelser.....langtur med en jævn hastighed

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-08 19:40

Det kan altså også koste ekstra hvis den f.eks.har tilstoppet luftfilter ikke tænder optimalt (nye tændrør) ventiljustering = serviceeftersyn i det hele taget En kold km slider lige så meget som 100 varme og bruger også en del mere benz

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-08 19:59

Når Du kører hen til et kryds der lige er skiftet til rødt efter gult så let speederen, gear ned og brems med motoren, for meget fart op i røven af ham foran og så bremsning koster også brændstof, der er rigeligt med tid. Nogle få sætter den i frigear, men de har så ikke helt kontrol over køretøjet.

"Læs" trafikken flere bliler både foran og bagved og afpas hastigheden til de andre så Du har en rolig fod på speederen, og hvis ham foran speeder op fra 0-100 på 6 sekunder efter grønt lys så lad være med at følge efter i samme fart.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-04-08 20:39

Det er dit kørselsmønster, der er grunden.

Har selv en anden bil, har 11 Km på arbejde, og 11 km tilbage. Når jeg feks. kun kører denne tur i en uge ligger jeg på Ca. 10,5 - 11,5 Km/L. Kører jeg en lidt længere tur, kører jeg 15-17 Km/L.

Det er for kort en tur, til at køre langt på literen.

MVH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-04-08 20:58

Citat
... jeg kører faktisk som en gammel bedstemor ...

Så er det vel noget med den ene fod hvilende på koblingen?

Virkeligheden gør det endnu mere uøkonomisk.
Alle de biler som jeg har haft, har vist et højere kilometertal, end det som er det reelle tal.
Så det gør ofte det at du køre mindre på literen end du går og tror.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-04-08 21:32

Hmmm Altså køre ca samme mønster i en 1,6 94 astra og der går den da mellem 12,3 og 13,1 km/L og køre IK efter at spare.. Så som andre er inde på ville tændingen nok være et oplagt sted at kigge og måske Kaburatoren(hvis den er med sådan en, kender ikke motoren...) Og luftfilteret..

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 03-04-08 22:52

Hej. LuffeA
Alle de ting du beskriver er faktisk noget jeg allerede gør, så det er ikke det.
Det er selvfølgelig en ældre bil, men tror lige jeg vil få kigget luftfilter og tændrør igennem for at tjekke det.

Men tak for de mange svar indtil videre. Det er godt med noget respons