/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Transformer 10KV
Fra : henrik2802
Vist : 582 gange
20 point
Dato : 03-04-08 11:33

Jeg var i Ghana og overnattede i en by uden eletricitet (det er mørkt!!). Over byen gik en 10kV luftledning og beboerne ville gerne have 230 v til lys etc.

Beboerne foreslog jeg skaffede en transformer så skulle de nok forbinde den med hjælp fra elværket.

Kan man bare gøre det uden videre og hvordan får man fat i sådan en transformer ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-08 11:49

Kender ikke til forholdene i Ghana.
Men 10KV, hvilken frekvens 50 Hz ?
Hvor stor belastning, hvor mange faser ?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 03-04-08 11:55

Vi har nogle gamle, som bruges omvendt.
230 V til 10 KV
muligt du kan finde dem billigt her i dk.
Men de vejer min. 200 kg fragtprisen tør jeg ikke
tænke på.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 03-04-08 18:09

10 KV er 10000 Volt glem det bare. du kan på ingen måde lave det forsvarligt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-08 19:12

Nej nu var det elværket som skule sætte den op .

de fås i mange størrelser afhængig af effekten . De hængse herhjemme er på et par hundrede kVA og koster vel på den anden side af 100000 kr, vægten er nogle ton.

Den kan klare en landsby med nogle tusinde indbyggere og et beskedent behov.

Godkendelse af svar
Fra : henrik2802

Dato : 06-04-08 11:22

Tak for svaret Teil. Jeg har fået flere detaljer om transformatoren fra Ghana, hvor de har talt med elværket. Der er kun 5-10 huse i byen og ingen kontanter.

Hvis jeg får fat i en brugt trafo, kan jeg nok få den sendt derned. Man skal nok have fat i Dong eller lign. for at høre om de vil donere en gammel trafo til Afrika.

Her er data:

Specifications:

Primary Voltage: 10,5 KV to 11 KV

Secondary Voltage: 415 V

Rating: 25 to 50 KVA

Primary Connection: DELTA

Secondary Connection: STAR (4 wire)

Number Phases: 3

Frequency: 50 HZ