/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Dur den gamle vaskemaskine
Fra : hkwg
Vist : 1999 gange
20 point
Dato : 02-04-08 13:18

Jeg har en vaskemaskine, Electrolux EW 1179 C, som er ti år gammel. Den har stået stille i ca. 3,5 år nu.
Sidst vi brugte den, kunne den ikke varme vandet, og jeg regner med, at varmelegemet er i stykker. Det jeg tænker på, er om den i mellemtiden er gået helt død (rust, udtærret gummi o.l.) fordi den har stået stille, eller om det kan betale sig at reparere den.

Er der nogen, der ved noget om det???

Mvh
Karin

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 20 point
Dato : 02-04-08 13:20

Kaputski vækski med den

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-04-08 13:20

med de priser der er på vaskemaskiner i dag, ville jeg ikke begynde at reperere på den.. det kan nemt komme til at koste langt over hvad en ny koster...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-08 13:21

Tilde kommer gerne med et vaskebræt.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-04-08 13:28

min mave er som et vaskebrædt...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-08 13:40

Som Teil skriver "væk med denski" Medmindre du selv kan reparere den. et nyt varmelegeme er ikke så dyrt, så du kan jo forsøge. 10 år så plejer de ikke at holde meget længere; men den her har vel så ikke kørt mere end 6,5 år

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 14:00

Gummislanger og lågetætning kan være mørnet.
Du kommer nemt op på samme pris som en splinter ny hos Harald Nyborg eller Daells Bolighus ca. 3000 kr.

Her hos os køber vi altid de billige maskiner som gerne holder mindst 5-6 år uden reparationer.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-04-08 14:12

Jeg har lige købt en BOSCH til 3500.- sat 1500.- ned.. den kan nøjagtigt det den skal og har ikke alle mulige mærkelige programmer som man aldrig bruger alligevel... og centrifugerer ved 1600 omdrejninger..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-08 14:25

[CITAT]Gummislanger og lågetætning kan være mørnet.

Ja det kan de sagtens - men det kan spørgeren allerlettest selv se!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 14:42

Ja spørgeren åbner sikkert maskinen og mærker efter på alle gummislangerne - især den der går fra karret og ned til udløbspumpen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-04-08 14:43

Her hos os er vi gået helt væk fra de dyre mærker, dem købte vi nogle gange fordi man..hmm..TROR at de er SÅÅÅ meget bedre end de billige.
En montør sagde så til mig.....jo mere elektronik de putter ind i maskinerne, jo mere er der som kan gå i stykker....

Vi køber billigt nu, sidst var det en opvaskemaskine fra Harald Nyborg

Held og lykke med det - en 10 år gammel vaskemaskine er dyr at reparere OG, den bruger forfærdeligt meget vand!....tro mig - du vil blive meget overasket når/hvis du opdager hvor LIDT vand en ny maskine bruger

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 14:47

Ja dorthe - lidt vand og ikke så meget sæbe...................men jeg har på ordre, fra øvrigheden, lavet en af maskinens knapper om, så chefen kan hælde mere vand ind til skyl.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-08 15:19

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Ja spørgeren åbner sikkert maskinen og mærker efter på alle gummislangerne - især den der går fra karret og ned til udløbspumpen.
Indsæt din tekst her

Ja ville det ikke være naturligt når man nu skal i gang med en reparation?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-04-08 15:48

Eyvind for pokker da??

Min husbonde(e) er sandelig osse 'gørdetselv' mand, endda i en grad så jeg indrømmer at jeg er meget meget stolt af ham!
MEN - lave om på knapperne på en vaskemaskine??
Hmm....er det fordi der er nogle af knapperne der kan programmeres?
Dét har jeg sq aldrig hørt før - driller du?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-08 16:01

Jeg tror bestemt ikke Eywin driller - men han afslører at de nye maskiner bruger så lidt skyllevand at tøjet ikke bliver skyllet ordentligt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-04-08 16:15

Hej valde.

Ja, det ved jeg godt men han skriver jo at han har lavet om på en af knapperne, det er sådan set dét der undrer mig - ikke at nogle af maskinerne åbenbart ikke skyller ordentligt.

Og ja - vi ved nok allesammen at Eyvind sagtens kan finde på at drille

Jeg ved dog osse at han er handymand og derfor skulle det såmænd ikke undre mig om han virkelig har gjort det

Vi får se...lige nu vil jeg ud og forberede aftensmaden som i øvrigt består af gode danske hakkedrenge, mums :)

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 16:32

Ja - jeg kan godt finde på at drille.

Men jeg har 2 gange lavet om på en af knapperne på konens vaskemaskiner.
Den seneste er en Wasco hvor knappen halv/hel er bygget om så den påfylder vand så længe man holder den inde. Det kræver et lille indgreb og lidt flytten på ledningerne.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-08 17:34

Ok - Jrg havde forestillet mig noget med en magnetventil eller noget styre histotie fr en af de gamle maskiner, der bruger mere skyllevand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 18:24

Det er såmænd ganske enkelt.............kontakten kortslutter vandhøjdekontrollen så der stadig kun kan tilsættes ekstra vand så længe timeren giver tilladelse.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-04-08 19:57

Tilde har både mave og penge

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-08 20:22

[CITAT]--------------------------------------------------------------------------------
Tilde har både mave og penge

Penge? - - Hvor bor Tilde?

Godkendelse af svar
Fra : hkwg

Dato : 03-04-08 08:52

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : hkwg

Dato : 03-04-08 08:58

Grunden til, at maskinen måske stadig er interessant, er at det er en lille, frontbetjent model (ca. 40*45*50). Det er udelukkende Electrolux, der producerer den model, og den koster ca. 6.000 kr. fra ny.
Men tak for alle svar, jeg tjekker for mørnet gummi alle de steder jeg lige kan komme til at se, før jeg påbegynder en reperation.
Jeg tror i øvrigt, at den samlet har kørt i det der svarer til ca. 4 år, så hvis den ikke er mørnet, vil jeg håbe på nogle års tro tjeneste...