/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
registreret bruger/anciennitet
Fra : rapand89
Vist : 2560 gange
100 point
Dato : 30-03-08 22:51

Hej Kandu

Jeg en en dreng på 18 år og jeg har haft mit kørekort i snart en halvt år og er selvfølgelig begyndt at tænke på at købe mig en bil, men jeg har desværre ikke råd endnu.

Derfor tænkte jeg på om det er muligt at jeg bliver registreret som bruger af mine forældres bil, selvfølgelig samtidig med at de også selv er, for at optjene anciennitet. Vil der være nogle ulemper for mine forældre ift. selvrisiko, præmie eller lignende?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-03-08 23:03

Bruger af et motorkøretøj har selvstændig forsikring dvs. du starter i den dyre ende, og optjener derved ancienitet som alle andre i henhold til skadefri kørsel.
Vilkårene for bonustab o.l. i tilfælde af skade(r) vil fremgå af policen / forsikringsbetingelserne.
Der er selvfølgelig dem, der lader bilen stå i forældrenes navn, men det er dels ulovligt og dels kan det blive MEGET dyrt i den sidste ende, da forsikringsselskaberne er begyndt, at se meget strengt på disse omgåelser af reglerne. Det kan ende med nul forsikringsdækning og en dom oveni, i tilfælde af en, eller flere skader.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-08 23:05

Nej det kan du slet ikke, når dine forældre også skal stå som brugere af den.

Det er jo dem der står for forsikringen,

Der er kun at vente til du har råd......køb eksempelvis til at starte med, en gammel billig bil som der kun behøver komme ansvarsforsikring på (selv om det også er dyrt), og kør i den til du har opnået noget anciennitet og kan få en billigere forsikring.

Mange har også brugt, at forældrene står både som ejer og bruger af barnets bil, netop for at spare forsikring.......men det er ulovligt, og hvis det bliver opdaget, straffes det som forsikringssvindel.

Kommentar
Fra : rapand89

Dato : 30-03-08 23:09

Jeg er godt klar over at det er ulovligt at mine forældre står som brugere af min bil, så det har på intet tidspunkt været i mine overvejelser.

Men nu er der jo reelt tale om mine forældres bil, som jeg kun låner engang imellem. Det er jo tilladt at låne bilen ud (dog med højere selvrisiko), hvad er det så der juridisk gør at det ikke kan lade sig gøre? Altså at blive registreret som bruger på lige fod med mine forældre - er det så "dyreste pris", altså bruger der valgt?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 30-03-08 23:37

Citat
Altså at blive registreret som bruger på lige fod med mine forældre - er det så "dyreste pris", altså bruger der valgt

Jamen du kan ikke blive registreret hos forsikringsselskabet som bruger på lige fod med dine forældre.......

Det er jo dine forældre der har tegnet forsikringen på bilen......og du kan ikke bare komme med på forsikringspolicen der og optjene anciennitet.

Og hvis forældrene bare skulle stå som ejer og du som bruger, var det dig der skulle tegne den dyre forsikring

Kommentar
Fra : rapand89

Dato : 30-03-08 23:40

Tak for svaret dova.. det var da forsøget værd ;)

Godkendelse af svar
Fra : rapand89

Dato : 30-03-08 23:41

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-03-08 00:21

nogle selskaber har haft den praksis, at unge HJEMMEBOENDE unge har kunnet optjene op til 4 års anciennitet udelukkende på dato for første kørekort og tro og låve erklæring om, at de jævnligt har lånt/kørt forældrenes bil, forsikret i samme selskab. Mine egne fik den ordning tilbudt af tryg.