/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HFI/HPFI
Fra : kj
Vist : 538 gange
100 point
Dato : 01-04-08 10:14

Hvad er forskellen på de 2 fejlstrømsafbrydere

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-04-08 10:29

HFI'en er en højfølsom fejlstrømsafbryder - som slukker for forsyningen når den registrer en fejlstrøm på 30 mA.

HPFI'en er sådan set ligesådan men hvor HFI'en kan "mættes" af pulserende jævnstrøm og overharmoniske svingninger så det ikke kan slå fra, er HPFI'en konstrueret til også at kunne fungere under disse betingelser. desuden er HPFI'en ikke slem til at slå fra i utide på grund af tordenvejr - som HFI'en godt kan være det.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 01-04-08 10:31

H - står for højfølsom

P - står for pulserende jævnstrøm. Det betyder således, at en HPFI afbryder i modsætning til en HFI afbryder også kan registrere pulserende jævnstrøm.

F - står for fejlstrømsafbryder

I - står for strøm

Håber det er til at forstå...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 10:41

Citat
på 30 mA.

eller en anden værdi.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 10:42

HPFI er også tilsluttet jordforbindelsen/gulgrøn leder.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-04-08 11:25

Teil --> Det håber jeg sgu ikke det er

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 11:54

jo

Kommentar
Fra : kj

Dato : 01-04-08 12:13

Er der nogen af dem der ikke slår fra, hvis der ikke er afledning til jord. Jeg mener, hvis jeg lægger tommelfingeren over fase og nul samtidig, og har gummisko på.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-08 12:37

KJ --> Det er der ikke nogen af dem der gør, begge typer slår kun fra i de tilfælde hvor 30 mA eller derover forlader installationen undervejs (dvs. løber ud i jorden). Hvis du gør som du beskriver bliver de til en døende brugsgenstand.

Teil --> Nu har jeg sat HFI/HPFI afbrydere op i 20 år - der er ikke nogen af typerne der har en jordklemme - Det havde de gamle FU afbrydere tilgengæld, men det er en helt anden og uaktuel historie...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 14:18

Mit nye HPFI relæ har en jordforbindelse og det er netop fidusen
i forhold til det gamle HFI.
Men jeg bor jo på landet, der har man jord overalt.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 01-04-08 14:18

Tak for svaret Dansende_T.
Hvis ikke er anden forskel, kan jeg jo godt beholde de gamle HFI afbrydere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 14:21

Nej det er krav på udskiftning til HPFI
Min nabo har lige fået brev herom, fra energiselskabet.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-04-08 14:24

Teil --> Din installation har sikkert en jordforbindelse, men ikke din HPFI

Kj --> Der er heller ikke nogen der kræver at du skal udskifte din HFI

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 01-04-08 15:50

HPFI er også tilsluttet jordforbindelsen/gulgrøn leder. ?????

Tror lige jeg har glemt noget i de sidste mange..... ( Mon dog )
Der er 3 faser og en nul i relæet og ikke en skid andet......Slut.
Beskyttelseslederen monteres da ikke i relæet.....