/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HPFI eller HFI
Fra : Teil
Vist : 908 gange
100 point
Dato : 01-04-08 15:08

http://www.sik.dk/index.aspx?id=184931ce-080b-42d9-8f45-4bc786cccfee

Citat
Tvungen HPFI-afbrydere Print

Pressemeddelelse

Mere sikkerhed på el-området

Danskerne kan se frem til mere sikkerhed - både i hjemmet og på arbejdet. Senest pr. 1. juli 2008 skal alle bygninger i Danmark nemlig have installeret HPFI-afbrydere i elinstallationerne.
Overordnet findes der to muligheder for at beskytte sig mod elektrisk stød, HPFI-afbrydere eller jordforbindelse. Den ultimative beskyttelse er naturligvis en kombination af begge dele. Det har i en årrække været et lovkrav at have jordbeskyttelse og HPFI i nye elinstallationer i hjemmet, men der er stadig en del steder i den private boligmasse og i industrien, som mangler en af de to beskyttelsesmuligheder. Er der i forvejen installeret en HFI-afbryder kræves denne ikke udskiftet til en HPFI.

Så er det sagt.
Spørgsmål: er det til at forstå, eller skal det bankes ind med et HPFI relæ?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 01-04-08 15:13

Er der nogen HPFI der også har tilsluttet jordforbindelsen/gulgrøn leder?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 01-04-08 15:18

Jeg synes blot, at denne linie er værd at hæfte sig ved, for alle os der har en "ældre" el-installation:

Citat
Er der i forvejen installeret en HFI-afbryder kræves denne ikke udskiftet til en HPFI.

Så for en ret stor del af os skal det bankes ind med et HFI relæ, at det ikke SKAL udskiftes....!!!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-08 15:59

Nej.
HFI og HPFI måler kun på Faser og 0, om den strøm der løber i instalationen kommer samme vej til retur til El-værket-

vh
Ben

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 01-04-08 16:20

Til Benjamin.Hansen

Jeg troede det da Teil skrev det i denne spørgsmål/svar: http://www.kandu.dk/spg119420.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-08 16:24

Så må jeg nok hellere få udskiftet mit FU relæ inden de kommer og kigger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 16:25

Du har så ret berpox. Men nogle elselskaber læser kun denne sætning.
Og den banker de folk i hovedet med, og vi der ikke er så bogligt begavede
ryster jo i bukserne.

Citat
Danskerne kan se frem til mere sikkerhed - både i hjemmet og på arbejdet. Senest pr. 1. juli 2008 skal alle bygninger i Danmark nemlig have installeret HPFI-afbrydere i elinstallationerne.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-08 16:32

Jeg ved ikke hvad Teil skrev i en anden tråd. Gider ikke købe den.

Men HFI og HPFI har 4 tilslutninger for over og 4 for neden.
Ingen af disse anvendes til Jord....

Man kan godt måde hvad der render i jorden uden at anvende en Jordledningen.

Relæet ved afledning til jord - vil afledningsstrømmen ikke løbe igenne relæet. Derfor slår det fra ved afledning.

Princip i HPFI og HFI er de samme, der er bare forskel i følsomhed for pulserende strømme. Der af P i HPFI.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-08 16:40

Til de ikke begavede er der hjælp at hente
Udskriv denne side fra sikkerhedssyrelsen

http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Foldere/Folder_om_elsikkerhed/HPFI/index.aspx?id=f7e33526-ccda-4818-9aa6-85b8348b3e6c

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-08 16:41

Der står det klart at HFI er OK

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-08 16:43

Alt kan læses forkert, Koranen, Bibelen, love og brugsanvisninger.

Nogle skrifter læses endda ikke - men det forhindre ikke fortolkninger...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 16:48

Citat
Alt kan læses forkert, Koranen,

HPFI i koranen, hvorfor ikke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-08 16:52

Det må være fordi Koranen blev skrevet før den elektriske stol blev opfundet.
vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 18:39

Tak for svaret berpox.
Fornuftig kommentar.