/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
nye regler om feriefridage.
Fra : sommefuglen
Vist : 3600 gange
50 point
Dato : 02-04-08 10:20

Hej

Vi er nogen stykker der er kommet op og diskutere om der er kommet nye regler om feriefridage.
Jeg mener, at de stadig følger ferieåret altså fra maj til maj. Men så er der nogen her, der mener, at der er kommet nye regler, så de fra i år gælder efter kalenderåret. Altså fra Januar til Januer. Er der nogen der ved hvad der er rigtigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-04-08 10:25

Optjeningsperioden er fra den 01.01 - 31.12. det foregående kalenderår

Ferien skal holdes i ferieperioden 02.02 - 01.05 det efterfølgende år.

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 60 point
Dato : 02-04-08 10:28

Kommer an på dine ansættelsesforhold. Ans skriver om ferie og ikke nødvendigvis feriefridage.

Prøv ecvt at læse lidt her: http://ida.dk/Ansat/Ansaettelsesvilkaar/Ferie+og+frihed/Feriefridage.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-08 10:53

Feriefidage er slet ikke et lovkrav, det er noget man kan aftale med arbejdsgiveren. Evt i en kollektiv overenskomst.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-04-08 10:55

Jeg har dem ikke

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-04-08 16:22

Se her:

Citat
Optjeningsåret svarer til et kalenderår. I optjeningsåret optjener du betalt ferie til afvikling i det følgende ferieår. Ferieåret løber fra 1. maj til 30. april det følgende år. Det vil sige, at den ferie, som holdes fra 1. maj 2004 til 30. april 2005, er optjent i din ansættelse i kalenderåret 2003.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-04-08 16:36

Svaret på dit spørgsmål er nej der er ikke kommet nye regler.

VH

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-04-08 17:14

granner01 - det er ferie du skriver om, ikke feriefridage

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 02-04-08 20:46

FerieFri dage følger Kalenderåret , IKKE afholdte Feriefridage udbetales med sidste Løn eller tillægges Feriegodtgørelsen og forhøjer derved udbetalingen pr.Feriedag.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 03-04-08 12:49

Ikke afholdte feriefridag kan man vælge at få overført til næste ferieår.
Hvis du eksempelvis ikke har fået afholdt alle dine 5 feriefridage inden udgangen af april måned, kan du enten vælge at få feriefridagene udbetalt eller overføre dem til næste ferieår, dvs. perioden 1. maj 2008-30. april 2009.

Men nej, som Thomas Hauggård skriver: Der er ikke kommet nye regler.

Godkendelse af svar
Fra : sommefuglen

Dato : 16-04-08 09:50

Tak for svaret pve.