/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
syltede rødbeder...
Fra : missjosephine
Vist : 4225 gange
50 point
Dato : 03-04-08 16:21

hej...
jeg er endelig kommet i besiddelse af rødbeder i vaccumpakket tilstand...de er kogte...
da jeg er totalt tosset med syltede rødbeder, vil jeg rigtig gerne en kan fortælle mig hvordan je gør..har glemt alt om det, da det er en del år siden jeg sidst har gjort det selv...dem man ka købe i DK er jo fremragende på glas...og min elskede hjælpsomme moster lever ikke mere...
ydermere har jeg jo forhåbentlig friske rødbeder til efteråret..så der skal også syltes til vinterforrådet...
tak....miss.j.....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 03-04-08 16:22

Syltede Rødbeder

1 kg rødbeder
½ l eddike
ca. 200 g sukker
3 - 4 hele nelliker
1 stk. peberrod

Små rødbeder er bedst, og størrelsen bør være ensartet, for at give en ens kogetid. De vaskes godt og intet må skæres af, da de ellers vil miste saft og kraft. Rødbederne koges i rigelig saltet vand ½ times tid, større rødbeder op til en times tid. Vandet hældes fra og de spules over med koldt vand. Lad dem stå i vandet til de er kolde. Skrællen kan derefter gnides af med de bare fingre.
Eddiken bringes i kog og sukker, nelliker tilsættes. Rødbederne skæres i skiver og lægges i glas eller krukker og den kogende eddike hældes over. Lagen skal dække rødbederne helt. Peperrod kan tilsættes, men det er en smagssag, i så fald skal den skæres i skiver og lægges i sammen med rødbederne. Af hensyn til holdbarheden er det en god ide at tilsætte en lille smule atamon, så kan de holde sig i årevis.

herfra

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page81.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-08 16:26

Hvor pudsigt at du lige spørger nu, jeg sad netop og studerede de gamle opskrifter. For ikke så lang tid siden talte jeg med mine forældre om gamle madopskrifter, bl.a. kørvelsuppe, vi kunne alle huske at vi havde spist det - i gamle dage - men vi kunne ikke huske om vi kunne li' det eller ej.

Vi har så kikket i samtlige frysediske hos købmændene uden held. Min far så har fundet et sted hvor han kunne plukke det, så idag skulle vi gøre forsøget. Vi var godt nok spændte på hvad vi syntes om det, men vi blev da alle enige om, at den kunne vi godt li Næste gang skal vi prøve med - grønlangkål -

Når du begynder at dyrke dine rødbeder selv, så kan du også godt sylte de små rødbeder man normalt smider ud når rækkerne skal udtyndes. Du kan bare lade være med at skærer dem i skiver, på den måde går intet til spilde.

Eller du kan bruge dem i en rødbedesalat

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 16:33

det har jeg også spist og med glæde...
faktisk har jeg flere steder i kbh. set frossen kørvel..i kvickly f.ex....så det kan altså godt fås....
glæder mig til at lave rødbeder....uhmmmmmmmmm er helt tosset med dem..har lige spist en mad med rødbeder på..fandt dem på glas i et af de der tyske supermarkeder je ghader, men de har ting jeg ellers ikke kan finde andre steder...ordentlig rugbrød f.ex...
hejsa...j.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 16:34

forresten de rødbeder je ghar fundet i vaccumpack er kogte....j.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-04-08 16:59

De der kogte rødbeder i vacum pakning - dem spiste jeg som se var, uden at sylte! Var det "forkert"? De smagte da udmærket.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 17:17

NEJ DA!!!
kogte rødbeder er ikke forkert at spise, hvis man kan li' dem, det kan jeg skam også godt li'..,
men nu er det sådan, at jeg nærmest er afhængig af syltede rødbeder og har været det hele livet..og ikke sådan lige kan få dem hernede...og jeg vil gerne lave dem selv, når nu jeg har muligheden.
rå revne rødbeder er også meget lækre sammen med revne gulerødder og appensin saft..mums....
men bliv ikke bange på w.c.'et, da urin og andet godt kan blive rødt.....j.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-08 17:51

Jeg er enig i Nordsteds opskrift, skal netop i gang med at sylte rødbeder, og peberrod i opskriften er fint, jeg putter dog også lidt hvidløg i, og kun nelliker ved juletid. Husk peberrod (og hvidløg) skal ikke koge med i lagen, men i til sidst sammen med rødbederne.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-04-08 19:15

Citat
forresten de rødbeder je ghar fundet i vaccumpack er kogte....j.

Jamen det gør det da bare nemmere

Her får du så opskriften på: ( du springer så bare punkt 1. over)

Rødbeder med citron og kanel

Ingredienser:
4 1/2 dl hvidvinseddike
2 citroner
2 gule løg
2 spsk. sukker
1 stang kanel
1 kg kogte rødbeder

Fremgangsmåde:
1: Ensartede rødbeder vaskes og toppen skæres af. De skal koge ca. 45 minutter til en time i letsaltet vand, alt efter størrelsen. Hæld koldt vand over.

