/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering
Fra : SorenVaegt
Vist : 548 gange
69 point
Dato : 02-04-08 19:59

Jeg skal lægge nyt gulv i mit kolonihavehus. Jeg har indkøbt planker med 9 mm ask-finer. Plankerne er toltal 22 mm.. Min mening var at "rive" det gamle gulv af så jeg kon ned til de esksist. strøer og jeg så kunne ilæge isolerng inden jeg lagde det ny gulv på. Dette er jo et stort arbejde. Nogen har så nu bildt mig ind at der findes en pladetype jeg kan pålægge det eksisterende gulv, disse plader er kun ca. 15 mm. tykke men skulle yde samme isolering som 50 mm rosckvool. Er der nogen som har hørt om denne pladetype.

Hilsen

Spørge Søren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 21:01

Hvis det er flamingo typen er der fare for giftig røgudvikling ved brand.
Men du skal da ned og lave en ordentlig bund ............... det står i det gratis hæfte
"den lille lune" fra firmaet Rockwool og kan findes i byggemarkeder/tømmerhandler.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-04-08 21:02

pladerne hedder litex og de er ikke tilnærmelsesvis så gode som nogle tror. efter producentens anvisning skulle man også kunne lægge fliser direkte på pladerne, men det har jeg af bitter erfaring måttet sande, at det er ikke løsningen. den gammeldags måde, den hårde, er stadig den bedste.

tømreren

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 69 point
Dato : 02-04-08 22:49

Nej der findes ikke isoleringsplader som er flere gange bedre end mineraluld. Tom sælgersnak, ligesom med printerpatronerne.
når det ko0mmer til stykket er alle bygningsisoleringsmaterialer baseret på stillestående luft. Derfor isolerer de alle næsten lige godt.
til tekniske systemer, kan man isolere bedre med vacuum ligesom i termokander. Men det er en helt anden teknologi , som ikke fås i pladeform til gulve.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 03-04-08 00:16

transor har helt ret!

Godkendelse af svar
Fra : SorenVaegt

Dato : 03-04-08 08:15

Tak for svaret transor.