/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Batterityper
Fra : bigfool
Vist : 869 gange
200 point
Dato : 01-04-08 17:12

Der findes efterhånden en del forskellige batterityper på markedet - Ikke mindst til bore- og skruemaskiner. Jeg er ikke i tvivl om, at man skal have fokus på amperene, når det handler om "bundtræk" (f. eks. 1,5 - 2,6 Ah) og nok mindre spændingen (volt), men hvad er bedst nu om stunder til en batteridrevet boremaskine, når man både vil have høj og langvarig energi mellem opladningerne: NiCD, NiMH, Li-Ion eller hvad de nu hedder?

Bigfool

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 01-04-08 17:14
Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 01-04-08 17:33

@cool2000000

Jo tak for linket, men hitter umiddelbart ikke noget svar på mit spørgsmål dér...

Bigfool

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-04-08 18:42

Li ion eller hvad de nu hedder er de sidste nye indenfor bore-skruemaskiner og det er dels fordi de er langtidsholdbare med stor kapasitet i et mindre batteri og at de ikke taber spænding over længere tid

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 18:44

Minimum 18 Volt og 3,5 AH
Så holder det hele dagen for en håndværker

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 01-04-08 19:02

3,5 Ah er jeg ikke lige stødt på, og da jeg kun er "fritidshobbyer" er det måske lidt i overkantenten, eller...?

Men jeg efterlyser stadig forskellen/fordele/ulemper

Bigfool

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-04-08 20:26

Høj spænding giver 'bundtræk' mange AmpH giver varighed, for lige at sige noget. Og gør så det som bigfoot siger, selv om du ikke er prof. er det bedste værktøj ikke for godt til at være for godt
eller hvad det nu var jeg mente.

vh ol

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 20:48

olarsen
sagde de forløsende ord.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-04-08 21:02

Undskyld jeg mente ikke det som 'bigfoot siger' det var Teil''s kommentar som var løsningen. Håber ikke at jeg nu har bragt forvirringen op på et højere plan.

Men for lige at sikre mig:

Høj spænding og mange AmpH . . . så kører det for dig. Og det koster!

vh ol

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 01-04-08 23:10

Her står lidt om de forskellige typer

http://www.fingertech.co.uk/battery_technology.html

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-04-08 14:47

ved at multiplicere eller gange spænding (volt) og Strøm (ampere) med hinanden fås effekten (watt)
så det gælder om at vælge et batteri med høje spænding og amperetal som så giver den kraftigeste
virkning og derfor længere tid til næste opladning. Fabrikat og type er underordtnet. Mvh.K.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 02-04-08 15:52

Jeg er rigtig glad for alles kommentarer og links , meeen på trods af dette, synes jeg ikke helt at jeg bliver vejledt mht. batterityperne: Hver af de nævnte typer må da have hhv. nogle fordele og ulemper udover spændig, amperer og anskaffelsespris???

Oplysningen fra kogalejy med spænding x ampere = watt vil jeg ikke anfægte, men jeg har set specifikationer på nogle batteridrevne bore-/skrumaskiner, (Bosch og DeWalt), hvor der bliver oplyst "svarende til 240w" - Der skal da immervæk nogle volt og ampere til at nå denne watteffekt....

Nå, som sagt mangler jeg nu "blot" en kort beskrivelse af typerne, så vil jeg nok forhøje point'sne og finde en "vinder"

Hilsen Bigfool

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 02-04-08 16:03

Citat
Hver af de nævnte typer må da have hhv. nogle fordele og ulemper udover spændig, amperer og anskaffelsespris???

Prøv at læse mit link

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 02-04-08 16:26

@WinXPeter

Jo, det har jeg også gjort men for det første virker det som om at der kun omtales "AA" og "AAA" størrelserne og for det andet, at der er fordele og ulemper ved alle typer, der gør, (i hvert fald for mig), at man stadig er lidt forvirret efter at have læst det hele, og om der så er forskel på omtalte små størrelser, der opererer med fra 500 til ca. 2800 mAmp, i forhold til "arbejdsbatterier" til f. eks. skrue-/boremaskiner har jeg fortsat ikke en fornemmelse af... Ej jeg for tungnem?

Bigfool

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-04-08 16:29

Svarende til ! det kommer an på gearingen men reklame er en ting, Ohms lov en anden.

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 200 point
Dato : 02-04-08 17:06

Så er der en side her med links, kan være du kan finde noget der.
Der er da i hvert fald et par stykker

http://www.batteryholders.org/faq.shtml

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-04-08 17:10

'kogalejy' du laver begrebsforvirring ved at gange V og AmpH, - det giver wat timer og det siger ikke noget om 'musklerne' i boremaskinen. Når man siger 'svarer til 240w' er det en god oplysning om hvor stærk maskinen er, 736w afgiven effekt er lig med 1 HK, 240w er altså ca. 1/3 HK.
Bigfoot spørger efter batterityper, hvis du kigger i linket fra WinXPeter siger det jo alt om div. batterityper fordele og ulemper. Men du kan ikke altid vælge batteritype, det har skruemaskine fabrikanten allerede gjort for dig. Dewalt er en god maskine, Metabo er også god, Makita er ikke ringe. Jeg har selv en Bosch 12V Med NiCd batterier, den vil jeg ikke anbefale. osv. Det er en jungle at finde ud af, så forhør dig evt. hos en håndværker og hold dig langt væk fra de helt billige maskiner, med mindre du kun skal skrue lidt en gang om måneden.

vh ol

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-08 05:17

Jeg har en bosch 18 volt med li-on batteri og den vil jeg anbefale Kan også sættes i lader medens batteriet sidder i maskinen Der er også display for hvor meget strøm der er på og så lyser den også på skrue/borepunktet Ja jeg ved godt at det ikke er forskellen på forskellige batterityper denne bemærkning handler om , men den har den nyeste teknologi og den er det bedste jeg har haft og jeg har været med hele vejen.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 03-04-08 06:41

Tak for svarene WinXPeter og olarsen - Det var ikke nemt at tildele point, men én af jer skulle jo have dem

Jeg tager nu på markedet og "oser" lidt inden valget af næste maskine skal ske.

Bigfool

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 03-04-08 08:25

Selv tak

Håber du finder noget godt