2: Hæld eddiken i en gryde. Skyl citronerne, skær begge ender af og skær resten i tynde skiver. Fjern alle kerner. Pil løgene, skær også enderne af dem og skær resten i skiver. Kom citronskiver, løg, sukker og kanel ned i gryden og bring eddiken i kog. Lad det koge et par minutter.

3: Tag forsigtigt citron- og løgskiverne op og læg dem på en tallerken. Gem eddiken. Flå rødbederne og skær dem i skiver. Pak glassene med rødbedeskiver, et par stykker af gangen, derefter et tyndt lag citronskiver, rødbeder, et tyndt lag løg, osv. Bring eddiken i kog og hæld dem over rødbederne. Bind straks glassene til.

Meget nemt og smager så englene synger

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-04-08 19:57

Rødbeder købes i Kvickley, 1,5kg 16,85, sidst set for ca. 1 måned siden, og det var de aflange så alle skiverne bliver næsten ens.
Kog dem i letsaltet vand, 1 spisekefuld salt pr l vand, 45min. er fint.
Det kogende vand hældes fra, og sættes straks under rindende koldt vand.

Ved denne behandling får rødbederne et chok, cellerne sprænges og de bliver møre,
og skallen er lige til at gnide af, flås hedder det også.

Selve opskriften:
1 Kg rødbeder
3/4 l eddike
400gram sukker
100gram puddersukker
1 stor spiseskefuld kommen
Eddike og sukker gives et opkog, rødbederne kommes i, og bringes igen i kog.
Kommes i atamonskyllede glas, og låget kommes på, når du ikke brænder fingrene.

Røbederne skæres i skiver med en GLAT kniv så de ikke kommer til at minde om de
væmmelige fabriksfremstillede.
Og mine damer og herrer, læg især mærke til mængden af sukker, det er som det skal være,
i det hele taget i dag, bliver der ikke brugt sukker nok når der syltes, sundhedsfanatikere, har virkelig gjort skade. Alt hvad man køber, af syltede ting bliver mishandlet på det groveste, og
tilsat mystiske ting og sager, find de gode gamle opskrifter, og undgå at blive forgiftet.

Jeg garanterer for, at de syltede rødbeder her, er vær at sætte på bordet, måske der skal laves et par glas uden kommen, enkelte kan måske ikke lide det.
Kommen kommes i, efterhånde som rødbederne kommes i glassene.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-08 20:15

Saften fra hjemmelavede rødbeder bruges jo også til at farve rødkålen til jul, hvis man laver den selv.

Som Keldd nævner skal glassene skylles i Atamon men man skal ikke tilsætte det i saften, i gamle dage hvor man henkogte og heller ikke havde Atamon brugte man koghedt vand til at skylle henkogningsglas og mens de var gloende puttede man så indholdet i og lukkede med gummiring og låg. Vacummet efter nedkølingen gjorde så at der var 120% lukket.
Indholdet fejlede intet efter flere år men kunne dog komme til at smage gammelt.

Undtaget min mors hjemmesyltede kirsebær, det var ligesom årgangsvin at smovse i.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 20:18

der er dælme langt fra mig og til kvickly....1700 km cirka.....
og vil nu allerhelst ha dem fra grønthandler eller de selvdyrkede.....det er jeg jo igang med ...derfor en opskrift....og ligenu fås ikke friske rødbeder, da det er en efterårsgrøntsag....
tror nu je gholde mig tiul den 1.opskrift...den lyder mest som den min far og mor i sin tid brugte...bare de ikke blir for søde, for det er jo netop det syrlige jeg er ude efter...ikke for meget af det der sukkerstads....det må jeg egentlig slet ikke få...forbudt forbudt...meget forbudt....
så tqak..ikke flere....venligst mig...j.......

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 20:21

ps..og alt det der med atamon og den slags DET VED JEG GODT..jeg skulle kun bruge en opskrift....og skal så til at finde ud af hvad atamon er for noget hernede.....det har jeg nemlig heller ikke set på hylderne.....
tak for svarene...ciaoooooooooooooooooooooooooooooooo..j.....

Godkendelse af svar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 20:22

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-04-08 20:23

Der er da ikke noget i vejen med sukker, at i er blevet tvunget til ikke at
spise det, er da en skam.
Hilsen Keld

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 21:46

nej det er ikke en skam hvis man ´har diabetes....så er sukker forbudt...
miss.j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-08 22:21

Selv tak og rigtig god fornøjelse...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-04-08 23:30

Lige en tilføjelse missJ - når du har diabetes, så kan du altså sagtens udskifte sukkeret med sødestof, rødbederne holder sig FINT! Det kan man gøre med alt som er eddikesyltet og holdbarheden er meget bedre end man skulle tro, når sukkeret er udeladt.

Mvh Dorthe - som har lavet diabeteskost i snart 30 år