/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skematisk billede af bildør
Fra : Avant85
Vist : 2179 gange
500 point
Dato : 31-03-08 17:31

Er der ikke sted, altså en "teknisk" side, hvor man kan se, hvordan en bildør er bygget op af de enkelte dele, hvor døren er ligesom "eksploderet" ud så man SE de enkelte dele.

Jeg har brug for at se, hvordan en venstre fordør til en 1,3 Ford Fiesta '95 er bygget op.

Jeg har fået inderbeklædningen af, men det er ikke nemt at se eller komme nærmere mit problem.

Mit problem er, at der er et eller andet, som er hoppet af, så håndtaget ikke får / tager fat i noget og bare hænger der og slasker. Jeg kan ikke lukke døren op udefra, men den virker fint indefra. Den indvendige mekanisme kan jeg se og følge hele vejen, men det udvendige er umuligt at se.

Jeg er ked af at skille hele døren ad med vinduesoprul og det hele, hvis der er en nemmere / smartere måde at gribe tingene an på.

Jeg har købt en Haynes manual til formålet, men den har ikke en skematisk eksploderet dør.

Jeg håber virkeligt, at der er en ford-specialist her i dette forum

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-08 17:42

Det finder du ikke.....

Stangen fra/til "låsen" er hoppet af eller knækket i håndtaget eller i låsen....

Rul vinduet op (altså lukket - så kan du da se det hele)....

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 31-03-08 17:43

Det med tegningen er skkert umuligt, men måske du kan opdrive en dør hos en hugger som du
så kan studere og måske hente dele fra. Det var måske en mulighed? Mvh. K.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-03-08 18:08

Citat
Jeg kan ikke lukke døren op udefra, men den virker fint indefra

Så er det ikke inde i døren det er galt, men ude i dørhåndtagets vippemekanisme, og hvis ikke du kan pille det af udefra (det kan man vist ikke), er der kun at skille skidtet ad

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 18:19

Du kan købe en bog om din bil her hvor det hele er "ligesom exploderet ud" i enkeltdele lige her

http://firma.eniro.dk/query?what=cs&lang=&ax=google&search_word=K%F8ster+boghandel&geo_area=Randers

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 31-03-08 18:48

Med dørpanelet af kan du se en metalkasse som dækker dørlåsmekanismen, den bliver holdt på plads med 2 stjerneskruer, en under neden og en i siden af døren. Måske skal du skære forseglingen op omkring kassen.
Når kassen er af kan du se bolten som holder udvendig dørhåndtag og mekanismen der trækkes i.
Tit er der en lille fjeder som fra kuglepen der er sprunget, og måske faldet ned i bunden af døren

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-03-08 18:56

Det plejer at være let at se.Men du kan demontere din andre fordør, så ser du hvordan det skal fungere.
alimak

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 31-03-08 23:38

Refi - jeg er ikke blind, men jeg kan altså ikke se det hele

Kogalejy - jeg har tænkt på det samme med autoophugget

Sunowich - jeg har købt en bog "Haynes" i pågældende boghandel - den viser ikke så meget

Dova - jeg tror du har fat i noget der, som jeg er i gang med

Pallebhansen - jeg ved ikke hvad du laver til hverdag, men du er da vist kommet tættest på, så hvis ikke der kommer et mere kvalificeret bud, så får du pointene. Dog - er jeg ikke sikker på, at det er en Ford Fiesta dør du beskriver.

Alimak - hvis jeg ellers kunne komme derind uden at splitte det hele ad, så tror jeg godt, at jeg kan se, hvordan det skulle have været, da det fungerede

Men jeg siger alle tak for udvist interesse

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 02-04-08 21:36

Tak for svaret pallebhansen.