/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Muse fælder mv.
Fra : maler-fidusen
Vist : 6723 gange
100 point
Dato : 01-04-08 09:08

Jeg har opdaget at der er mus i vores carport. Da jeg synes det er synd at slå dem ihjel opsatte vi fælder til at fange dem levende i næsten 3 uger - uden held. Igår satte jeg så 3 smækfælder op (den billige træmodel med metal på) - Jeg lagde en rosin i hver - på ½ t. var den første mus gået i , og efter 2 timer havde jeg fanget 2 mus MEN de er ikke døde og lider jo bare, forsøger at kommer væk og slæber fælden efter sig ved at møve kroppen afsted med hovedet i fælden---- selvom de havde klappet ved halsen??? jeg troede jo de døde med det samme --- så jeg gik en måske 200 m. og slap musene ud som snorede rundt i cirkler fordi de ikke var friske... Jeg kan ikke holde ud at se dem lide men ved også at vi skal ha bugt med dem.
I nat forsøgte jeg så igen at sætte de fælder op som skal fænge dem levende - uden held... ville jo så gerne være god ved dyrerne men ved også at mus kan blive en plage.
Nå men mine spørgsmål er:

1) Skulle de ikke dø når fælden klapper i? den er indstillet korrekt efter anvisningen bagpå pakken.
2) Hvor langt væk skal man gå med en levende mus for at den ikke finder tilbage til vores hus (og bare flytter ind hos naboen)?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-08 09:18

Ååh nej, stakkels dig/mus. Sådan en klapfælde der ikke afliver har jeg også prøvet, jeg smid mus med fælde i en spand vand - med lukkede øjne-

Min mand har også fanget levende mus, og gået en lang tur med dem, men alligevel havde vi mus, om det var andre eller om de var fulgt efter ham hjem tja det er jo ikke til at vide.

Hvad med sådan en (godt nok dyr, men det er vel en engangsudgift)

http://www.musforsvind.nu/prodtype.asp?cookiecheck=yes&PT_ID=158&strPageHistory=cat&gclid=CLjogc2puZICFQkiQgod7lSXcQ

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-04-08 09:20

Så må du bruge rottefælder så dør de helt sikkert

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 01-04-08 09:25

Jeg har ladet mig fortælle at det dem med ultra lyd ikke virker - (og derudover har jeg 9 kaniner stående i carporten ved ikke hvordan de ville reagerer?). Den som giver stod har jeg læst skal vaskes af hver gang fordi musene tisser når de dør (FØJ!) men det er self. en løsning --- men man skal jo nok bruge nogle stk. og de koster knap 500 kr/stk. Og så tænker jeg jo - de vil ikke gå i den kasse til levende mus - som ligner den til strøm - mon de så vil gå ind i den med strømmen?? ak og plage..... de satans mus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-08 09:31

Hva' så med gift

http://www.billigskadedyr.dk/search.asp?keyword=musegift

Det er da ikke til at holde ud, hverken at have dem eller komme af med dem ja ja, ved godt jeg er en pivskid

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 01-04-08 09:40

Jeg hader at slå dem ihjel ... og mine 3 børn er sure på mor fordi jeg er en dyreplager.... men som jeg har sagt til dem så står fælden hvor de kan gå ind i og blive slupper fri der og så dem som "burde" slår dem ihjel - så egentlig vælger de jo selv men det gør da ondt dybt i min sjæl at de ikke dør når fælden klapper og jeg skal se dem lide! jeg så at de i Bauhaus havde en anden slags klapfælde?? en i sort plast - er der nogle som har erfaringer med den?? og dør de med det samme..??
Ja gift var en mulighed - der er 2 slags , 2 hvor de får indre blødninger (ondt syntes jeg) og en hvor de bliver bedøvet og dør af kulde, der skal temp. være under 16 grader. men ved ikke pga. mine børn - som er meget ude hos kaninerne hvis de ser dette musegift?? men jo det kan blive en løsning....
Har i al hemmelighed sat smækfælderne op igen idag (imod min mands vilja også) for jeg gider bare ikke de mus og de går jo ikke i den fælde hvor de lever.... og væk skal de --- og jeg håber sådan at når jeg nu går ud og kigger - at musene er døde så jeg ikke skal se en halv-invalid blødende mus....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-04-08 09:47

Citat
så egentlig vælger de jo selv
, ja sådan har vi det også.

Jeg har dog købt nogle rimeligt billige fælder i Imerco som fanger dem uden at slå dem ihjel, og jeg ved af personlig erfaring at de virker. Vi har været i skoven (3 km. væk) og sat dem ud igen, det taler min søn stadig om når vi kører forbi den skov.

Det er sådan nogle med en form for trådnet hele vejen rundt om dem, og en "låge" i enden der smækker via en fjeder når den udløses.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-08 10:34

Har haft en del mus i mine fuglefrø i carporten.

Satte 2 af disse her op:

http://www.dyrenesno1.dk/muse-smzhkfzhlde-mjSHlner-pi-5682.html?image=0&osCsid=e90191de31a2641839e03b560fbb4e76

MJØLNER MUSEFÆLDE, koster 40 kr stk.

Jeg skal da lige love for at de er effektive, og at musene er døde lige på stedet.
De får simpelhen armen ned i hovedt på det rigtige sted, da de skal have snuden ind under den gule klap.
Når musen er fanget og død, sidder den fast i fælden, fælden er så smart lavet at man bare hiver i en pind bag på fælden og musen falder ud.

Selv om fælderne står på en smal afsats, hvor de kommer, har musene endnu ikke præsteret at flytte fælderne.

Fanger man mus levende og slipper dem fri, kommer de igen.

Kommentar
Fra : HansenHimself

Dato : 01-04-08 10:40

Jeg arbejder i Harald nyborg. der kan du købe nogen musefælder som virkelig virker! de er rigtig gode og billige. og vis de ikk virker som de skal er der osse rotte fælder. men har hørt at du ikke skal sætte dem sådan midt ude på gulvet. de ser ikke så godt så de holder sig tæt inde ved væggen eler en mur. og det er os rigtig dumt at bruge gift vis du frks. har en kat eller en hund. så kan de spise de døde mus eller musene kan skide i deres mad og sådan bliver de også syge.

Kommentar
Fra : afinn

Dato : 01-04-08 11:06

Du kan købe en klap musefælde at plast, den er gul og grøn til ca. en 50,- der dør de med det samme

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 01-04-08 11:09

Tak for svaret thulin - det var sådan en lign. jeg så i Bauhaus - jeg jeg tror jeg må investerer i et par stk. så de dør med det samme -- de små i træ er ihvt. ikke kraftige nok og det er jo også synd for musen selvom de er skadedyr. Har du checket hver dag så musen ikke har ligget længe inden du så den? min svigerfar bruger jo de små i træ og han checker hver morgen og her er musene døde --men jeg har været ude hver ½ t. og der levede de altså..... og havde jeg nu ladet dem ligge var de jo nok også døde om morgenen? ohh de små kræ .. og jeg har enda alt kaninfoder i store blå kanotønder (vandtætte - lukker helt tæt) og alt er gemt af vejen og jeg fejer og gør ved hver dag!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-04-08 11:21

Jge kigger til fælderne et par gange om dagen.
Havde de været levende et stykke tid, er jeg sikker på at de ville have flyttet rundt på fælden